فونیکسریمکسبهتام

نگاهی مختصر به روند بازسازی مینی باس O۳۱۹ مرسدس بنز؛

دمیدن جان تازه به روح پیرمرد مرسدس!

عصر خودرو- در این مطلب قصد داریم به روند بازسازی یکی از زیباترین مینی‌باس‌های کلاسیک مرسدس بنز نگاهی بیندازیم؛ مینی‌باسی که با شکل‌گرفتن آلمان فروپاشیده بعد از جنگ جهانی دوم به بازار آمد تا ضمن مقرون‌به‌صرفه‌بودن از لحاظ قیمت تمام‌شده و قطعات یدکی، بسیار مورد کاربرد کشاورزان، کارگاه‌های صنعتی کوچک، تورهای گردشگری و ...‌ قرار بگیرد و حقیقتا عملکرد قابل قبولی هم داشت چرا که به بسیار از کشورهای آسیای میانه و همچنین آفریقایی نیز فروخته شد و دایملر را با سود هنگفتی مواجه کرد.

دمیدن جان تازه به روح پیرمرد مرسدس!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،‌ در این مطلب نیز یک عدد مینی‌باس و یا کاروان مرسدس بنز O319 را در پیش رو داریم که به بهترین شکل ممکن با قطعات فابریک و همچنین سفارشی ساخته شده و در مجموع ترکیب فوق‌العاده‌ای را پدید آورده است. همراه ما باشید تا ببینیم این جان تازه چطور به جان پیرمرد سالخورده ژرمن‌ها دمیده شده است.

    پیش درآمد
    نکته اولی که باید یادآور شد دایملر برای مقابله با موفقیت روز‌افزون میکروباس فولکس واگن این مدل را به بازار عرضه کرد تا این کمپانی هم بتواند شانس خود را در این کلاس امتحان کند. O319 با اینکه یک مینی‌باس موفق بود اما به هیچ عنوان نتوانست حتی نصف فروش میکروباس‌های فولکس واگن را هم تجربه کند. تولید این مینی‌باس در سال 1955 آغاز شد و تا 13 سال بعد از آن نیز ادامه داشت. در حقیقت در کمپانی مرسدس بنز L319 با کارایی متنوع تولید شد و بعد از فروش بسیار بالا مدل O319 نیز به دنبال آن در لیست فروش دایملر قرار گرفت و حالا امروزه همگان به عنوان پدربزرگ ون موفق اسپرینتر از این مینی‌باس یاد می‌کنند.

    مراحل وسیع بازسازی
    نخست باید یادآور شد این مینی‌باس در سال 1959 متولد شده است و نمونه اصلی آن با پوسیدگی وسیع و همچنین عدم کارکرد صحیح پیشرانه مواجه بود و جز حفظ اسکلت خارجی و همچنین شاسی دست‌نخورده، نقاط قوت زیادی برای یک بازسازی کم‌خرج نداشت. به همین منظور در وهله اول تصمیم گرفته شد تا ضمن برطرف کردن پوسیدگی‌های کابین، این مینی‌باس زیبا با همان ترکیب رنگ اولیه خود یعنی آبی و سفید رنگ‌آمیزی شود. پیشرانه قدیمی و فرسوده آن نیز با یک قلب تپنده جدید مرسدس بنز با سیستم تزریق سوخت انژکتور و همچنین عملکرد بالا تعویض شد. همچنین گیربکس اتوماتیک نیز برای آن درنظر گرفته شد تا مالک با جعبه دنده بزرگ و همچنین بی‌خاصیت نمونه اصلی سر و کار نداشته باشد. ضمنا گفتنی است سیستم تعلیق نیز با نمونه جدید مرسدس بنز و از نوع بادی تعویض شد.
    در مرحله بعدی کابین با تودوزی چرم آبی کم‌رنگ و همچنین چوب با کیفیت تزئین شد تا دوباره شکوه به این مرسدس بنز سالخورده بازگردد. کنسول وسط و ادوات روی داشبورد نیز تماما با نمونه‌های اصلی تعویض شده و با نهایت سلیقه مالک کنار هم قرار گرفته‌اند. همچنین باید گفت صندلی‌های دستی، اما بسیار با‌کیفیت و راحت نیز جایگزین صندلی‌های اصلی شده‌اند تا آسایش سرنشینان بیشتر تامین شود. بد نیست بدانید برای بازسازی این مینی‌باس بی‌همتا بیش از 15 سال زمان صرف شده‌ و کاربری آن نیز برای داشتن یک کاروان مجهز تغییر پیدا کرده است. بنابراین در قدم اول صندلی‌های عقبی کاملا برداشته شدند و جای خود را به یک تختخواب راحت و البته ساخته‌شده از چوب با کیفیت دادند و در زیر تختخواب نیز برای جایگذاری ادوات متخلف کشوهای جاداری در نظر گرفته شده است. همچنین باید گفت برای کف کابین و سقف نیز مرغوب‌ترین جیر انتخاب شده است تا علاوه بر کارایی مناسب، نمایی لوکس نیز به مرسدس کلاسیک مورد بحث ما ببخشید.

    ‌   نمایی از سینک ظرفشویی و صندوق ملزومات پذیرایی

     

    ‌   کنسول تنظیمات برق رسانی به ادوات مختلف داخل کابین

     

    ‌   تختخواب احاطه شده توسط پنجره‌های بی نظیر

     

    ‌   برپایی کمپ با مینی باس O319

     

    ‌   نمایی از پیشرانه جدید که برای این مینی باس در نظر گرفته شده است.

     

    سخن پایانی
    باید گفت مالک اصلی این مینی‌باس با تجهیز این خودروی قدیمی به نورپردازی داخلی، مخازن آب و لوله‌کشی دقیق، آن‌را کاملا برای سفر و استفاده در فضای باز آماده کرده است. همچنین نورپردازی کابین نیز به لطف شیشه‌های فراوان و البته جدید به همراه درزگیرهای لاستیکی نو شده، بسیار تماشایی‌تر از قبل خواهد بود. فرآیند بازسازی O319 به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود تا به حراجی بزرگ
    RM Sothebys در شهر آریزونا برسد و قیمتی در حدود 165 تا 200 هزار دلار برای آن در نظر گرفته شده بود که در نهایت با پیشنهاد اعجاب‌انگیزی و به قیمت 230 هزار دلار به فروش رفت.

     

    نویسنده: محمد ملکی‌زاده

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم