فونیکسریمکسبهتام

معرفی ۱۰ کراس‌اوور قابل عرضه در ایران و بررسی جایگاه احتمالی آنها در بازار؛

گزینه‌های بلندقامت روی میز!

عصر خودرو- بگذارید بدون هیچ حاشیه‌ای، یک راست برویم سر اصل مطلب! در نوشتار پیش رو به معرفی ۱۰ خودروی شاسی بلندی که عمده شرایط لازم برای ورود به بازار کشورمان را دارند، خواهیم پرداخت.

گزینه‌های بلندقامت روی میز!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خودروهایی که تماما در زمره کراس‌اوورها قرار می‌گیرند و با توجه به داغ بودن بازار این دسته از خودروها در ایران و بسیاری از دیگر کشورها، در صورت عرضه می‌توان به موفقیتشان امیدوار بود. اما از آنجا که عوامل سلیقه‌ای و فنی زیادی در موفقیت یک خودرو در بازار ایران دخیل است، در این مطلب با توجه به شواهد موجود در بازار و همچنین تجربیات حاصل از عرضه خودروهای مشابه (حال از نظر برند، کلاس، ظاهر و...)، احتمال استقبال یا عدم استقبال از آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    1- Honda HRV
    CR-V به عنوان یک کراس‌اوور کامپکت، تنها نماینده هوندا در بازار خودروهای شاسی بلند کشورمان است. اما از اوایل سال پیش، زمزمه‌های ورود برادر کوچکتر این خودرو یعنی HR-V به بازار را می‌شنویم که البته تا این لحظه هیچ خبر قطعی‌ از زمان عرضه این کراس اوور ساب‌کامپکت در ایران وجود ندارد. HR-V با توجه به ابعاد کوچک و بهره‌گیری از پیشرانه‌های کم‌حجم 1.5 الی 1.8 لیتری، رقیبی مستقیم برای نیسان جوک، تویوتا C-HR و ... خواهد بود که البته در صورت قیمت‌گذاری صحیح، خودرو موفقی خواهد شد چرا که چهره این خودرو با سلیقه بسیاری از ایرانی‌ها سازگار است و به غیر از این، از نظر ایمنی و امکانات، HR-V در سطح قابل قبولی قرار دارد. تنها مساله نگران‌کننده، اقبال نه چندان چشم‌گیر برند هوندا در بازار ایران است که در صورت گسترش خدمات در سطح کشور و همچنین قدم گذاشتن در بازاری رقابتی‌تر، این مهم نیز حاصل خواهد شد.


    2- Hyundai Kona
    کراس‌اوور ساب کامپکت جدید هیوندای که با چهره‌ای بسیار مدرن و جذاب، از سال گذشته میلادی بر روی خط تولید این خودروساز کُره‌ای قرار گرفته است، یکی دیگر از گزینه‌های بسیار خوب برای ورود به بازار کشورمان محسوب می‌شود و خبر عرضه قریب‌القوع آن در بازار کشور توسط کرمان‌موتور نیز اعلام شده است. این محصول در گستره قوای محرکه‌اش، پیشرانه‌های کم حجم و کم مصرفی مثل 3 سیلندر 1 لیتری توربو 118 اسب بخاری، 2 لیتری اتمسفریک 147 اسب بخاری و در نهایت 1.6 لیتری توربو 175 اسب بخاری را قرار داده که موارد مذکور می‌توانند گزینه‌های خوبی برای ورود به بازار کشورمان باشند. همچنین با توجه به قیمت جهانی بسیار پائین این خودرو (شروع از حدود 20 هزار دلار)، در صورت عرضه کُنا به بازار ایران می توانیم شاهد یک بازار رقابتی بسیار داغ بین این خودرو و محصولاتی مثل سانگ‌یانگ تیوولی و رنو کپچر باشیم با این تفاوت که برند سازنده کُنا امتحانش را در بازار ایران پس داده و چهره تهاجمی و مدرن آن بسیاری از خریداران را بی چون و چرا وسوسه می‌کند.

     


    3- Kia Stonic
    یکی دیگر از کراس‌اوورهای ساب کامپکت جدید کُره‌ای‌ها، محصولی تحت عنوان کیا استونیک است که نام آن از ترکیب دو کلمه Speedy به معنای سریع و Tonic به معنای نیروبخش خلق شده است. این محصول که همچون کُنا از سال گذشته بر روی خط تولید کیاموتورز قرار گرفته و در واقع خواهر دوقلوی کُنا محسوب می‌شود، چهره عادی‌تر و ساده‌تری به نسبت محصول هیوندای دارد. استونیک در بخش پیشرانه نیز گزینه‌هایی مشابه کُنا به شما ارائه می‌کند که البته در صورت ورود به ایران به نظر می‌رسد که از پیشرانه 1.4 لیتری (مشترک با هیوندای i20) برای آن استفاده شود. همچنین این محصول با هر دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک در بازار جهانی حضور دارد که البته با توجه به ذائقه خریداران ایرانی، احتمال عرضه نمونه دنده دستی به ایران تقریبا نزدیک به صفر است. قیمت استونیک در بازار جهانی از حدود 20 هزار دلار شروع می‌شود که با توجه به قیمت مناسب، چهره جذاب و استایل اسپرتش می‌تواند تبدیل به گزینه موفقی در بازار ایران شود.


    4- Nissan Qashqai
    از عرضه ناموفق قشقایی توسط پارس خودرو به بازار ایران که بگذریم، این روزها شرکت جهان نوین آریا با عرضه دو محصول جوک (در سه تیپ) و ایکس تریل توانسته بسیاری از ناکامی‌های پارس خودرو در عرضه محصولاتی مثل تی‌ینا، مورانو و قشقایی را پوشش دهد و با داشتن برنامه ریزی مناسب، فروش خوبی را در بازار کُره‌ای‌پسند ایران برای نیسان رقم بزند. اما جدای از دو محصولی که در حال حاضر در سبد فروش این شرکت قرار دارد، جای خالی نسل جدید نیسان قشقایی در بازار کشورمان کاملا محسوس است. نسل دوم این کراس اوور کامپکت از سال 2013 بر روی خط تولید نیسان قرار گرفته است و با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی متفاوتی با حجم‌های 1.5 تا 2 لیتر در بازار جهانی حضور دارد. چهره جذاب و عامه‌پسند این خودرو در کنار چیزی که از دوام بسیار خوب محصولات نیسان سراغ داریم، قشقایی را به یک گزینه ایده‌آل برای بازار ایران تبدیل خواهد کرد که در صورت عرضه، رقابت تنگاتنگی با اسپورتیج و توسان خواهد داشت.


    5- BMW X2
    موفقیت ایکس6 و به تبعیت از آن ایکس4 در بازار ایران، به ما این اطمینان را می‌دهد که در صورت ورود کوچکترین کراس‌اوور کوپه ب‌ام‌و یعنی ایکس2، انتظار چیزی جز موفقیت را نداشته باشیم. در واقع این خودرو که در زمره خودروهای کراس‌اوور ساب‌کامپکت پریمیوم قرار می‌گیرد، با توجه به کُد زوجش، خلق و خوی اسپرتی دارد و همچنین با توجه به چهره و استایل بسیار جذابش، کاملا با سلیقه ایرانی‌ها جفت و جور است. ضمنا با توجه به این که قیمت پایه این خودرو کمتر از 40 هزار دلار است، به نظر نمی‌رسد که برای واردات ایکس2 به بازار ایران مشکل خاصی وجود داشته باشد. ایکس2 نیز همچون تمامی محصولات سری X ب‌ام‌و با چند پیشرانه متفاوت به فروش می‌رسد اما احتمالا با توجه به وجود زیرساخت‌های خدمات پس از فروش، دو نمونه 20i و 28i بهترین گزینه‌ها برای ورود به بازار ایران باشند.


    6- Volvo XC40
    این کراس اوور کامپکت سوئدی که تنها چند ماه از حضورش در بازار جهانی می‌گذرد نیز یکی دیگر از گزینه‌های بسیار جذاب برای ورود به بازار کشورمان است؛ خودرو خوش چهره‌ای که امسال با کسب 325 امتیاز از 60 داور، به عنوان خودرو سال 2018 اروپا انتخاب شد و حال با توجه به این که در گستره پیشرانه‌هایش، خبری از موتورهای پرحجم غیر منطبق با قوانین واردات نیست و همچنین قیمت جهانی آن کمتر از 40 هزار دلار است، می تواند یک گزینه کاملا محتمل برای ورود به بازار ایران باشد. این محصول با توجه به عطش بازار خودروهای لوکس کشورمان و همچنین چهره بسیار جذابی که دارد، مطمئنا می‌تواند توجه زیادی را به خود جلب کند و همچون XC90 در بازار خودروهای درجه یک کشور بدرخشد. البته لازم به دکر است که این کراس اوور که از نظر ابعاد در حد و اندازه خودروهایی مثل هیوندای توسان است اما از نظر قیمتی به هیچ وجه شبیه آن‌ها نخواهد بود!


    7- Lexus UX
    پس از موفقیت لکسس RX در بازار کشورمان، ایرتویا با واردات سری NX، بار دیگر ثابت کرد که شاسی بلندهای لکسس می‌توانند موفقیت خوبی را در ایران تجربه کنند. لکسس نیز چند ماه پیش محصول جدیدی بر پایه پلتفرمی مشترک با تویوتا C-HR (به عنوان خواهر دوقلوی لوکس این خودرو) را معرفی کرد که تحت عنوان UX شناخته می‌شود و شکی نیست که در صورت واردات این خودرو به بازار ایران، باز هم موفقیت دو برادر بزرگترش یعنی RX و NX تکرار خواهد شد. البته UX هنوز به بازار جهانی عرضه نشده اما در صورتی که شرایط واردات خودروهای خارجی به ایران به همین شکل باقی بماند، UX یکی از مهم‌ترین مهره‌های ایرتویا برای در دست گرفتن بازار خودروهای لوکس و پریمیوم خواهد بود خصوصا با توجه به این که UX هم با دو نسخه بنزینی و هایبرید وارد بازار جهانی می‌شود و با توجه به استقبال دولت از خودروهای پاک، این خودرو موفقیتی از پیش تعیین شده خواهد داشت.


    8- Peugeot 3008
    پس از عرضه موفق 2008 به ایران، حال نوبت به برادر بزرگتر این خودرو یعنی 3008 است که با حضورش در خیابان‌های کشور، شرایط خوبی برای ثبات ایکاپ در بازار فراهم سازد. در واقع مدت مدیدی است که زمزمه‌های عرضه 3008 به بازار را می‌شنویم اما تا این لحظه که خبری از حضورش در خیابان‌ها نیست؛ با این حال به نظر می‌رسد که باید تا پایان سال منتظر ورود این فرانسوی بلند قامت به ایران باشیم. پژو 3008 همچون برادر کوچکترش ظاهری بسیار جذاب و خواستنی دارد و همچنین فضای داخلی آن نیز با چیدمانی بسیار عجیب و جالب شکل گرفته است که مطمئنا برای خریداران ایرانی وسوسه‌انگیز خواهد بود. این کراس اوور که از نظر ابعاد رو در روی خودروهایی مثل کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان قرار می‌گیرد، با پیشرانه‌های 1.2 الی 2 لیتری به بازار جهانی عرضه می‌شود اما به نظر می‌رسد که ایکاپ پیشرانه 1.6 لیتری توربو مشترک با 508 و 2008 را برای این محصول در نظر بگیرد.

     


    9- Renault Kadjar
    کاجار برای نخستین بار در سال 2015 بر روی خط تولید رنو در اسپانیا و چین قرار گرفت و تولید و عرضه آن تا همین لحظه ادامه دارد. این خودرو که خواهر دو قلوی نیسان قشقایی محسوب می‌شود و از پلتفرم CMF رنو نیسان بهره می‌برد، چهره بسیار خوبی دارد و با توجه به موفقیت این روزهای رنو در بازار کشورمان، می‌توان به اقبال کاجار در ایران امیدوار بود. رنو چند گزینه بنزینی و دیزلی برای این محصول در نظر گرفته که نسخه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو با 160 اسب بخار قدرت، محتمل‌ترین گزینه برای ورود به بازار ایران است. همچنین با توجه به این که کاجار در دو نسخه تک و دو دفرانسیل به بازار جهانی عرضه می‌شود، اگر بحث اختلاف قیمتی در میان نباشد، ورود نسخه دو دیفرانسیل برای داشتن قابلیت‌های خارج از جاده‌ای بیشتر، محتمل تر خواهد بود.


    10- SsangYong Tivoli XLV
    تیوولی هرچند که یک کراس اوور ساب کامپکت موفق در بازار ایران است اما ابعاد بسیار کوچکش مانع از استقبال برخی خانواده‌ها از این خودرو شد. اما سانگ یانگ محصولی تحت عنوان تیوولی XLV نیز بر روی خط تولیدش دارد که در حال حاضر جزء محصولات آینده اعلام شده توسط رامک خودرو است. تیوولی XLV از طول بدنه بلندتر و فضای بار بزرگتری بهره می‌برد و همچنین در بخش عقب نیز طراحی متفاوتی دارد. با توجه به این نکته، مطمئنا در صورت قیمت گذاری متعادل، بازار خوبی در انتظار آن خواهد بود.

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم