فونیکسریمکسبهتام

مروری بر نسل های گذشته هیوندای گرنجور/آزرا

آزرا/گرنجور، از ابتدا تا دیروز

عصر خودرو- آنچه که ما با نام آزرا، و بعد تر گرنجور شناختیم و به زودی در نسل جدید پا به خیابان ها و جاده های کشورمان خواهد گذاشت، راهی بس طولانی را تا تبدیل شدن به پرچم‌دار فعلی ساخته های هیوندای طی کرده است؛ آنچه که زمانی برای جلب نظر در المپیک سئول ۱۹۸۸ و به زیر کشیدن دِوو ایمپریال با همکاری میتسوبیشی طراحی و مهندسی شد، امروز نقطه اوج آن چیزی است که برند هیوندای می تواند باشد.

آزرا/گرنجور، از ابتدا تا دیروز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به بهانه آشنایی با نسل ششم هم که شده، بد نیست نیم‌نگاهی داشته باشیم به پنج نسل گذشته این خودرو.
    نسل اول؛ L (1986 – 1992)


    نسل اول گرنجور در اصل یک میتسوبیشی دیبونِر با نشان هیوندای بود که از موتور 2.0 لیتری ساخت میتسوبیشی نسل اول سوناتا نیرو می گرفت. البته بعد ها موتور 2.4 لیتری و 3.0 لیتری V6 هم به پیشرانه ها اضافه شد تا بهتر بتواند با رقیب اصلی خود در بازار کُره‌جنوبی یعنی دِوو ایمپریال به رقابت بپردازد. گرنجور خیلی زود به پرفروش ترین خودرو بزرگ خانوادگی بازار کره جنوبی تبدیل شد. هیوندای در فاصله شش سال، بیش از 1222 هزار دستگاه گرنجور نسل یک تولید کرد.
    نسل دوم؛ LX (1992 – 1998)


    نسل دوم گرنجور هم حاصل همکاری هیوندای با میتسوبیشی بود و در واقع همزاد نسل سوم میتسوبیشی دیبونِر به حساب می آمد به این ترتیب که توسعه پلتفرم و پیشرانه بر عهده میتسوبیشی بود و طراحی بدنه و چیدمان داخلی، توسط هیوندای صورت گرفت. گرنجور نسل دو هم در کُره‌جنوبی با اقبال خوبی مواجه شد اما همزاد ژاپنی این خودرو، هرگز در ژاپن رقیب قدری برای ساخته های هم‌رده از برند تویوتا، مزدا و نیسان نبود و همین باعث شد پایان میتسوبیشی دیبونر رقم بخورد.
    نسل سوم؛ XG (1999-2005)


    برخلاف نسل های اول و دوم، نسل سوم گرنجور که در ژاپن با نام XG عرضه شد، کاملا طراحی و مهندسی شده توسط هیوندای بود. گرنجور نسل سه برپایه پلتفرم مشترک با کیا اوپریوس توسعه یافت و با بسیاری از امکانات بالارده ای که آن روز ها، تنها در خودرو هایی همچون مرسدس E کلاس و ب‌ام‌و سری 5 وجود داشتند، ارائه شد. حتی در اتاق لانگ، گرمکن صندلی های جلو، چراغ مطالعه سرنشینان عقب، حافظه صندلی راننده و آیینه های جانبی، مونروف برقی، پخش استریو اینفینیتی با شش بلندگو، سی‌دی چنجر 8 دیسک تعبیه شده در صندوق بار، غربیلک فرمان با تریم چوب، آیینه دید عقب الکتروکرومیک، مکانیزم باز و بسته شدن در پارکینگ از داخل خودرو برای این سدان بزرگ کُره‌ای در نظر گرفته شده بود.
    نسل چهارم؛ TG (2006 – 2011)


    نسل چهارم که آغاز آشنایی ما با نام آزرا بود، تا زمان معرفی جنسیس در سال 2008 (و پس از آن، اکئوس نسل دو)، گران‌قیمت ترین ساخته هیوندای در بازار های بین‌المللی به حساب می آمد. نه تنها با سیستم تعلیق مستقل و امکاناتی همچون گرمکن صندلی های جلو، پوشش چرم کابین، پرده برقی شیشه عقب، پخش پریمیوم اینفینیتی با 10 بلندگو و سی‌دی چنجر 6 دیسک، سانروف برقی، فرمان برقی تلسکوپیک و بِشکن، حسگر باران برف پاک کن ها، نویگیشن، تریم چوب، ایربگ های جلو، جانبی جلو و عقب و پرده‌ای و سیستم ورود و استارت بدون کلید، در نسل چهارم هم ماهیت لوکس گرنجور (آزرا) حفظ شده بود بلکه با قدرتمند ترین گزینه پیشرانه یعنی واحد LambdaV6 3.8 لیتری 265 اسب‌بخاری که در ترکیب با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک شیفت‌ترونیک، شتاب صفر تا صدی در محدوده 6 ثانیه را امکان‌پذیر می کرد، هیوندای یک سدان خانوادگی قدرتمند و پُر کشش را ارائه کرد.
    نسل پنجم؛ HG (2011 – 2017)
    با نسل پنجم و در پیروی از سبک طراحی تهاجمی و پویای هیوندای موسوم به پیکره سیال، گرنجور/آزرا نیز از آن ژست ساده و در عین حال، شیک نسل های قبل فاصله گرفت و ترکیب طراحی جسورانه با تناسبات بزرگ بدنه، حس قدرتی تری به سدان خانوادگی نیمه‌لوکس هیوندای داد که نمود آن، در مدل های مجهز به پیشرانه LambdaV6 3.3 لیتری 293 اسب‌بخاری (با 346 نیوتن‌متر گشتاور)، بیشتر هم بود. هیوندای حتی برپایه این نسل، پیشرانه هایبرید را برای گرنجور ارائه کرد که از یک موتور 2.4 لیتری بنزینی 157 اسب‌بخاری و یک موتور برقی 46 اسب‌بخاری تشکیل یافته بود. کروزکنترل تطبیق‌پذیر، سیستم همیار پارک نیمه‌اتوماتیک، نوربالای اتوماتیک چراغ های جلو، هشدار انحراف از مسیر، هشدار نقاط کور راننده، ترمز پارک برقی، تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک دو نقطه ای، سانروف پانورامیک، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر 6 اینچ، گرمکن صندلی های جلو، دوربین دنده عقب، نویگیشن و ... نیز تنها بخشی از لیست امکانات ایمنی و رفاهی این نسل در مجهز ترین مدل را تشکیل می دادند. و این در حالی بود که بالاتر از آزرا، هیوندای مدل های جنسیس و اکئوس را نیز به عنوان آلترناتیو هایی ارزان‌قیمت تر برای سدان های میدسایز و فول‌سایز لوکس آلمانی ارائه می کرد. برخلاف آزرا TG، حضور نسل HG در کشورمان به واسطه محدودیت های واردات خودرو های بالای 2500 سی‌سی، بسیار کوتاه بود و به مدل های 2012 و 2013 محدود شد.

    *نویسنده: مجید رقیبی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو