فونیکسریمکسبهتام

رییس انجمن قطعه سازان:

دلار ۴۲۰۰ تومانی هزینه تولید را کاهش می دهد

عصر خودرو- رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: با توجه به اثر افزایش رشد ۲۰ درصدی نرخ دستمزدها در سال جاری، اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی نرخ دلار با اثر کاهشی بر هزینه تمام شده تولید همراه خواهد بود و به نظر می رسد اثری ملموس و قابل توجه در قیمت قطعات داشته باشد.

دلار ۴۲۰۰ تومانی هزینه تولید را کاهش می دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «محمدرضا نجفی منش»  افزود: در سال های گذشته با وجود افزایش نرخ ارز، اما خودروسازان اجازه افزایش قیمت ها به قطعه سازان نمی دادند.
    به گفته این مقام صنفی، مشکل از آنجا آغاز شد که زمانی در دولت های نهم و دهم با بیان عبارت «پراید کیلویی چند؟» قیمت گذاری خودروها به شورای رقابت واگذار شد که این تصمیمی اشتباه بود زیرا نباید اجازه داد دولت یا خودروسازان در فرآیند قیمتگذاری دخالت کنند تا قطعه سازان نیز بتوانند فعالیت های خود را با روال عادی به انجام برسانند.
    نجفی منش با اشاره به تعیین 4200 تومانی نرخ دلار از سوی دولت در روزهای گذشته، اظهار کرد: نرخ ارز روی قیمت مواد اولیه وارداتی تاثیرگذار است، در برخی اوقات حتی قیمت فولاد داخلی و مواد پتروشیمی نیز به نرخ ارز وابسته است.
    به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، سیاست ارز تک نرخی شامگاه 20 فروردین با اعلام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری کلید خورد؛ وی اعلام کرد که نرخ دلار از 21 فروردین برای همه فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خود به ارز نیاز دارند، 4 هزار و 200 تومان خواهد بود.

    ** طلب 100 هزار میلیارد ریالی قطعه سازان
    رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در ادامه گفت و گو با ایرنا یادآور شد: در شرایط کنونی بسیاری از قطعه سازان با زیان مواجه شده و از گردونه فعالیت خارج شده اند.
    وی با اشاره به برآورد حدود 100 هزار میلیارد ریالی مطالبات قطعه سازان از دولت در سال 96، خاطرنشان کرد: بخشی از این بدهی ها در اواخر پارسال پرداخت شد، اما باید پرداخت مطالبات روندی سیستمی به خود بگیرد.
    نجفی منش ادامه داد: باید پرداخت ها برای قطعه سازان کوچک و متوسط یک ماهه شده و برای قطعه سازان بزرگ نیز در صورت طولانی شدن پرداخت ها، همراه با پرداخت هزینه های مالی دیرکرد باشد.
    وی تصریح کرد: دورنمای صنعت قطعه سازی در صورت انجام به موقع پرداختی های آنها، سرمایه گذاری های جدید و نوسازی روشن است.
    نجفی منش اظهار داشت: دولت 320 هزار میلیارد ریال به منظور سرمایه گذاری های جدید در صنعت قطعه سازی در نظر گرفته که در صورت تخصیص، می توان برای نوسازی این صنعت به کار گرفت.
    وی تصریح کرد: برای نوسازی این صنعت نیازمند سه میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی و 100 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی هستیم.
    این مقام صنفی همچنین با اشاره به در نظر گرفته شدن استانداردهای جدید برای خودروسازان تا دی ماه امسال، خاطرنشان کرد: قطعه سازان برای تحقق این مهم آمادگی دارند، مشروط به اینکه خودروسازان نیز خود را با استانداردهای جدید همسو کنند.

    ** واردات 2 میلیارد دلار قطعه
    رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: پارسال نزدیک به 2 میلیارد دلار واردات قطعات خودرویی به کشور انجام شد، در حالی که ارزش تقریبی بازار خودروی کشور حدود 600 هزار میلیارد ریال است.
    نجفی منش ابراز امیدواری کرد با افزایش ظرفیت و کار در این صنعت و همچنین برنامه دولت برای افزایش نرخ تعرفه قطعات منفصله (سی.کی. دی) توجه به قطعات تولیدی ساخت داخل بیشتر شود.
    سی. کی. دی بسته ای کامل شامل همه قطعاتی است که برای تولید وسیله نقلیه باید به یکدیگر متصل شوند.

    **آخرین وضعیت قراردادهای پسابرجامی خودرو
    نجفی منش در ادامه با اشاره به قراردادهای خودرویی پسابرجامی، یادآوری کرد: تعدادی از قراردادهای شرکت مشترک سایپا - سیتروئن منعقد شده است و انتظار می رود طی چهار ماه آینده نخستین محصول آنها وارد بازار شود.
    وی افزود: پژو 301 ایران خودرو خط تولیدی مدرن و عالی دارد و امیدواریم این خودرو نیز تا پایان امسال روانه بازار شود و مطابق شنیده ها کارشناسان شرکت رنو نیز هفته آینده سایت «بن رو» ساوه را تحویل گرفته اند و کار تولید خودرو در این سایت نیز آغاز خواهد شد.
    رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ابراز امیدواری کرد با تحرکات انجام شده و افزایش عمق داخلی سازی خودروها، رونق و حرکت رو به جلوی صنعت قطعه سازی را شاهد باشیم.
    وی بطور نمونه با اشاره به شرط گذاشتن هندی ها برای ورود یک خودروساز چینی به این کشور و تاکید آنها بر هندی بودن 80 درصد قطعات خودرو، تاکید کرد: با توجه به توان و تخصص بالای قطعه سازان ایرانی، انتظار می رود در قراردادهای خودرویی با خارجی ها همچون هندی ها از این فرصت ها استفاده کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو