فونیکسریمکسبهتام

تست فنی و رانندگی شورلت سیلورادو C۳۰ دوکابین جفت چرخ؛

پاگنده زرد

عصر خودرو- پیکاپ‌ یا به اصطلاح تراک‌ به انواعی از وسایل نقلیه که به منظور جابجایی بار طراحی و ساخته شده‌اند اشاره دارد، مفهومی کلی که در صنایع خودروسازی نقاط مختلف جهان تعاریف متفاوتی دارد ولی در فرهنگ آمریکایی به غول‌هایی سنگین‌وزن و عظیم اطلاق می‌شود که سالیان زیادی است به نمادی از سلیقه و فرهنگ بومی مردم این کشور تبدیل شده‌اند.

پاگنده زرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵:۰۰
  • تست فنی و رانندگی شورلت سیلورادو C30 دوکابین جفت چرخ
  • تست فنی و رانندگی شورلت سیلورادو C30 دوکابین جفت چرخ
  • تست فنی و رانندگی شورلت سیلورادو C30 دوکابین جفت چرخ
  • تست فنی و رانندگی شورلت سیلورادو C30 دوکابین جفت چرخ
  • تست فنی و رانندگی شورلت سیلورادو C30 دوکابین جفت چرخ
  • تست فنی و رانندگی شورلت سیلورادو C30 دوکابین جفت چرخ
  • تست فنی و رانندگی شورلت سیلورادو C30 دوکابین جفت چرخ
  • تست فنی و رانندگی شورلت سیلورادو C30 دوکابین جفت چرخ
  • پاگنده زرد
  • تست فنی و رانندگی شورلت سیلورادو C30 دوکابین جفت چرخ

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سری C/K یا کاستوم شورولت (تولیدشده توسط جی‌ام‌سی تحت نام سیرا) از سال 1960 تا 1999 روی خط تولید قرار داشت و لیستی متنوع از انواع پیکاپ‌ها در ابعاد گوناگون را شامل می‌شود. تولید کاستوم سپس تحت نام شورولت سیلورادو در قابل یک پیکاپ فول‌سایز ادامه یافت.کاستوم از لحاظ ابعاد بدنه به سه گونه 10، 20 و 30 و گونه تک‌کابین (custom cab) و دوکابین (crew cab) تقسیم و در انواع دیفرانسیل عقب و دودیفرانسیل با محور عقب تک و جفت چرخ عرضه شده است. طراحی اتاقک بار کاستوم نیز شامل دسته‌بندی انواع Fleetside یا به اصطلاح مهندسی و Stepside یا تخم‌مرغی با گلگیرهای طاقچه‌ای و کف چوبی می‌شود. فرصتی پیش آمد تا در یکی از روزهای آغازین بهار از نزدیک ملاقاتی با بزرگ‌ترین عضو این خانواده، یعنی Silverado C30 Crew Cab Dually 1977 داشته باشیم، هیولایی که از آنچه در تصاویر می‌بینید بزرگتر جلوه می‌کند.

کمی بیشتر در مورد پیکاپ‌ها
پیکاپ‌های سبک در ابتدای تولید بر اساس میزان بار قابل‌حمل بر حسب تن (2/1، 4/3 و 1 تن) رده‌بندی می‌شدند، با گذر زمان ظرفیت حمل بار برای بسیاری از مدل‌ها افزایش چندانی پیدا کرد با این‌حال دسته‌بندی آن‌ها هنوز هم بر پایه فاکتورهای قدیمی ادامه پیدا کرد. در حال حاضر دسته‌بندی تن تنها برای مقایسه محصولات استاندارد هر سایز به کار رفته و اشاره‌ای به میزان بار قابل‌حمل توسط خودرو ندارد. این امر منجر به دسته‌بندی آن‌ها در گروه‌های مشابه، با وجود تفاوت در تناژ شده است؛ در نتیجه شورولت S10 در رده‌بندی 4/1تن، C10 در 2/1تن، C20 در 4/3تن و در نهایت C30 که مدل موردبررسی ما محسوب می‌شود در گروه پیکاپ‌های یک‌تنی جای خواهد گرفت. بر طبق آمار رسمی بیشترین میزان فروش کلی سگمنت خودرویی در آمریکا متعلق به پیکاپ‌ها و در راس آن‌ها فورد سری F است؛ بازاری انحصاری و بسیار پراهمیت که علاوه بر فورد و شورولت، داج رم نیز سهمی از آن را به خود اختصاص داده است.

مکعب محبوب
اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به تشریح این خودرو بپردازیم با گونه دوکابین جفت‌چرخ کاستوم 30 مجهز به اتاقک بار فلیت‌ساید یا مهندسی و تریم داخلی سیلورادو سروکار داریم. با طول بیش از 2/6متر این پیکاپ یکی از بزرگترین خودروهای خیابانی ایران به شمار می‌آید، نکته‌ای که در نگاه اول بسیار جالب و هیجان‌انگیز است و همزمان سوالات بسیاری را در مورد نحوه رانندگی با آن و تسلط بر این ابعاد طویل برای بیننده ایجاد می‌کند. شیب بسیار کم کاپوت در کنار طراحی مکعبی دماغه موجب شده است تا این نسل در میان طرفداران به سری Square Body یا اتاق مکعبی مشهور شود. جلوپنجره مشبک و عریض در ترکیب با چراغ‌های ساده و سپر کرومی بزرگ ترکیبی ساده، ماندگار و باابهت ساخته‌اند که منتقل‌کننده حس قدرت و اطمینان هستند. خط شانه زیبایی از ابتدای گلگیر جلو آغاز شده و در امتداد نمای نیم‌رخ بدنه تا انتها ادامه می‌یابد. شبرنگ‌های کناری روی گلگیرها، درب عقب و چراغ‌های سقفی به منظور مشخص‌شدن ابعاد خودرو در شب در نظر گرفته شده‌اند. کاستوم Dually همانگونه که از اسمش پیداست دارای محور عقب جفت‌چرخ و گلگیرهای کناری (Side Fender) است که عرض کلی بدنه را نیز به صورت‌ قابل‌توجهی به بیش از 43/2متر افزایش داده است. لاستیک‌های غول‌پیکر سایز 75/285 Track Grip M/T Thundererدر ترکیب با رینگ‌های 16اینچی کرومی فینیکس کفش‌های مناسبی برای این دژ متحرک هستند.


ساده و کاربردی
ارتفاع زیاد C30 از سطح زمین ورود به کابین را حتی برای افراد بلندقد نیز به یک چالش تبدیل می‌کند. طراحی مکعبی اتاق در کنار فضای بسیار مناسب سر و پا به راحتی 6 سرنشین را در خود جای می‌دهد. صندلی‌های یک‌تکه و بزرگ با روکش مخمل سواری بسیار نرم و راحتی را فراهم می‌سازند اما به علت طراحی ساده و یکپارچه خود در فعالیت‌های آفرود به خوبی بدن را در بر نمی‌گیرند. چراغ مطالعه جهت‌دار و زیرسیگاری برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. فرمان فابریک با نمونه سه‌شاخه مشکی‌رنگ تعویض شده است و تعویض دنده‌ها با شیفتر کرومی Hurst انجام می‌شود. با نشستن پشت فرمان یک صفحه کیلومتر بزرگ سه‌وجهی در مقابل راننده قرار دارد که تنظیمات تهویه، گیج‌های روغن، دما، دینام و ترمز در طرفین و نشانگر میزان سوخت به همراه سرعت‌سنجی که تا 100 مایل بر ساعت مندرج شده است در مرکز آن قرار دارند.

نیروگاه خورجینی
قوای محرکه این پیکاپ توسط پیشرانه 8سیلندر خورجینی با حجمی معادل 454 اینچ‌مکعب یا 4/7لیتر مجهز به کاربراتور چهاردهانه ادلبراک تامین می‌شود. این بلوک خورجینی قادر به تولید حداکثر خروجی 230 اسب‌بخار در 3600 دور بر دقیقه و گشتاور 521 نیوتون‌متر در 1600 دور بر دقیقه است که از طریق گیربکس 4سرعته دستی و دیفرانسیل Dana 60 با ضریب 41/10 به محور عقب انتقال می‌یابد. متوقف‌سازی C30 توسط ترمزهای دسکی در جلو و کاسه‌های عقب صورت می‌گیرد و باک سوخت 120لیتری به خوبی از پس مصرف سوخت بالای این پیشرانه حجیم برمی‌آید. سیستم تعلیق جلو متشکل از کمک‌فنرهای روغنی مستقل و در قسمت عقب شامل فنرهای شمش دومرحله‌ای است.

مصارف کاربری
به لطف گشتاور بینظیر و دسترسی به آن در دورهای پایین، حتی با وجود دیفرانسیل‌عقب بودن و فقدان سیستم دیف‌لاک می‌توان به آسانی از پس شیب‌های تند و ناهمواری‌های سطح جاده برآمد. پیکاپ‌های یک‌تنی همانند C30 عمدتا مصارف آفرود و یا شهری نداشته و گزینه بسیار ایده‌آلی برای یدک‌کشی وسایل نقلیه سنگین‌وزن، جرثقیل‌ها، حمل چوب و کار در معادن، فرودگاه‌ها و پروژه‌های ساختمانی به شمار می‌روند. رانندگی با این خودرو در معابر شهری نیازمند مهارت و تسلط ویژه‌ای بر ابعاد بزرگ آن است و حضور آن در هر معبری می‌تواند تمامی توجهات را به خود جلب کند، تجربه‌ای زیبا و بینظیر که به ندرت می‌توان آن را در خودروی دیگری تجربه کرد. در پایان از آقای صادق نجاتی به موجب هماهنگی‌ها و علی افکاری و علی‌سینا صانعی به پاس همکاری با خودروامروز صمیمانه سپاسگذاریم.

 

نام خودرو

Chevrolet silverado c30 crewcab dually 1977

نوع‏موتور

خورجینی

حجم‏موتور(cc)

7440

تعداد سیلندر/ سوپاپ

8/16

حداکثر قدرت(hp)@دور‏در‏دقیقه

230@3600

حداکثر گشتاور (Nm)@دور‏در‏دقیقه

521@1600

گیربکس

1+4 سرعته دستی

محور محرک

عقب

ظرفیت مخزن سوخت(L)

120

طول×عرض×ارتفاع (mm)

6200*2433*1879

فاصله بین دو محور (mm)

4178

 

 

نویسنده و عکاس: سید امیرحسین شکوهی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو