فونیکسریمکسبهتام

معرفی کیا استونیک؛

فلفل تیز و قد کشیده کیا

عصر خودرو- سال گذشته، کیاموتور از محصول جدیدی تحت عنوان «استونیک» یا همان Stonic رونمایی کرد که این محصول تکمیل کننده گستره کراس‌اوورها این خودروساز بود. درواقع در کنار سورنتو و اسپورتیج، یک محصول کوچک‌تر نیاز بود تا کیا برای رقابت با خودروهایی مثل هوندا HR-V، تویوتا C-HR، نیسان جوک و... نیز چیزی در چنته داشته باشد و بدین ترتیب محصولی که نامش از ترکیب دو کلمه Speedy (به معنای سریع) و Tonic (به معنای نیروبخش) ساخته شده است، خلق شد.

فلفل تیز و قد کشیده کیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵:۰۰
  • فلفل تیز و قد کشیده کیا
  • فلفل تیز و قد کشیده کیا
  • فلفل تیز و قد کشیده کیا
  • فلفل تیز و قد کشیده کیا
  • فلفل تیز و قد کشیده کیا
  • فلفل تیز و قد کشیده کیا
  • فلفل تیز و قد کشیده کیا
  • فلفل تیز و قد کشیده کیا

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این کراس‌اوور کوچک در همان نگاه اول دلبری می‌کند. درواقع سبک طراحی پیتر شره‌یر، این روزها با خشونت بیشتری همراه شده و به همین خاطر چهره عبوس و تهاجمی حتی در این محصول که کوچک‌ترین کراس‌اوور کیاموتورز محسوب می‌شود نیز تجلی یافته است. استونیک از طولی معادل 4.14 متر و عرض 1.76 متری بهره می‌برد؛ به همین خاطر گزینه خوبی برای تردد در کلان‌شهرها به شمار خواهد رفت که البته در کل، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های خودروهای این کلاس، سهولت استفاده در ترافیک‌های سنگین است. استونیک که از پلت فرمی مشترک با کیا ریو، هیوندای کُنا و هیوندای i20 بهره می‌برد، در حال حاضر تنها به‌صورت 5 درب به بازار جهانی عرضه می‌شود و باوجود چهره خشنش، شمایلی اسپرت و جوان پسندانه دارد. همچنین لازم به ذکر است که کیاموتورز چندین رنگ شاد و متفاوت را در اختیار خریداران استونیک قرار می‌دهد که در این بین، تریم‌های دورنگی مثل لیمویی/مشکی، خاکستری/نارنجی و... نیز به چشم می‌خورد.


فضای داخلی و امکانات
جذابیت های بصری و حس و حال اسپرت، حتی در داخل کابین این خودرو هم رخنه کرده است. کابین بسیار شیک طراحی شده و در پشت فرمان این خودرو با امکانات خوبی (به نسبت کلاس) مواجه خواهید شد. برای مثال در نسخه فول آپشن این خودرو از نمایشگر لمسی 7 اینچی به همراه قابلیت اتصال به بلوتوث و حتی اسکرین میرور تلفن همراه بهره خواهید جست و همچنین امکانات دیگری مثل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (کنترل برقی تنها در نسخه‌های لو آپشن)، هشداردهنده نقطه کور، هشدار خستگی راننده، چراغ جلوهای با تکنولوژی جدید Bi-Function Projection و... در این محصول به چشم می‌خورد. در بحث ابعاد، این کراس‌اوور کوچک با وجود فاصله بین دو محور 2.58 متری، به نظر می‌رسد که فضای داخلی چندان گسترده‌ای نداشته باشد اما به‌زعم بسیاری از افرادی که تجربه سواری با این خودرو را داشته‌اند، استونیک در ردیف جلو فضای پا و سر خوبی برای افراد مختلف (حتی بلندقامت) فراهم می‌سازد و عرض اتاق نیز به هیچ‌وجه آزاردهنده نیست. اما در ردیف عقب اوضاع اندکی سخت‌تر بوده و هرچند که فضای سر تا حدودی قابل‌قبول است اما جای کافی برای پای سرنشینان عقب، به‌ویژه در موقعیتی که سرنشینان جلو بلندقامت باشند نیست. البته این خودرو ظرفیت جابجایی 5 نفر سرنشین بزرگ‌سال در مسیرهای کوتاه را دارد اما کابین این خودرو چندان مناسب سفرهای بین‌شهری و بلند نیست.
در بخش ایمنی نیز این خودرو به‌صورت استاندارد موفق به کسب 3 ستاره از مجموع 5 ستاره ایمنی موسسه EuroNCAP شده و این در حالی است که نسخه Safety Pack که امکانات اضافه‌ای برای افزایش ایمنی دارد، 5 ستاره کامل را از موسسه مذکور گرفته است.

پیشرانه‌ها
در بخش فنی، استونیک با پیشرانه‌هایی مثل 3 سیلندر 1 لیتری توربو، 4 سیلندر 1.2 لیتری تنفس طبیعی، 4 سیلندر 1.4 لیتری اتمسفریک و درنهایت 4 سیلندر 1.6 لیتری دیزلی به بازار جهانی عرضه می‌شود که در این بین نمونه 1 لیتری با 118 اسب بخار، قدرتمندترین پیشرانه قابل سفارش برای این خودرو است و همچنین گزینه 1.2 لیتری MPI با بیشینه توان 83 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه، ضعیف‌ترین موتوری است که بر روی این خودرو قرار می‌گیرد که در این بین حضور نسخه 1.4 لیتری در بازار ایران محتمل‌تر از گزینه‌های دیگر است. چراکه این موتور پیش‌تر بر روی محصولاتی مثل هیوندای i20 قرار گرفته و زمینه ارائه خدمات پس از فروش برای آن وجود دارد.

 

مترجم: معید حمیدی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم