فونیکسریمکسبهتام

از سوی دولت اعلام شد؛

تکذیب قاچاق خودرو

عصر خودرو- پنج‌شنبه گذشته در شرایطی فرمانده انتظامی استان هرمزگان از کشف باند قاچاق خودرو در این استان خبر داد که مدیرکل گمرک شهید باهنربندرعباس، دیروز این موضوع را تکذیب کرد.

تکذیب قاچاق خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، سردار عزیزالله ملکی پیش از این عنوان کرده بود که ابعاد فعالیت این باند سازمان‌یافته بسیار گسترده بوده و به‌زودی جزئیات توقیف 600‌دستگاه خودروی دیگر نیز اعلام خواهد شد. به گفته وی در یک عملیات ضربتی تعداد 105 دستگاه خودرو که با اسناد جعلی و حتی بدون صدور پته‌های گمرکی از گمرک ترخیص و در انبار شرکت موجود بود، توسط پلیس توقیف شد. سردار ملکی ادامه داد: با دستگیری عاملان اصلی و ضبط اسناد و مدارک موجود در شرکت و تحقیقات تکمیلی، 319 دستگاه دیگر از این خودروها که با شیوه جعل وارد اما هنوز ترخیص قطعی نشده بود، کشف و با هماهنگی مقام قضایی در مجموع 424 دستگاه خودرو توقیف شد. در همین حین اما یکی از ناظران گمرکات استان هرمزگان به‌نوعی با تکذیب قاچاق بودن خودروهای یاد شده به ذکر این نکته پرداخت که تشریفات نهایی اظهارنامه‌های مربوطه در گمرک باهنر تمام‌نشده و دلایل و مستنداتی مبنی‌بر توقیف خودروهای مذکور به گمرک واصل نشده است.

    براساس گفته دشتانی ناظر گمرکات استان هرمزگان، خودروها بدوا به‌صورت قانونی به گمرک اظهار و تشریفات اولیه برخی از آنها انجام یا در حال طی کردن مابقی تشریفات بود. وی ادامه داد : بنابر اعلام گمرک شهیدباهنر بندرعباس تشریفات اولیه واردات قطعی 319 دستگاه خودروی سواری طی 12 فقره اظهارنامه در گمرک مذکور در حال انجام بوده و تشریفات نهایی کالای اظهارنامه‌های مربوطه در گمرک مزبور تمام نشده بود. اما یکی دیگر از اشکالات وارده به خودروهای در گمرک مانده شهیدباهنر، خروج کالا از گمرکات بدون پته گمرکی است.

    جوابیه دولت به ادعای قاچاق خودرو
    در این زمینه روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در جوابیه‌ای نسبت به ادعای قاچاق خودرو از گمرک شهیدباهنر بندرعباس پاسخ داد. رضایی، مدیرکل گمرک شهیدباهنر در جوابیه‌ای عنوان کرده که ادعای قاچاق 424 دستگاه خودرو کذب و تشریفات گمرکی این خودروها قانونی بوده است.

    به گفته وی تمامی 424 خودروی خارجی در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته طی 14 فقره به گمرک اظهارشده و اطلاعات اظهار مربوط به این خودروها مجوزهای قانونی و مقرراتی سازمان‌های ذی‌ربط، روشن و شفاف در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی موجود است.

    رضایی همچنین تصریح کرده که از مجموع 424 خودرو، تعداد 319 دستگاه طی 12 فقره اظهارنامه به این گمرک اظهار شد که پس از بارگذاری مجوز ثبت‌سفارش توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و مجوز استاندارد توسط اداره‌کل استاندارد در سامانه جامع امور گمرکی، تشریفات گمرکی آنها در حال انجام شدن بود.

    به گفته وی تعداد 319 دستگاه خودرو در داخل گمرک با حکم مرجع قضایی، حین انجام تشریفات گمرکی توقیف و به انبار سازمان اموال تملیکی انتقال داده شد.

    رضایی در ادامه اضافه کرده که در خصوص 105 دستگاه خودرو دیگر نیز از این تعداد 75 دستگاه در یک اظهارنامه و 30 دستگاه در اظهارنامه دیگری تنظیم و به‌صورت قانونی به گمرک اظهارشده بود و مجوزهای ثبت‌سفارش، استاندارد و تاییدیه سازمان توسعه تجارت را نیز داشته است؛ حقوق و عوارض گمرکی این خودروها پرداخت شده و تشریفات گمرکی به‌طور کامل انجام و پس از صدور پروانه الکترونیکی برای انتقال به انبار شرکت مذکور در داخل شهرستان از گمرک خارج شد.

    اما مدیرکل گمرک باهنر به نکته دیگری در مورد قانونی‌بودن خروج این خودروها اشاره کرده و گفته است که پس از صدور پروانه گمرکی برای این خودروها در هنگام بیرون بردن از درب خروج به‌دلیل قطع بودن سیستم درب خروج با اخذ تعهد از صاحب کالا در چارچوب قانونی و وفق مقررات، موضوع، صورت‌جلسه شده و به استناد قانون امور گمرکی بدون پته عبور، خارج و به محل انبار اختصاصی صاحب کالا در داخل شهرستان بندرعباس حمل شده‌اند، ضمن اینکه روز بعد مورخ 16 اسفند با رفع مشکل سیستم درب خروج، پته عبور خودروها صادر شده است.

    وی ادامه داده که این محموله به انبار صاحب کالا در نزدیکی گمرک منتقل و از استان خارج نشده و به همین دلیل در همان روز به پته عبوری نیاز نداشته چراکه پته‌های عبور در هنگام خروج کالاها از استان و برای ارائه به ایستگاه‌های ایست بازرسی به کار برده می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو