فونیکسریمکسبهتام

ترافیک طرح درطرح ترافیک

عصر خودرو- روزنامه قانون در شماره امروز(چهارشنبه) خود با درج مطلبی با عنوان «ترافیک طرح در طرح ترافیک» به موضوع اجرای طرح جدید ترافیک تهران و اما و اگرهای زمان اجرای این طرح به عنوان یک تصمیم ناپخته مدیریت شهری پرداخته است.

ترافیک طرح درطرح ترافیک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از قانون، اعتبار طرح ترافیک سال 96 تا پایان اردیبهشت تمدید می شود. این تازه ترین خبری بود که دیروز به نقل از معاون فرماندار تهران منتشر شد تا سریال اما و اگر های طرح ابداعی شهرداری برای کنترل ترافیک تهران ادامه داشته باشد. دیروز غلامحسین آرام گفت که به احتمال زیاد مهلت طرح ترافیک سال گذشته تا اواخراردیبهشت تمدید می‌شود و با توجه به زمان ثبت نام و بررسی مدارک در حال بررسی هستیم که آرم طرح ترافیک سال 96 تا اردیبهشت امسال اعتبار داشته باشد. این موضوعی بود که چندی قبل، الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران نیز به آن اشاره کرده و گفته بود که اعتبار طرح ترافیک سال 96 با توجه به مهیا نبودن زیر ساخت های اجرایی لازم برای آن، 10 یا 15 روز و شاید تا آخر اردیبهشت، اعتبار طرح ها تمدید شود.
    فخاری گفته بود: تاکنون آقای معاون گزارشی از روند اجرای طرح یا آماده سازی زیرساخت ها به شورا ارائه نداده است. در صورتی که طرح جدید مورد تایید شورا نباشد، احتمال تمدید آن تا پایان اردیبهشت هم وجود دارد. با این حال پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با وجود اشکالات فراوان در زیر ساخت های اجرای طرح جدید ترافیکی، بر اجرای آن از ابتدای اردیبهشت تاکید کرده و گفته بود که تاخیری در زمان اجرای این طرح نیست!

    ابهامات فراوان یک طرح
    اما یکی از مهم‌ترین ابهامات در اجرای طرح ترافیکی جدید شهرداری تهران، مشخص‌نبودن وضعیت اختصاص طرح ترافیک به گروه‌های خاص از جمله خبرنگاران، جانبازان و بیماران خاص بود که از ابتدای طرح موضوع تغییر در شیوه اجرای طرح، به دفعات مطرح شده است. با این حال مسئولان ترافیکی شهرداری معتقدند که مشکلی برای کار نیست اما در عمل، هم گروه‌های خاص در گنگی به سر می برند و هم دفاتر خدمات الکترونیک که مرجع دریافت مدارک صدور مجوز هستند. دیروز سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیرو اطلاعیه‌های قبلی در خصوص طرح ترافیک سال 1397 فعالان رسانه‌ای و مطبوعات شهر تهران اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، حداکثر سه درصد از کل مجوزهای طرح ترافیک به موارد خاص از جمله خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری اختصاص یافته است.
    بر اساس آیین‌نامه تدوین شده و سیاست‌های شهرداری تهران، اکثریت این مجوزها به جامعه خبری شامل خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری اختصاص می‌یابد که به دلیل انجام رسالت اطلاع رسانی و تسهیل ماموریت‌های مرتبط با تولید خبر، گزارش و تصویر به این مجوز نیاز دارند.
    طبق آیین‌نامه طرح ترافیک خبرنگاری؛ خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری باید به موجب قرارداد کار معین (دایمی یا موقت) در یک نشریه، خبرگزاری یا پایگاه خبری اشتغال داشته باشند و مدرکی دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذکور در این آیین‌نامه ارائه دهند.
    همچنین خودروی متقاضیان دریافت این مجوزها باید پلاک شهر تهران داشته باشد.متقاضیان دریافت این مجوزها باید پس از آنکه اطلاعات فردی و مشخصات خودروی خود را در سامانه my.tehran.ir وارد کردند، مدارک مورد نیاز را نیز بارگذاری کنند و نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا هر قسمت دیگری در شهرداری ندارند. در صورت بروز هر گونه اشتباه، امکان حذف مدارک ناقص یا دارای اشکال و جایگزینی مدارک صحیح در سامانه وجود دارد.

    شرایط پیچیده برای خبرنگاران
    شهرداری تهران اعلام کرده که برای دریافت طرح ترافیک خبرنگاری در سال 1397 بر خلاف سنوات گذشته، کارت خبرنگاری مبنای تخصیص مجوزها نیست بلکه متقاضیان طبق آیین‌نامه، ابتدا باید معرفی‌نامه ارائه کنند. معرفی‌نامه خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری باید از سوی موسسه مطبوعاتی محل اشتغال ایشان (روزنامه، خبرگزاری و ...) در قالب نامه‌ای به عنوان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تنظیم و در آن مشخصات فرد متقاضی، شماره خودرو و زمینه کاری وی درج شود.
    در صورتی که متقاضیان نتوانند از یک موسسه خبری معرفی نامه ارائه کنند، معرفی نامه تشکل‌های صنفی مجاز خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان نیز قابل قبول است. معرفی‌نامه‌ها حتما با امضای بالاترین مقام مسئول نهاد صادر کننده آن ارائه شود و مسئولیت محتوای آن‌ها با موسسه مطبوعاتی یا تشکل صنفی امضا کننده است. ازسویی خبرنگاران باید مدرک دال بر اشتغال مستمر به کار خبری داشته باشند که منظور از مدرک دال بر اشتغال مستمر به کار خبری نیز بیمه خبرنگاری است؛ اعم از اینکه فرد متقاضی توسط موسسه محل اشتغال خود بیمه تامین اجتماعی شده باشد یا تحت پوشش بیمه خبرنگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشته باشد.
    در صورتی که متقاضی هیچ یک از دو بیمه فوق را نداشته باشد، برای اثبات اشتغال مستمر کنونی خود به کار خبری، باید 10 نمونه از آثار منتشر شده با امضای خود در مطبوعات و رسانه‌ها را که متعلق به 6 ماه پایانی سال 1396 باشد، ارسال کند.براساس آیین‌نامه طرح ترافیک خبرنگاری، با توجه به محدودیت تعداد مجوزهای قابل اعطا به خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری در سال 1397 افراد شاغل در رسانه‌هایی که توسط بخش خصوصی اداره می شوند، نسبت به رسانه‌هایی که به هر نحوی به نهادها و منابع دولتی و عمومی وابستگی دارند، در اولویت قرار دارند. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نام همه دریافت کنندگان مجوز طرح ترافیک خبرنگاری و رسانه محل اشتغال ایشان را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر خواهد کرد.

    جانبازان و شرایطی تازه
    شهرداری تهران همچنین اعلام کرد که بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سال 1397 برای جانبازان گرامی نسبت به گذشته شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. به این ترتیب که خودروهای با پلاک ویلچر برای اولین بار به صورت قانونی از پرداخت عوارض طرح ترافیک کاملا معاف شده ‌اند و این موضوع در مستندات قانونی طرح ترافیک جدید نیز درج شده است.
    مالکان این دسته از خودروها نیاز به ثبت اطلاعات خود در سامانه طرح ترافیک نیز ندارند.به علاوه، خودروهای پلاک شخصی جانبازان 25 درصد به بالا هم در قالب سهمیه‌ای که همانند سنوات گذشته در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته است، از پرداخت عوارض طرح ترافیک معاف شده‌اند.
    اطلاعات این دسته از خودروها باید ابتدا همانند همه افراد در سامانه my.tehran.ir ثبت شده باشد و سپس به تعدادی از این خودروها به میزان سهمیه های مقرر، همانند سال‌های گذشته از سوی نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران سهمیه مربوطه واگذار خواهد شد. جانبازان و ایثارگرانی که متقاضی بهره‌مندی از سهمیه ورود به طرح ترافیک هستند، پس از ثبت نام در سایت مزبور باید مدارک خود را به دفاتر بنیاد ارائه دهند و نیازی به مراجعه به دفاتر الکترونیک شهر ندارند.

    شرایطی برای بیماران خاص
    در خصوص بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی نیز همانند گذشته سهمیه هایی در نظر گرفته شده است که به تعدادی از خودروهای این اقشار محترم تخصیص می‌یابد. مجوزهای طرح ترافیک این دو گروه نیز مانند سال های قبل به واسطه نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه معلولان و بیماران خاص، بین متقاضیان توزیع می‌شود.
    متقاضیان این سهمیه ها باید پس از آنکه مانند دیگر شهروندان، اطلاعات شخصی و مشخصات خودرو را وارد سامانه کردند، به نهادهای مذکور مراجعه کنند و نیازی به حضور و ارائه مدرک در دفاتر خدمات الکترونیک شهر ندارند. لازم به تاکید است که برخلاف دیگر مجوزهای سالانه، برای سهمیه طرح ترافیک معلولان و بیماران خاص نیاز به شارژ ابتدایی یک میلیون تومانی نیست. همچنین یادآوری می‌شود که ثبت‌نام اولیه این اقشار محترم به معنای بهره‌مندی از سهمیه طرح ترافیک نیست و قطعی شدن آن، منوط به اختصاص سهمیه بر اساس تعداد در نظر گرفته شده از سوی نماینده نهادهای متصدی امر خواهد بود. بدیهی است سایر عزیزانی که به واسطه محدودیت‌های فوق امکان دریافت سهمیه را پیدا نمی‌کنند، می‌توانند همانند سایر شهروندان به صورت روزانه از طرح ترافیک استفاده کنند.

    مشکلات سایت ثبت نام
    یکی از اشکالات جدی موجود در اجرای طرح جدید شهرداری تهران برای صدور مجوز شرح ترافیک، طراحی سایتی برای دریافت اطلاعات متقاضیان است که مشکلات زیادی را برای شهروندان در ثبت اطلاعات خود ایجاد کرده است.
    با وجود آنکه شهروندان در سال‌های گذشته برای خرید و دریافت مجوز ورود به محدوده مرکزی شهری به صورت سالانه، ماهانه و روزانه به راحتی قادر به ثبت نام بودند، سایت جدید در روزهای نخست حتی بارگذاری هم نمی شد. از سویی، خبر شارژ یک میلیونی برای ثبت نام کنندگان اعلام شد که باعث افزایش نگرانی و تقویت اظهارات قبلی منتقدان نسبت به تمایل شهرداری برای افزایش درآمدزایی در طرح جدید ترافیک بود. پورسیدآقایی در توضیح این موضوع در حاشیه جلسه‌ای گفته بود: « گروه‌هایی که سهمیه کامل یک سال را برای ورود به طرح ترافیک درخواست کنند، می‌توانند حساب کاربری خود را تا یک میلیون تومان شارژ کنند و با توجه به اینکه ورود به محدوده طرح ترافیک در طول یک سال به حدود سه تا چهار میلیون تومان می‌رسد و ممکن است افرادی که سالانه طرح ترافیک دریافت می‌کنند با کمبود موجودی مواجه شوند، بنابراین پیشنهاد داده شده است که تا یک میلیون تومان این حساب‌ها را شارژ کنند که با مشکلی مواجه نشویم». هرچند وی اعلام کرد این مشمول خبرنگاران و جانبازان نمی شود!

    یک خاطره تلخ
    ناهماهنگی عجیب در اجرایی شدن طرح جدید ترافیک تهران و اینکه مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر، نظرات متناقضی درباره اجرای این طرح دارند و هر لحظه تصمیم‌شان را تغییر می دهند، اتفاق نامبارکی است که اجرای مهم‌ترین تصمیم، مدیریت شهری جدید را زیر سوال برده است.
    طی ماه‌های گذشته از حضور مدیریت شهری تازه نفس تهران، تغییرات بنیادین در اجرای طرح ترافیک، مهم‌ترین تصمیم اجرایی شهرداری تهران تلقی شد که در عمل، به یکی از ضعیف‌ترین‌ها نیز تبدیل شد. ابهامات بسیار و مشخص نبودن تکلیف بسیاری از شهروندان در دریافت مجوز ها در کنار تصمیماتی که هر لحظه عوض می شود، خاطره ای تلخ از اجرای تصمیم مهم ترافیکی شهر بر جای گذاشت.
    هنوز هم تکلیف نهایی این طرح مشخص نیست و شهرداری تهران با اطلاعیه‌های پیاپی درباره شرایط اجرای ایده خود، گرهی از مشکلات شهروندان در حوزه طرح ترافیک نگشوده و آن‌ها را در سردرگمی عجیبی برای یک کاربه نسبت معمولی قرار داده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو