فونیکسریمکسبهتام

توضیحات پلیس راهور ناجا در خصوص ادعای غیر واقعی بودن آمارهای مصدومان تصادفات نوروز

عصر خودرو- معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در پاسخ به ادعای سرپرست اوراژانس کشور مبنی بر غیر واقعی آمارهای مصدومان تصادفات نوروز، جوابیه‌ای صادر کرد.

توضیحات پلیس راهور ناجا در خصوص ادعای غیر واقعی بودن آمارهای مصدومان تصادفات نوروز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، در پی انتشار خبری با عنوان خبری با عنوان «آمارهای مصدومان تصادفات در نوروز واقعی نبود» به نقل از سرپرست اورژانس کشور در 15 فروردین 97 در این خبرگزاری، معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا جوابیه‌ای به این خبرگزاری ارسال کرده است.

    در این جوابیه آمده است: به استحضار خوانندگان می‌رساند، براساس ضوابط و روش جاری، کارشناسان پلیس راهور ناجا به محض اطلاع از وقوع تصادف در محل حادثه حاضر شده و اقدامات مربوط به بررسی، کارشناسی و مدیریت صحنه تصادف را عهده‌دار می‌شوند؛ به طوری که در صورت نیاز از سایر نیروهای امدادی از قبیل هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و... برای نجات مصدومین کمک می‌گیرد.

    بر همین اساس، آمارهای اعلامی از سوی پلیس راهور در خصوص تصادفات و حوادث رانندگی، آمارهای سر صحنه تصادف و مشاهدات عینی کارشناسان تصادفات پلیس است.

    واضح است که تعدادی از جان‌باختگان حوادث رانندگی در صحنه تصادف فوت می‌کنند، تعدادی در حین انتقال از محل تصادف تا مراکز درمانی و تعدادی نیز در مراکز درمانی یا بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

    بنابراین پلیس راهور فقط به آنچه که در صحنه تصادف و به صورت عینی با آن مواجه می‌شود، به عنوان آمار متوفیان و یا مجروحین سر صحنه تصادف اشاره می‌کند؛ چرا که ممکن است قبل از حضور عوامل راهور مصدوم و یا مصدومینی شخصاً و یا توسط خودروهای عبوری به مراکز درمانی منتقل شده باشند که پلیس راهور در جریان آن تعداد نباشد.

    برابر قوانین و مقررات سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع تشخیص و اعلام نظر و ارائه آمار نهایی متوفیان و مصدومین براساس سن، جنسیت، مکان و زمان در تصادفات رانندگی است.

    با امعان نظر به این موضوع گلایه سرپرست اورژانس کشور از پلیس راهور مبنی بر اعلام  غیرواقعی تعداد مصدومان تصادفات نوروزی، مبین بی‌اطلاعی وی از فرایند نحوه جمع‌آوری و اعلام آمار تصادفات توسط پلیس است و اگر تضادی بین آمار پلیس راهور (سر صحنه تصادف) و آمار اورژانس وجود دارد، امری طبیعی است.

    در نتیجه آمارهای ارائه شده از سوی پلیس، آمار واقعی  سر صحنه تصادف است که صرفاً به منظور اطلاع‌رسانی، هشدار و انذار برخی کاربران ترافیک اعلام می‌شود و آمار اعلامی از سوی پزشک قانونی که پس از جمع‌بندی به صورت رسمی اعلام می‌شود، مبنا و مورد تأیید همه دستگاه‌ها و سازمان‌هاست نه صرفاً آمار اورژانس کشور.

    اینکه سرپرست اورژانس کشور اظهار کرده است تشخیص مصدومین به عهده ماست و هیچ دستگاهی نمی‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند، حرف درستی نیست؛ زیرا تشخیص پس از تشکیل پرونده و طی مراحل انتظامی و قضایی از واقعی یا غیر واقعی بودن آن که به عهده دستگاه‌های قانونی است، صورت می‌گیرد؛ لیکن ضمن ارج‌گذاری به خدمات اورژانس کشور به خصوص کارکنان زحمتکش آن در طرح نوروزی آنچه در این نوشتار مهم است، تقویت و گسترش پایگاه‌های اورژانس در سطح جاده‌ها در جهت حضور سریع در صحنه تصادفات جرحی و انتقال به مصدومان از طریق آمبولانس هوایی و زمینی به مراکز درمانی و رسیدگی به آنان در حد استانداردهای قابل قبول جهانی می‌باشد؛ چرا که در آمار 10 ماهه سال 96 براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی همچنان حدود 50 درصد از جان‌باختگان تصادفات در مسیر انتقال به مراکز درمانی و یا بیمارستان‌ها فوت نموده‌اند.

    بنابراین با تأمین نیازمندی‌های اورژانس و ایجاد حساسیت بیشتر در این بخش می‌توان به کم کردن تعدادی از متوفیان در مسیر بیمارستان یا در مراکز درمانی اقدام کرد و تعدادی از مصدومان را از مرگ نجات داد که به طور قطع و یقین در راستای اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب در این خصوص که صراحتاً فرمودند: «همه دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند تا سوانح و حوادث سفرهای نوروزی به حداقل ممکن برسد». ان‌شاءالله همه ما دست در دست یکدیگر بتوانیم با اقدامات مؤثر و پیشگیرانه شاهد کاهش جان‌باختگان سوانح رانندگی باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو