فونیکسریمکسبهتام

نگاه به MVM X۳۳ به‌عنوان یک کراس‌اوور پرفروش در بازار؛

۷ سال با بلندقامت چینی

عصر خودرو- در سال ۲۰۰۶ میلادی، شرکت خودروسازی چری اقدام به ساخت کراس‌اووری کرد و نام آن را Chery Tiggo گذاشت، نامی که بعدها به یک مجموعه بزرگ در محصولات چری تبدیل شد.

۷ سال با بلندقامت چینی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در اواخر سال 89 این خودرو توسط شرکت مدیران‌خودرو وارد بازار ایران شد و بعد از سال 90 با قیمت حدودی 28 میلیون تومان عملا پا به خیابان‌های ایران گذاشت. نسل ابتدایی آن که ظاهر چندان فریبنده‌ای نداشت نتوانست در سال‌های حضورش به آمار فروش چندان خوبی دست پیدا کند بنابراین به سرعت نمونه فیس‌لیفت جایگزین آن شد. مدل فیس‌لیفت به نسبت نسل اول فروش بهتری را به‌ثبت رساند تا اینکه در سال 95 نسل سوم آن به بازار آمد. مدلی که با نام X33S شناخته می‌شود و درحال‌حاضر هم نمونه موجود در بازار صفر کیلومتر است. در این مطلب نگاهی به وضعیت بازار این خودرو خواهیم داشت، خودرویی که 7 سال است در بازار ایران حضور دارد و توانسته خود را به مقام پرفروش‌ترین کراس‌اوور ایران برساند.

    هفت سال قبل...
    درست در زمانی که شاسی‌بلندهای کره‌ای و ژاپنی در بازار ایران حکم‌رانی می‌کردند، بخش زیادی از بازار که توانایی مالی خرید آن خودروهای را نداشتند تشنه داشتن یک شاسی‌بلند بودند که هم بتوانند با آن کلاس رانندگی با یک خودرو بلندقامت را تجربه کنند وهم اینکه هزینه بسیار کمتری بابت آن پرداخت کنند. X33 در سال‌های بین 89 تا 90 دقیقا در چنین جایگاهی قرار گرفت و بسیاری از مشتریانی که به سمت نسل اول آن متمایل شدند با قصد داشتن یک خودرو شاسی‌بلند برای مصرف شهری و جاده‌ای و البته با قیمتی بسیار پایین‌تر از یک دودیفرانسیل کره‌ای اقدام به خرید این خودرو کردند.

    بازار به‌سامان
    ام‌وی‌ام در سال‌های اخیر به واسطه شرایط فروش بسیار خوبی که برای خرید خودروهای خود به مشتریان ارائه می‌کند توانسته سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد. این قسمت از بازار که قبلا فقط به‌عنوان یک فاصله بین خودرو داخلی و خارجی به‌حساب می‌آمد درحال‌حاضر با تنوع فراوانی از خودروهای چینی پر شده است که هر کدام در نوع خود گزینه‌هایی را برای خریدار روی میز می‌گذارند که در نوع خوب منحصر به فرد است. اگر به X33 به‌عنوان یک خودرو پرفروش و پرطرفدار در این بازار نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که زیبایی ظاهری، پیشرانه قدرتمند، امکانات رفاهی در خور قیمت و البته خدمات پس‌ازفروش خوب آن، ابزارهای به‌دست‌آوردن این موقعیت خوب در بازار بوده‌اند. X33 یک کراس‌اوور متوسط شهری است که می‌تواند شما را در یک اتاق جادار که بر روی یک پیشرانه 136 اسب بخاری سوار شده است و به‌وسیله یک گیربکس CVT هدایت می‌شود، در مسیرهای مختلف شهری و جاده‌ای حمل کند. امکاناتی همچون دارا بودن مانیتور لمسی 8 اینچی مجهز به سیستم ناوبری، صندلی‌های چرمی، سیستم تهویه مطبوع دستی و البته نسبتا قوی آن در کنار سانروف و روف‌رک می‌تواند شما را در طول مسیر راضی‌نگه دارد. شرایط فروش عالی ارائه شده در شرکت مدیران‌خودرو برای این محصول باعث می‌شود که خریدار بتواند با قیمتی کمتر از نصف بهای کل خودرو، یک نمونه صفر کیلومتر را در مدت کوتاهی صاحب شود. این شرایط فروش ایده‌آل شاید یکی از موثرترین قسمت‌های این موفقیت در رسیدن به مقام پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار باشد.

    بازار نابه‌سامان
    در بالا در مورد بازار صفر کیلومتر صحبت کردیم، اینکه می‌توانید با بهای کمتر از نصف قیمت خودرو و با اقساطی طولانی مدت و همچینین با شرایط فروش منعطف موجود که با توجه به مبلغ پیش‌پرداخت (زیر 40 درصد قیمت خودرو) می‌توانید اقساط را از 6 ماه تا 36 ماه تقسیم کنید قادر خواهید بود یکی از این خودروها را خریداری کنید، اما درست همینجاست که مشکل بازار دست دوم به‌وجود می‌آید. وقتی مشتری بتواند به سادگی یک مدل صفر کیلومتر را با قیمت خوب و در بازه زمانی تحویل کوتاه مدت خریداری کند، چرا باید به سراغ خرید نمونه دست دوم برود! یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که خریداران این محصولات و در کل خودروهای چینی با آن مواجه می‌شوند مساله افت قیمتی است که در بازار دست دوم برایشان به وجود خواهد آمد. در عین اینکه این خودروها از نظر کیفیت، قدرت و استاندارد اگر بیشتر از بسیاری از خودروهای داخلی نباشند، قطعا کمتر نیستند ولی وضعیت به سامان بازار صفر کیلومتر برای آن‌ها باعث نا‌به‌سامان شدن بازار دست‌دوم‌شان شده است. مساله‌ای که اگر شرکت در بازه زمانی کوتاه‌مدت فککری به‌حالش نکند می‌واند به زودی روی فروش صفرکیومترهایش هم تاثیر منفی بگذارد.

    نیمه پر لیوان
    شرایط فروش منعطف و اقساط طولانی مدت به مشتری کمک می‌کند تا بتواند با بودجه نه‌چندان زیاد خود به سراغ خودروهای سطح بالاتر برود، به عنوان مثال زوج‌های جوانی که شاید توان مالی خرید یک خودرو صفر کیلومتر اتوماتیک را به صورت نقدی نداشته باشند می‌توانند با این تعرفه‌های فروش صاحب یک خودرو صفرکیلومتر شوند. مدیران خودرو در برخی از نمایندگی‌های خود تعرفه‌های مخصوصی را برای زوج‌های جوان در نظر می‌گیرد که با پیش‌پرداخت‌های کمتر و سود مشارکت بیشتر کمک به خودرودار شدن این افراد بکند.

     

     

     

    محاسن

    معایب

     

     

     

     

    X33s

     

    ارتفاع مناسب از زمین

     

    صندوق بار جادار

     

    ابعاد بزرگ کابین

     

    توانایی تنظیم حالت رانندگی

     

    شرایط فروش و تعرفه‌های ایده‌آل

    ناپایداری در پیچ ها با سرعت بالا

     

    خشک بودن تعلیق در محور عقب

     

    مصرف سوخت نسبتا بالا

     

    ناهماهنگی گیربکس و پیشرانه

     

    وضعیت بد بازار دست دوم

     

    نوع‏موتور

    چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی

    حجم‏موتور(L)

    2

    تعداد سیلندر/سوپاپ

    4/16

    حداکثر قدرت(hp)@دور‏در‏دقیقه

    136@5750

    حداکثر گشتاور (Nm)@دور‏در‏دقیقه

    180@4400

    گیربکس اتوکاتیک

    CVT

    محور متحرک

    جلو

    وزن خالص (Kg)

    1420

    ظرفیت مخزن سوخت(L)

    55

    مصرف سوخت ترکیبی (L/100km)

    -

    حداکثر سرعت (Km/h)

    175

    طول×عرض×ارتفاع (mm)

    4419×1765×1651

    فاصله بین دو محور (mm)

    2510

    حدود قیمت (میلیون‏تومان)

    80

     

     

    گروه آپشنی

    امکانات استاندارد

    ABS + EBD

    ترمز

    ایمنی

    راننده  و سرنشین

    کیسه هوا

     

    کروزکنترل- ایموبیلایزر

    ایزوفیکس، قابلیت بازشدن درها در تصادف

    سایر

    صفحه 8 اینچی لمسی

    مجهز به بلوتوث و USB

    مالتی مدیا

    رفاهی

    دستی با تنظیم برقی

    تهویه مطبوع

    روشنایی در روز

    مه‌شکن‌های جلو و عقب

    چراغ‌ها

    ظاهری

    روکش چرمی با تنظیم دستی

    صندلی‌ها

    هیدرولیک

    غربیلک فرمان چرمی

    مجهز به دکمه‌های کنترلی

     

    فرمان

    سانروف برقی

    باربند

    زه کرومی

    سایر

     

     

     

     

    نویسنده: روزبه نوروزیان

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم