فونیکسریمکسبهتام

نصب ۲ دستگاه ایکس ری کامیونی پرسرعت در گمرکات

عصر خودرو- سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از نصب دو دستگاه ایکس ری کامیونی جدید در گمرک شهید رجایی و دوقارون و افزایش تعداد سگهای موادیاب کشور به ۴۹ قلاده خبر داد.

نصب ۲ دستگاه ایکس ری کامیونی پرسرعت در گمرکات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، پرویز افشار در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به آمار عملکرد دستگاه‌های مختلف عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر و با برشمردن برخی آمار دستگاه‌های مقابله‌ای اظهار کرد: در سال 96 جمعا 810 تن انواع مواد مقدر توسط دستگاه‌های کاشف کشف شد که این میزان کشفیات نشان دهنده افزایش 14 درصدی انواع مواد مخدر در سال 96 به نسبت به 95 است که در این میان سهم تریاک با 81 درصد، حشیش 13.5 درصد، هروئین 3.3 درصد، مرفین 1.8 درصد و شیشه 0.3 درصد بوده است که براساس این آمار الگوی مصرف غالب در کشورمان همچنان تریاک بوده و مهمترین تغییر کشفیات در سال گذشته مربوط به حشیش است که نسبت به سال 95 13.5 درصد رشد داشته است.

    وی با بیان اینکه بیشترین رشد کشفیات مواد مخدر بین دستگاه‌های کاشف مربوط به وزارت اطلاعات بوده که 48 درصد رشد داشته، افزود: نیروی انتظامی 88 درصد کشفیات را به خود اختصاص داده و پس از آن وزارت اطلاعات با 10 درصد، بسیج با 2 درصد، گمرکات با 0.1 درصد و سازمان زندان‌ها با 0.01 درصد کشفیات در رده‌های بعدی قرار دارند و در این میان پس از وزارت اطلاعات نیروی انتظامی با 23 درصد رشد، بیشترین افزایش کشفیات را داشته و در مقابل بسیج با کاهش 8 درصدی کشفیات بیشترین رشد را از آن خود کرده است.

    سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش 27 درصدی عملیات‌ها و درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در سال 96 گفت: در سال گذشته 1584 عملیات و درگیری داشتیم که کاهش عملیات‌ها و درگیری در مقابل افزایش میزان کشفیات نشان دهنده هدفمند تر شدن مبارزه و تمرکز بر اقدامات اطلاعاتی پیش از مبارزه دارد که براین اساس آمار باندهای متلاشی شده 12 درصد، انهدام کارگاه‌های تولید شیشه 2 درصد و دستگیری‌های در این حوزه 8 درصد کاهش داشته ولی در مقابل تعداد خودروهای توقیفی 7 درصد افزایش، سلاح‌های کشف شده 9 درصد و ساماندهی معتادان خیابانی 13 درصد افزایش داشته است.

    *نصب 2 دستگاه ایکس ری کامیونی پرسرعت در گمرکات/سگهای مواد یاب کشور به 49 قلاده رسید

    افشار در ادامه با ابراز خرسندی از معرفی گمرک ایران برای دومین سال متوالی به عنوان گمرک پیشتاز دنیا در مبارزه با مواد مخدر افزود: در سال گذشته دو دستگاه ایکس ری کامیونی پرسرعت که در هر ساعت قابلیت اسکن 800 دستگاه کامیون در حال تردد را دارند در گمرک شهید رجایی و دوقارون نصب شد و امسال نیز درنظر داریم 5 دستگاه ایکس ری کامیونی دیگر که تولید داخل نیز هست در گمرکات نصب کنیم.

    وی افزود: در حال حاضر 13 دستگاه ایکس ری کامیونی در کشور فعال هستند و 48 دستگاه ایکس ری چمدانی نیز در سراسر کشور مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و قرار است از دستگاه‌های آندوسکوپی غیرپزشکی نیز در گمرکات به منظور بازرسی‌های بدنی دقیق‌تر استفاده کنیم.

    سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اهدای تعدادی سگ موادیاب  از سوی unodc (سازمان مقابله با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر دنیا) گفت: در سال گذشته 21 قلاده سگ در گمرکات کشور به کار گرفته شد و در حال حاضر 49 قلاده سگ موادیاب برای کنترل بیشتر ترددها در سراسر کشور به کار گرفته می‌شود.

    *90 درصد کشفیات مواد مخدر در 10 استان/کشفیات مواد مخدر ایران یک سوم کشفیات جهانی

    افشار در ادامه با اشاره به احتمال تغییر مسیر ترانزیت مواد مخدر به مسیرهای دریایی افزود: با توجه به مسدود سازی مرزهای شرقی کشور احتمال می‌رود مسیر ترانزنیت مواد مخدر به سمت مسیرهای دریایی تغییر کند و یا قاچاقچیان در صدد ورود مواد مخدر از طریق مبادی رسمی به کشور باشند که میزان کشفیات بالای مواد مخدر در استان بوشهر که این استان را در رده 10 استان برتر در کشف مواد مخدر قرار داده می‌تواند موید این موضوع باشد.

    وی با بیان اینکه 718 تن از مواد مخدر کشف شده در سال 96 در 10 استان کشور کشف شده است، گفت: استان‌های شرقی، جنوب شرقی و جنوب کشور 52 درصد کشفیات را به خود اختصاص داده و استان‌های لایه دوم از جمله کرمان، فارس و یزد 27 درصد کشفیات را داشتند و در مجموع 90.2 درصد کشفیات کشور در 10 استان اتفاق افتاده است. و این نشان می‌دهد مقدار کمی از مواد مخدر به سمت مناطق مرکزی کشور وارد می‌شو د و این مسئله می‌تواند نشان دهنده کاهش دامنه نفوذ مافیای مخدر به عمق کشور باشد.

    سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سهم بالای ایران در کشفیات مواد مخدر دنیا گفت: در گزارشهای بین المللی تصریح شده که ایران به تنهایی 4 برابر کشفیات جهان با منشأ تریاک را داشته و در سال 2016، 32 درصد کشفیات مواد مخدر جهان بدون احتساب حشیش توسط ایران انجام شده است.

    * اختصاص 50 درصد بودجه و امکانات برای پیشگیری از اعتیاد

    افشار در ادامه این نشست با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در جلسه با سران قوا در خصوص اولویت داشتن موضوع پیشگیری از اعتیاد در این حوزه گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری 50 درصد بودجه و امکانات در حوزه پیشگیری مصرف خواهد شد و در این میان موفق شدیم در سال گذشته 700 هزار دانش آموز700 هزار والدین، 100 هزار نفر از مدیران و معلمان را تحت پوشش آموزشهای پیشگیرانه از اعتیاد قرار دهیم.

    به گفته وی 5 میلیون و 500 هزار نفر از مردم کشور نیز در محیط خانواده، 350 هزار دانشجو و سه هزار و 500 استاد دانشگاه نیز در محیط آموزشی تحت پوشش برنامه‌های آموزشی قرار گرفته‌اند و علاوه بر آن 360 هزار کارگر و کارفرما، 60 هزار کارمند و 8 هزار روحانی، مبلغ و مداح نیز آموزش‌های پیشگیرانه را اخذ کردند.

    *درمان 68 هزار معتاد خیابانی/ پوشش درمان اعتیاد برای یک میلیون معتاد

    سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اقدامات انجام گرفته در حوزه درمان نیز گفت: در سال گذشته یک میلیون معتاد در 8 هزار و 600 مرکز درمان، کاهش آسیب و ... با روش‌های متفاوت تحت درمان و خدمات درمانی قرار گرفتند و در حال حاضر 85 شلتر و سرپناه شبانه، 365 تیم سیار، 1200 مرکز اقامتی و 30 مرکز تی سی که به مدت یک سال معتادان را به صورت اقامتی تحت درمان قرار می‌دهند در کشور فعال است.

    افشار درباره فعالیت مراکز ماده 16 و درمان اجباری معتادان نیز گفت: درسال 96، 18 هزار معتاد خیابانی در مراکز ماده 16 و 50 هزار معتاد خیابانی در تبصره دو این ماده تحت درمان قرار گرفته و در مجموع 68 هزار معتاد خیابانی ذیل ماده 16 ساماندهی شدند.

    وی خاطرنشان کرد: علاوه براین موارد خوشبختانه در سال گذشته آیین نامه اجرایی درمان معتادان بی بضاعت که سالها مغفول مانده بود به تصویب رسید و سامانه آی داتیس در سراسر کشور زیر بار رفت که با داشبرد مدیریتی اطلاعات بیش از یک میلیون نفر از کسانی که سوء مصرف مواد مخدر دارند در آن قابل دسترسی است و این دسترسی امکان مدیریت خوبی برای برنامه ریزی های آتی را برایمان فراهم خواهد کرد.

    *ایجاد اشتغال برای 7هزار و 400 معتاد در سال 96/ کاهش 5 درصدی مرگ و میر معتادان

    سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه سخنانش در این نشست خبری با تأکید فعال بودن دو هزار و 400 سازمان مردم نهاد اعلام کرد» در سال 96 با مشارکت مردم سازمان‌های مردم نهاد و خیرین 7 هزار و 400 شغل برای معتادان بهبود یافته ایجاد شد که تنها 10 درصد اعتبارات لازم در این بخش از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر تأمین شد و مابقی توسط مردم و خیرین و کمیته امداد به این موضوع اختصاص یافت.

    افشار از دستور وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برای دو برابر شدن ایجاد اشتغال معتادان بهبود یافته در سال 97 خبر داد.

    وی با اشاره به آمار مرگ و میر معتادان از سوی پزشکی قانونی درسال 96 گفت: خوشبختانه با توجه به اطلاع رسانی‌ها و آموزشهای انجام گرفته، مرگ و میر معتادان در سال 96 به نسبت سال قبل از آن با کاهش 4.9 درصد همراه بود.

    سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در سال 96، دو هزار و 731 مورد مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر رخ داده که دو هزارو  404 مورد آن مربوط به مردان و 327 مورد مربوط به زنان بوده است که در مقایسه با آمار مرگ و میر دو هزار و 872 نفر از معتادان درسال 95، کاهش 4.9 درصدی را نشان می‌دهد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط