فونیکسریمکسبهتام

معاون شهردار قم:

امکان پارک ۸۰ هزار خودرو در جمکران وجود دارد

عصر خودرو- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: با توجه به در پیش بودن آیین جشن های نیمه شعبان، امکان پارک ۸۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ های مسجد مقدس جمکران تامین شده است.

امکان پارک ۸۰ هزار خودرو در جمکران وجود دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، عباس ذاکریان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: امسال 200 هکتار پارکینگ برای خودروها در مسجد جمکران در نظر گرفته شده و تلاش می کنیم به ازای هر 25 مترمربع یک جای پارک خودرو تعریف شود.
    وی با اشاره به رایگان بودن پارکینگ ها در نیمه شعبان، اضافه کرد: مساحت پارکینگ ها در سال گذشته 140 هکتار بود که امسال 60 هکتار دیگر شامل پنج هکتار به پارکینگ ظهور، 10 هکتار به پارکینگ انسجام و 45 هکتار به پارکینگ دارالفقاهه اضافه شده است.
    وی بیان کرد: امسال با توجه به مصادف شدن نیمه شعبان با شب چهارشنبه و هوای مناسب اردیشهت ماه، پیش بینی می شود زائران بیشتری در مسجد مقدس جمکران حضور یابند و در همین راستا تمهیدهایی برای پارک خودروهای شخصی و عمومی اندیشیده شده است.
    ذاکریان همچنین با بیان این که پنج مسیر ورودی به مسجد مقدس جمکران مشخص شده است، افزود: مسافرانی که از سمت محور اراک و اصفهان قصد ورود به شهر قم را دارند، به سمت بلوار الغدیر، خیابان ولیعصر(عج)، شهرک قدس، خیابان ظهور و پارکینگ ظهور هدایت می شوند.
    وی افزود: مسافرانی که از سمت محور جعفریه وارد قم می شوند از مسیر کمربندی امام علی(ع)، میدان ولیعصر(عج)، بلوار خلیج فارس، بلوار انتظار و به پارکینگ دارالفقاهه وارد می شوند.
    وی اضافه کرد: خودروی زائرانی که از محور کاشان وارد قم می شود نیز از مسیر میدان بقیه الله و بعد از پل راه آهن، در پارکینگ یاوران مهدی(عج) استقرار پیدا می کند.
    معاون شهردار قم ادامه داد: همچنین افرادی که از آزادراه تهران وارد قم می شوند ابتدا وارد آزادراه امیرکبیر می شوند و پس از کیلومتر 14 وارد محور ایستگاه قطار محمدیه، میدان بقیه الله و پارکینگ یاوران مهدی(عج) خواهند شد.
    وی افزود: افراد ساکن تهران که قصد سفر به مسجد جمکران دارند، می توانند از ظرفیت قطارهایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، استفاده نمایند.
    ذاکریان خاطرنشان کرد: مسافرانی که از سمت بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت مسجد جمکران می آیند نیز باید از زیرگذر حضرت خدیجه(س) عبور نمایند و وارد پارکینگ انسجام شوند.
    وی با اشاره به این که تاکسی ها و اتوبوس ها در پایانه جمکران مستقر می شوند، گفت: از تعداد 300 دستگاه اتوبوسی که در شبکه حمل و نقل عمومی قم خدمات رسانی می کنند، 200 دستگاه برای انتقال همشهریان به مسجد جمکران اختصاص یافته است.
    وی افزود: از ظهر روز سه شنبه هفته آینده تا صبح روز چهارشنبه اتوبوس ها همشهریان را از مسیرهای پنج گانه شهری به صورت رایگان به مسجد جمکران منتقل می کنند که این موضوع در قالب 40 بنر در سطح شهر اطلاع رسانی شده است.
    ذاکریان اضافه کرد: مبدا حرکت اتوبوس ها در این مسیرهای پنج گانه میدان نبوت، میدان شهید زین الدین، پایانه پردیسان، میدان مطهری و خیابان شبستان است.
    هر سال استان قم به مناسبت نیمه شعبان که مصادف با ولادت امام زمان (عج) است، پذیرای میلیون ها زائر در مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) است.
    ذاکریان در ادامه به طرح مترو شهر قم اشاره و بیان کرد: حفاری مکانیزه خط A مترو به طول 10 کیلومترمربع به پایان رسیده و سه ایستگاه این خط به طول 5.7 کیلومترمربع در حال تکمیل است.
    عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
    وی افزود: مطالعات خط B نیز در حال انجام است و انتخاب پیمانکار آن به زودی برگزار می شود.
    وی همچنین گفت: تا پایان نیمه نخست امسال 200 دوربین نظارتی شامل ثبت سرعت، تخلف عبور از چراغ قرمز، گردش به راست و توقف در سطح عابر پیاده در شبکه معابر و سطح شهر قم فعال می شود.

    ** طرح جامع حمل و نقل شهری اجرا می شود
    مدیر طرح بازنگری طرح جامع حمل و نقل شهر قم نیز در این نشست گفت: طرح جامع حمل و نقل شهری با هدف تدوین راهبردهای حمل و نقل شهر، راهبردهای دستیابی به چشم انداز، ایجاد پایگاه داده های عرضه و تقاضای حمل و نقل و ایجاد مدل ترافیکی شهر در نرم افزار اجرایی می شود.
    علی نادران افزود: برآورد تقاضای سفرهای آینده، بازنگری توسعه سامانه حمل و نقل انبوه بر، بازنگری شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی و شبکه معابر نسبت به وضع موجود از دیگر هدف های این طرح است.
    وی اضافه کرد: در این راستا 11 هزار پرسشنامه در مناطق مختلف شهری بین شهروندان توزیع شده تا اطلاعاتی از سفرهای درون شهری هر خانواده در بازه زمانی 24 ساعت جمع آوری شود.
    وی خاطرنشان کرد: این آمارگیری که حدود سه درصد خانواده های ساکن شهر قم را دربرمی گیرد و نمونه ای از کل سفرهای سطح شهر است، مبنایی برای تصمیم گیری و ساماندهی شبکه معابر، حمل و نقل و پارکینگ درون شهری است.
    نادران گفت: این آمارگیری از 15 تا 28 اردیبهشت ماه به صورت اینترنتی نیز انجام می شود و خانواده های ساکن شهر قم می توانند با مراجعه به سایت www.qom.ir نسبت به پر کردن فرم اقدام نمایند.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو