فونیکسریمکسبهتام

آغاز طرح ترافیک از نیمه اردیبهشت

عصر خودرو- بر‌اساس اعلام سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران طرح ترافیک در سال جاری از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت با رعایت دقیق قانون و مصوبات مراجع ذی‌ربط آغاز خواهد شد و از آن تاریخ هرگونه تردد در محدوده طرح ترافیک، تنها بر‌اساس ضوابط جدید مجاز خواهد بود و در غیر‌این‌صورت تردد غیرمجاز تلقی خواهد شد.

آغاز طرح ترافیک از نیمه اردیبهشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، مطابق اطلاعیه هشتم سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، شهرداری تهران با هماهنگی پلیس راهور با هدف برخورد شهروندمدارانه و تسهیل شرایط برای عموم، تصمیم گرفته است در دو هفته آغازین اجرای طرح ترافیک 97 تا حد ممکن زمینه‌ای فراهم کند که کسی جریمه نشود. از‌این‌رو در‌صورتی‌که برخی افراد تردد غیرمجاز داشته باشند، برای بار اول با ارسال پیامک به آنها، به ایشان فرصت داده خواهد شد که با ثبت‌نام و شارژ حساب تا پایان اردیبهشت، جلوی جریمه‌شدن خود را بگیرند.
    مسئله تأکید‌شده در این اطلاعیه این است که هدف ابتدایی این طرح ارشادی است و افرادی که اول بار و بدون مجوز وارد طرح بشوند، جریمه نخواهند شد. مطابق اطلاعیه منتشر‌شده، این برخورد ارشادی با هدف زمینه‌سازی برای تشویق به رفتار قانونی به جای تعجیل در برخورد فوری صورت می‌گیرد و به معنای اجرا‌نکردن قانون درباره متخلفان نهایی نیست.
    در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: طرح ترافیک جدید با ایجاد زمینه تردد قانونی برای آحاد شهروندان و تسهیل دریافت مجوز، انگیزه نقض قانون را از بین برده است و در مقابل، شرایط را برای کنترل عبور و مرور در محدوده طرح، مهیا کرده است.
    از‌این‌رو در‌صورتی‌که خودرویی بدون ثبت‌نام و دریافت مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شود، طبق قانون هم جریمه خواهد شد و هم بدهی او به دلیل عوارض تردد به حساب خودرو منظور و از طرق قانونی دریافت خواهد شد.
    سامانه my.tehran.ir که ثبت‌نام، شارژ حساب شهروندی و خرید مجوز روزانه در آن انجام می‌شود؛ تا پایان سال فعال خواهد بود و شهروندان محترم تا قبل از اولین ورود به محدوده طرح می‌توانند در آن ثبت‌نام کرده و مجوز روزانه خریداری کنند تا تردد ایشان قانونی محسوب شود و مشمول جریمه نشوند.
    مسئله اصلی اعلام‌شده از طرف پلیس راهور برای اجرای طرح ترافیک جدید نبودن دوربین در خروجی‌ها و ورودی‌های طرح به تعداد کافی بود؛ اما از اطلاعیه سازمان این‌طور بر‌می‌آید که همه دوربین‌های ورودی، خروجی و داخل معابر محدوده طرح ترافیک، تردد خودروها را ثبت می‌کنند و با توجه به افزایش تعداد و تقویت دوربین‌ها، به عموم راکبان خودروها توصیه می‌شود از مسیر قانونی برای ثبت‌نام و تردد در محدوده اقدام کنند تا با انباشت هزینه مضاعف جریمه و بدهی عوارض توأمان روبه‌رو نشوند».
    به نظر می‌رسد مسئله اصلی و مناقشه‌برانگیز شهرداری تهران و پلیس راهور حل شده است.
    پیش‌از‌این سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران، درباره طرح ترافیک ٩٧ گفته بود: این طرح در مقایسه با سال ٩٦ به جز شیوه پرداخت و مبلغ آن تغییرات اساسی ندارد. مخالفان طرح ترافیک جدید شهرداری، عیب اصلی آن را توجه نکردن به زیرساخت‌ها عنوان می‌کنند. آنها معتقدند درباره اینکه چه میزان وسیله نقلیه وارد طرح می‌شوند، در محدوده طرح تردد می‌کنند، چه میزان خودرو در این محدوده متوقف هستند و چه میزان از خودروها متعلق به ساکنان محدوده طرح ترافیک هستند، مطالعه نشده. شناسایی این خودروها زمان بر است، درحالی‌که اعلام شده هزینه‌ها براساس ساعت تردد محاسبه می‌شود و تسهیلاتی نیز به ساکنان محدوده طرح ترافیک خواهند داد.
    اما نمایندگان شورای شهر که به این طرح رأی موافق داده بودند و همچنین نمایندگان شهرداری بر اجرائی‌شدن این طرح پافشاری کردند و حالا که پنج روز تا پانزدهم اردیبهشت باقی مانده، خبر از اجرای طرح ترافیک می‌دهند. این در حالی است که مطابق خبرهای رسیده به خبرنگار «شرق»، هنوز سایت برای تعیین تکلیف ثبت‌نام‌کنندگان پاسخی نداده است.
    اما معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته با اشاره به توزیع آرم طرح ترافیک به خبرنگاران گفت:‌ از روز گذشته نامه‌هایی برای مدیران مسئول رسانه‌ها ارسال شده و در نامه‌ها اسامی خبرنگارانی که می‌توانند آرم دریافت کنند، اعلام شده تا در رسانه‌ها بر اساس اولویت‌بندی خود به خبرنگاران مجوز طرح ترافیک داده شود.
    پورسیدآقایی تأکید کرد: مدیران مسئول باید هر چه زودتر نام خبرنگارانی را که می توانند طرح ترافیک دریافت کنند، در نامه‌ای در اختیار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران قرار دهند. تعداد طرح ترافیک امسال برای دستگاه‌های اجرائی 40 درصد و برای شهرداری تهران 50 درصد کاهش پیدا کرده است؛ ضمن اینکه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با توجه به آیین‌نامه شورای شهر تهران محدودیت‌هایی برای توزیع آرم طرح ترافیک به خبرنگاران دارد. به شکلی که باید تا سقف دوهزار طرح به خبرنگاران داده شود. خبرنگارانی که طرح ترافیک دریافت نکنند، می‌توانند از کارت بلیت یک‌ساله مترو بهره‌مند شوند.
    در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تصویب لایحه افزایش 12.5 درصدی نرخ کرایه خطوط تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مینی‌بوس‌رانی برای سال جاری خبر داد.
    محسن پورسیدآقایی در تشریح لایحه افزایش نرخ اتوبوس، تاکسی و مینی‌بوس، گفت: امروزه لایحه نرخ‌گذاری کرایه‌های اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی در دستور کار اعضای شورای شهر تهران بود. بر همین اساس و پس از اعلام نظرات موافق و مخالف و همچنین پیشنهادهای اعضای شورای شهر تهران و ارائه گزارش کمیسیون‌های مربوطه، کرایه‌های خطوط تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مینی‌بوس‌رانی با افزایش 12.5درصدی به تصویب رسید.
    او افزود: در بخش تاکسیرانی 630 الی 640 خط در شهر تهران فعالیت می‌کنند که قاعدتا افزایش نرخ تاکسی در سال 97 به طور متوسط در این خطوط اجرائی خواهد شد؛ ضمن اینکه افزایش نرخ تاکسی‌های گردشی نیز انجام می‌شود و این افزایش از طریق تاکسی‌مترهای نصب‌شده روی تاکسی‌ها محقق خواهد شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه سازمان تاکسیرانی تلاش می‌کند پرداخت‌های نقدی در خطوط تاکسیرانی جمع‌آوری و پرداخت الکترونیک جایگزین آن شود، ادامه داد: پرداخت الکترونیکی کرایه‌ها به صورت جدی در خطوط تاکسیرانی در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار دارد و زیرساخت‌های آن نیز فراهم شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو