فونیکسریمکسبهتام

بررسی هیوندای توسان LM در بازار دست دوم؛

مدعی کره‌ای

عصر خودرو- این روزها به دلیل افزایش بسیار زیاد تعرفه‌های واردات، رشد قیمت قابل‌توجهی در بازار خودروهای صفر کیلومتر اتفاق افتاده و همین مسأله می‌تواند بخشی از مشتریان بالقوه این خودروها را به سمت گزینه‌های کارکرده موجود در بازار آزاد سوق دهد.

مدعی کره‌ای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰:۰۰
  • مدعی کره‌ای
  • مدعی کره‌ای
  • مدعی کره‌ای
  • مدعی کره‌ای
  • مدعی کره‌ای
  • مدعی کره‌ای
  • مدعی کره‌ای
  • مدعی کره‌ای
  • مدعی کره‌ای
  • مدعی کره‌ای
  • مدعی کره‌ای

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، یکی از انتخاب‌هایی که در این بخش از بازار همچنان مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، نسل دوم هیوندای توسان (کد LM) است که در مدل‌های 2011 تا 2015 عمدتا با پیشرانه 2.4 لیتری تنفس وارد کشور شده و امروز پس از گذر سه سال از جایگزینی آن با نسل سوم (کد TL) در بازه قیمتی 140 تا 200 میلیون تومان جای می‌گیرد. در ادامه نگاهی به جوانب مختلف این کره‌ای کامپکت می‌اندازیم.


قلب توسان LM
قوای مورد نیاز توسان نسل دو در تریم Limited از پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ تنفس طبیعی 2359 سی‌سی با حداکثر توان 177 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و بیشینه گشتاور 227 نیوتن‌متر در 4000 دور بر دقیقه تأمین می‌شود. در ادامه این پیشرانه جعبه‌دنده شش سرعته خودکار تیپ‌ترونیک و سامانه چهارچرخ متحرک AWD قرار گرفته تا پس از انتقال خروجی مذکور به هردو محور، شتاب اولیه طی حدود 10 ثانیه ثبت شده و سقف سرعت برابر با 190 کیلومتر بر ساعت باشد. مصرف سوخت خودرو در یکصد کیلومتر سیکل ترکیبی حدوداً 10 لیتر است که از باک 55 لیتری تأمین می‌شود. توسان نسل دو همچنین به لحاظ آلایندگی با استاندارد یورو4 مطابقت دارد.

داشته‌ها و نکات مثبت و منفی
این کره‌ای جویای نام با وجودی که هم‌اکنون با نسل سوم خود در بازار ایران حضور دارد، اما نسل دوم هنوز هم به‌طور کامل قافیه را نباخته و با بهره‌گیری از موارد ایمنی نظیر 5 ستاره از NCAP اروپا، ترمز ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ‌ها (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سامانه کنترل حرکت در سربالایی (HAC) و سرپایینی (DAC)، سامانه کنترل کشش (TSC) و 6 کیسه هوا و امکانات رفاهی همچون ورود بدون کلید + دکمه استارت، تریم داخلی چرمی، تهویه مطبوع دوگانه خودکار، سقف پانورامیک دو تکه، فرمان برقی (EPS)، سیستم صوتی با امپلی‌فایر و ساب‌ووفر داخلی و پشتیبانی از USB، CD و AUX،  نمایشگر لمسی مرکزی داشبورد، بلوتوث، حسگر پارک جلو و عقب، کروز کنترل، تنظیم ارتفاع دستی صندلی راننده، آینه‌های جانبی تمام‌برقی با گرم‌کن، دوربین دید عقب، سامانه کنترل کیفیت هوای اتاق با فیلتر مخصوص و گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و اینطور نیست که اختلاف فاحشی با گزینه‌های جدیدتر موجود در بازار داشته باشد.
داخل اتاق در ردیف جلو فضای نسبتاً کافی برای راننده و سرنشین وجود دارد ولی ردیف عقب برای افراد قدبلند اندکی تنگ به نظر می‌رسد. پیشرانه، جعبه‌دنده و ترمزها در نمونه‌های سالم و تمیز همچنان سرحال هستند و چابکی و سرعت‌عمل قابل‌قبولی را در مسیرهای مختلف فراهم می‌کنند، اما در عوض سواری نسبتاً خشک بوده و گاهاً با تکان‌های شدید همراه است و همین مسأله در کیفیت کلی سواری تأثیر منفی می‌گذارد. کیفیت مونتاژ بدنه خصوصاً در نمونه‌های بدون تصادف تفاوت فاحشی با روز اول ندارد و می‌تواند افراد مشکل‌پسند را نیز راضی کند، اما تریم داخلی از این قاعده مستثنا بوده و امکان دارد با مواردی مثل سیاه‌شدگی قطعات آلومینیومی و افت کیفیت پلاستیک داشبورد و چرم قسمت‌های مختلف روبرو شوید. وضعیت سامانه تهویه هم دیگر مسأله قابل‌ذکر بوده و به نظر می‌رسد در طولانی مدت نمی‌تواند با قدرت اولیه خود عمل کند.


برچسب قیمت
در حال حاضر مدل‌های 2011 تا 2013 توسان LM با کارکرد حوالی از 100 هزار کیلومتر و بدنه سالم یا با یکی دو لکه رنگ معمولاً بین 140 تا 165 میلیون تومان قیمت دارند که البته در نمونه‌های صافکاری شده کاهشی حدوداً 5 میلیون تومانی را تجربه کرده و در نمونه‌های نادر با کارکرد بسیار کم به رقم قابل‌توجه 170 میلیون تومان نیز می‌رسد. اما اگر ظاهر مدل‌های 2013 به قبل را نمی‌پسندید و به طراحی امروزی‌تر و وجود چراغ روشنایی در روز اهمیت می‌دهید می‌توانید سراغ مدل 2014 به بعد بروید که درواقع نسخه فیس‌لیفت شده توسان LM بوده و نه‌تنها در نمای ظاهری تغییرات جزئی به خود دیده‌اند، بلکه در حالت عادی اختلاف قیمت بیش از 10 میلیون تومانی با مدل‌های پایین‌تر دارند. مدل 2014 با کارکرد متوسط 80 هزار کیلومتر بسته به وضعیت بدنه معمولاً بین 170 و 180 میلیون تومان می‌ارزد اما مدل 2015 در نمونه‌های سالم و کم کارکرد تا 195 میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری می‌شود. البته درصورت وجود مواردی همچون کارکرد بسیار بالا (مثلاً بالای 150 هزار کیلومتر) یا تعویض قطعات بزرگ بدنه مثل درها یا کاپوت این ارقام می‌تواند تا مرز 160 میلیون تومان نیز سقوط کند.

نام خودرو و سال تولید

هیوندای توسان LM
(2015-2011)

نوع موتور

خطی تنفس طبیعی

حجم موتور (cc)

2359

تعداد سیلندر/سوپاپ

4 / 16

حداکثر قدرت

( hp@ دور بر دقیقه)

177 / 6000

حداکثر گشتاور

(Nm @ دور بر دقیقه)

227 / 4000

جعبه‌دنده

6 سرعته خودکار تیپ‌ترونیک

محور محرک

جلو و عقب

وزن خالص (kg)

1585

شتاب صفر تا صد (s)

حدود 10

ظرفیت مخزن سوخت (L)

55

مصرف سوخت ترکیبی (L)

10.5

حداکثر سرعت (km/h)

190

طول × عرض × ارتفاع (mm)

4410 × 1820 × 1655

فاصله بین دو محور (mm)

2639

قیمت حدودی بازار (میلیون تومان)

140 تا 195

(بسته به مدل و مشخصات)

 

 

نویسنده: امین قوام

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو