فونیکسریمکسبهتام

در سال جاری چه خودروهای سنگین شاخصی وارد بازار کشور خواهند شد؟

میهمانان ۹۷

عصر خودرو- سال جاری با افزایش نرخ دلار آغاز شد که این افزایش نرخ ارز باعث شد قیمت خودروهای موجود نیز جهش دوچندانی پیدا کنند.

میهمانان ۹۷
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  با این وجود تجربه نشان داده است که با افزایش قیمت دلار که مشابه آن را در چند سال گذشته نیز داشتیم، باز هم خودروهای جدید وارد میدان و چرخه حمل و نقل خواهند شد اما در این میان آمار فروش شرکت ها نیز کاهش شدیدی را نشان خواهد داد چرا که این روز ها حمل و نقل جاده ای با توجه به نرخ کرایه ها و از طرفی هزینه های سنگین تعمیرات و نگهداری و هم چنین پول اولیه خودرو، چندان به صرفه نخواهد بود. اما ببینیم در سال جاری منتظر چه خودروهای سنگین جدیدی باید باشیم و چه محصولاتی در بازار نسبت به سال قبل با تیراژ بالاتری عرضه خواهند شد.


    مرسدس بنز آکتروس
    آکتروس عضو دوست داشتنی و بسیار معروف مرسدس بنز که روزگاری در کشورمان تولید و عرضه می شد، بعد از سال ها چانه زنی بر سر حضور مجددش بالاخره در نمایشگاه سال پیش خودرو تهران، دوباره رونمایی شد تا تمام حدس و گمان ها درباره حضور نسل جدید آن به پایان برسد و نسل سوم این کشنده و کامیون دوست داشتنی برای بازار کشورمان به میدان آید. در کنار کشنده 1844 این خودرو، مدل های دیگری از کشنده و کامیون از آکتروس نسل سوم به نمایش در آمد تا مثل سابق طیف نسبتا کاملی از این خودرو وارد بازار کشورمان شود. آکتروس قرار بود تا قبل از پایان سال پیش قیمت گذاری شده و حتی به بازار عرضه شود که تا این لحظه چنین اتفاقی نیفتاده است و افزایش شدید قیمت ارز و بازار رو به خاموشی خودروهای تجاری نیز می تواند این حضور را بیشتر به تعویض بیندازد. این در حالیست که نسل چهارم این خودرو به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و گمانه هایی از فیس لیفت کامل آن و یا عرضه نسل پنجم آکتروس نیز به گوش می رسد.

     

    رنو سری T
    خبر هایی از حضور رنو سری T که از کامیون های موفق بازار اروپا نیز محسوب می شود، دو سال پیش در کشورمان طنین انداز شد و از پارسال عرضه این خودرو به صورت کم تعداد آغاز شده است. با این حال آریا دیزل به عنوان نماینده این سنگین ساز فرانسوی، قصد دارد تا کامیون خاص این شرکت یعنی سری K را نیز به بازار بفرستد و از این رو بعید نیست که سری کوچک کامیون های رنو یعنی سری C نیز روزی به بازار ایران پا بگذارد. سری T کامیون سال 2015 اتحادیه اروپا انتخاب شده است و می توان آن را کاملا یک ولوو FH در پوست رنو دانست. کامیونی که مثل سری پرمیوم می تواند رقیب توانمندی در برابر دیگر ساخته های اروپایی باشد و بازار را از انحصار اسکانیا و ولوو خارج کند.

     

    رنو میدلام
    پارسال در نمایشگاه خودرو تهران از رنو سری D به عنوان میدلام جدید سایپادیزل رونمایی و نام برده شد تا این شرکت بتواند دوباره در بخش کامیون بازار سهمی داشته باشد. این در حالی است که در گروه سایپا تا قبل از این، ایویکو یوروکارگو نیز مونتاژ و تولید می شود ولی با این حال سهم بالایی از بازار ندارد. البته باید در نظر بگیریم که کلا بخش کامیون های باری میان وزن تا سنگین وزن کشورمان چندان رونقی ندارد و بخش اعظمی از آن را کامیون های سن بالا تشکیل می دهند و هنوز هم در طرح خودروهای فرسوده، چندان اهمیتی به جایگزینی خودروهای نو در این بخش و کلاس بازار داده نمی شود.

     

    محصولات MAN
    زمزمه هایی شنیده می شود که امسال محصولات شیر نشان MAN آلمان به ایران وارد خواهند شد. در نمایشگاه حمل و نقل تهران در سه سال پیش از محصولات MAN در سه رده TGX و TGS رونمایی شد و خبر تولید مجدد اتوبوس این شرکت نیز هم در بخش شهری و بین شهری نیز به گوش می رسید که تا امروز این اتفاقات رخ نداده است و حتی در سال پیش، شرکت زرین خودرو، اتوبوس بین شهری MAN را با خود به نمایشگاه آورده بود. البته امیدواریم که در صورت عرضه محصولات باری این خودروساز، ساخته های به روز آن برای بازار کشورمان در نظر گرفته شود.

     

     ولوو B11
    چند سالی است که با عدم حضور محصولات مسافری ولوو در ایران، اسکانیا به عنوان یکه تاز در بخش حمل و نقل مسافری کشورمان به عرضه محصولات خود می پردازد. اما سال پیش بود که خبرهایی از حضور اتوبوس ولوو B11 در کشورمان به گوش رسید و حتی سایت اطلاع رسانی رانیران نیز از این اتوبوش مدرن به عنوان محصول جدید خود نام برد. با این حال شاید امسال طلسم عدم حضور چند ساله ولوو در کشورمان شکسته شود.

     

    فوتون آئومان
    این کشنده چینی که نسبتا در بازار کشورمان نیز حضور دارد، امسال با موتور 440 اسب بخاری قرار است عرضه شود که البته هنوز برای آن گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته نشده است و گیربکس همان نمونه 2+16 دنده تقه ای معروف به آکسوری است. با این حال فوتون با داشتن نمایی زیبا و طراحی داخلی که از شباهت بالایی به آکسور بهره می برد، توانایی بالایی در جذب مشتریان دارد که اگر این ترکیب با یک گیربکس خودکار نیز همراه شود بی شک می توان موفقیت بالایی از این خودرو شاهد بود.

     

    شاکمن X3000
    شاکمن محصولی با نام دنیز در بازار کشورمان داشت که عرضه محدودی از آن صورت گرفت. اما در نمایشگاه پارسال تهران از محصول جدید این خودروساز چینی با نام X3000 و با موتوری 460 اسب بخاری با گیربکس اتوماتیک رونمایی شد تا این کشنده نیز بتواند در بازار چینی ها برای ایران خودرودیزل که روزگاری با دو کشنده هوو و فراز، سهم بالایی در این بخش از بازار داشت، سهم خواهی کند. شاکمن X3000 کاملا اتاقی متفاوت با دنیز دارد و از این رو می توان موفقیت بیشتری برای آن انتظار داشت.

     

    کاماز 5490
    این خودرو عینا یک آکسور است که در نمای جلو دچار کمی تغییرات شده است. کاماز 5490 سال پیش توسط شرکت تایماز خودرو آذربایجان عرضه شد و گمان می رود که امسال به ایران راه پیدا کند. با توجه به اطلاعات منتشره از سوی این شرکت، این خودرو با موتور شناخته شده آکسور با 428 اسب بخار قدرت و البته استاندارد یورو 5 به همراه جعبه دنده های 16 سرعته دستی و یا 12 سرعته خودکار عرضه می شود و امکان حضور کشنده سقف کوتاه سه محور و کامیون های باری و کمپرسی آن نیز می رود.

     

    ایویکو استرالیس 540
    استرالیس در حال حاضر با موتور 500 اسب بخاری یورو 5 در کشورمان تولید و عرضه می شود اما چند وقتی است که همین کشنده با موتور 540 اسب بخاری و با استاندارد یورو 3 نیز در طرح جایگزینی فرسوده ها حضور پیدا کرده است. این در حالیست که نزدیک به دو سال از ممنوعیت ورود کامیون هایی با استاندارد پایین تر از یورو 4 می گذرد و گویا این کشنده با یکی دوسال مدل پایین تر به منظور دور زدن این قانون پلاک می شود.

     

    ولوو اوشن ریس
    پارسال نیز در جریان نمایشگاه خودرو تهران، یک دستگاه کشنده ولوو FH500 به رنگ سبز زیتونی که رنگ اصلی این کشنده است، به نمایش درآمد. امسال نیز خبرهایی از حضور ولوو FH500 از سری خاص اوشن ریس به گوش رسید و عکس این کشنده در بین محصولات سایپا دیزل نیز منتشر شد اما هنوز معلوم نیست این کشنده قرار است به صورت عمده به بازار ایران وارد شود و یا خیر.

     

    ولوو FH16-750
    بخش حمل و نقل فوق سنگین در کشورمان به شدت نیازمند ایجاد تغییرات و به روزرسانی است. در سال پیش شرکت سایپادیزل از کشنده فوق سنگین ولوو FH16-750 با 750 اسب بخار قدرت رونمایی کرد که در آن زمان قیمت تقریبی آن به صورت غیر رسمی در حدود 250 میلون تومان گرانتر از یک دستگاه ولوو FH500 اعلام شده بود. حال باید دید با توجه به افزایش قیمت ارز و بالا رفتن بی سابقه قیمت خودروهای تجاری، وضعیت فروش این کشنده در کشورمان به چه صورت خواهد شد.

     

    نویسنده: علیرضا داودی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم