فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

واکنش بازار خودرو به دلار ۴۲۰۰ تومانی چیست؟

عصر خودرو- رونمایی معاون اول رییس جمهوری از دلار ۴۲۰۰ تومانی پس از برگزاری جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت با هدف مدیریت بازار ارز به ریاست دکتر روحانی، از تصمیم جدی دولت برای کنترل این بحران حکایت دارد.

واکنش بازار خودرو به دلار ۴۲۰۰ تومانی چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، هرچند که صف های خرید همچنان از ساعات ابتدایی امروز تشکیل شده اما از نیمه های شب گذشته و با اعلام رسمی این خبر آگهی های اینترنتی گویای فروش دلار 5100 تومانی است. به طور قطع یکی از بازارهایی که از دلار تک نرخی تاثیرپذیر خواهد بود، بازار خودرو است. بازاری که از سال گذشته در رکود به سر می برد و این روزها بیش از هر زمان دیگر از نبود تقاضا رنج می برد. اما شاید بتوان دلار 4200 تومانی را محرکی برای این بازار دانست هرچند که برخی فعالان و کارشناسان این بازار معتقدند برای اثرگذاری این دلار بر بازار خودرو نیازمند زمان هستیم اما در عین حال تاکید دارند که باید سازمان های نظارتی بر تعیین قیمت خودروهای وارداتی از سوی شرکت های نمایندگی نظارت داشته باشند.
    فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با پایگاه خبری عصر خودرو با تاکید بر این که ارز تک نرخی تنها راه چاره نیست و باید دلار با این نرخ در بازار جاخوش کند تا شاهد اثرات آن باشیم، گفت: تعیین دلار تک نرخی در محدوده قیمت 4200 تومان ، 500 تومان از ارز مبادله ای 3700 تومان، بالاتر است که همین میزان، اثر افزایشی خواهد داشت.
    وی افزود: با توجه به این که نسبت ارز 4200 تومانی به دلار 5600 تومانی روز دوشنبه کمتر از ارز ازاد و مبادله ای  است به طور قطع قیمت ها روند کاهشی متعادلی خواهند داشت چرا که عمده خرید انجام شده با دلار 4700 تومانی بوده و در این شرایط میزان افزایش پایه گمرگی و قیمت خودرو برابر می شود و قیمت ها تغییر نمی کند.
    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: به طور قطع تصمیماتی از این دست منجر به سکته بازار شده و شوکی شدید وارد خواهد کرد و خرید و فروش را چه از سوی خریدار و چه فروشنده دچار وقفه می کند.
    زاوه اظهار امیدواری کرد که در صورت اجرایی شدن ارز تک نرخی، شاهد ثبات قیمت ها بوده و بازار روند عادی خود را پیدا کند. 
    محمود مخلص، دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز در گفت و گو با پایگاه خبری عصر خودرو معتقد است زمانی تزریق و فروش دلار 4200 تومانی می تواند اثر مثبتی بر بازار داشته باشد که نهادهای نظارتی بر تعیین قیمت از سوی نمایندگی شرکت های واردکننده نظارت داشته باشند.
    وی با تاکید بر برخورد جدی با شرکت های متخلف در این زمینه اظهار کرد: به طور قطع با تعیین این میزان قیمت لازم است هرگونه قیمت گذاری از سوی شرکت های نمایندگی مجاز بر اساس این قیمت انجام شود و برای شرکت های واردکننده نیز این الزام ایجاد شود که هرگونه تعیین قیمت را بر اساس این میزان قیمت ارز انجام دهند.
    دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره تاثیر دلار 4200 تومانی بر میزان تقاضا در بازار خودرو نیز گفت: اگر این نرخ ثبات یابد شاهد رکود در بازار خودرو تا زمان به ثبات رسیدن قیمت ها خواهیم بود و بعد از این روند شاهد رونق بازار خواهیم بود.
    دکتر عبدالله بابایی کارشناس صنعت خودرو نیز با تاکید بر این که اثرات افزایش نرخ ارز هنوز بر صنعت خودرو نمایان نشده است، گفت: از آن جا که قیمت ارز تک نرخی همچنان با دلار مبادله ای فاصله دارد این روند بر قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.
    وی با تاکید بر این که این اختلاف در خودروهای فول سی کی به مراتب بیشتر خواهد بود به عصر خودرو گفت: اثرات افزایش قیمت ارز بر مواد اولیه ای که از طریق واردات و بورس تامین می شود به مراتب بیشتر خواهد بود و از آن جا که بورس تابعی از ارز به شمار می رود در چند وقت اخیر با افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت 40 تا 45 درصدی مواد اولیه ای که از بورس تامین می شود، بوده ایم.
    وی با بیان این که با روند فعلی نرخ ارز پیش بینی می شود که نرخ ارز 70 درصد بر قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار باشد، ادامه داد: این روند در قیمت خودروهای وارداتی نیز اثراتی بر جای خواهد گذاشت اما به نظر می رسد تقاضا برای خودروهای دست دوم با دلار تک نرخی افزایش یابد.
    امیرحسن کاکایی، عضو هیات مدیره دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم وصنعت نیز در این زمینه به عصر خودرو گفت: از سال گذشته و همزمان با افزایش تدریجی قیمت ارز شاهد تاثیر مستقیمی بر قیمت بازار نبودیم بلکه این روند تنها به متوقف شدن بازار منجر شد.
    وی با اشاره به حرکت منطقی رو به رشد دلار از سال گذشته که متناسب با مفاهیم اقتصادی و منابع ورودی و خروجی انجام شده است، افزود: این روند منجر به اثرگذاری بر قیمت خودرو شد که تا پایان سال قادر به مشاهده اثر آن بودیم.
    عضو هیات مدیره دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم وصنعت ادامه داد: به طور قطع با تک نرخی شدن نرخ ارز در مدار 4200 تومان تنش ها در بازار خودرو به این زودی کاهش نمی یابد و قیمت ها به روال گذشته برنخواهد گشت  اما اثرات هیجانی آن قابل دفع خواهد بود که لازمه کنترل این اوضاع صبوری مصرف کنندگان است چرا که در صورت ادامه رفتارهای هیجانی این وضعیت به بحرانی بزرگ تبدیل خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو