فونیکسریمکسبهتام

فرآیند اخذ مجوز تردد در محدوده مرکزی پایتخت تشریح شد؛

کروکی دسترسی به آرم ترافیک۹۷

عصر خودرو- جزئیات مراحل پیش‌ثبت‌نام طرح ترافیک ۹۷ برای دو دسته از متقاضیان ورود با خودرو به محدوده مرکزی شهر تشریح شد. بر اساس مقررات وضع شده، متقاضیان مجوز سالانه ورود به محدوده طرح ترافیک باید پس از اخذ تاییدیه از شهرداری، نسبت به شارژ حداقل یک میلیون تومانی حساب شهروندی خود پیش از اولین ورود به محدوده مذکور اقدام کنند.

کروکی دسترسی به آرم ترافیک۹۷
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی ها از جزئیات چگونگی ثبت‌نام در سامانه «تهران من» به منظور اخذ مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک در سال 97 حاکی از این است که دو مسیر متفاوت برای دو دسته از متقاضیان ورود به این محدوده وجود دارد. دسته نخست متقاضیان اخذ مجوز ورود به محدوده مرکزی شهر، متقاضیان دریافت مجوز سالانه هستند که در گذشته از آنها به‌عنوان «سهمیه‌بگیر» یاد می‌شد و اکنون در سامانه تهران من عناوین واجدان شرایط خاص یا مشمولان شرایط ویژه تردد در محدوده طرح ترافیک به این دسته اطلاق می‌شود. بر اساس مصوبه شورای شهر جمعیت این دسته بالغ بر 63 هزار نفر از مالکان خودرو است که تقریبا در تمام روزهای کاری سال بر اساس نیاز شغلی یا سکونت به تردد با خودرو در محدوده مرکزی شهر نیاز دارند. دسته دوم متقاضیان نیز در گروه تقاضای روزانه می‌گنجند، به این معنا که بر اساس نیاز خود تنها برخی از ایام سال قصد استفاده از خودروی شخصی در مرکز شهر را دارند.

    سامانه تهران من به نشانی «my.tehran.ir» از 26 اسفند سال گذشته فعال شد تا متقاضیان ورود به محدوده طرح ترافیک در سال جاری، نسبت به ثبت اطلاعات فردی و خودروی خود در این سامانه اقدام کنند. این سامانه بر خلاف دوره‌های گذشته برای متقاضیان روزانه طرح ترافیک محدودیت زمانی ندارد و آنها می‌توانند روز قبل از زمانی که قصد ورود به محدوده مرکزی شهر با خودروی شخصی را دارند، نسبت به ثبت اطلاعات خود و رزرو مجوز در روز خاص اقدام کنند. این در حالی است که سامانه ثبت نام برای متقاضیان مجوز سالانه طرح ترافیک یا همان سهمیه‌بگیران سابق، محدودیت زمانی دارد. البته سقف زمانی مشخصی برای فعال بودن این سامانه اعلام نشده است اما مدیران شهری از شهروندان تقاضا کرده‌اند حتی‌المقدور در زودترین زمان ممکن و پیش از پایان فروردین ماه نسبت به انجام ثبت نام خود اقدام کنند. البته ثبت نام در سامانه تهران من به منزله اخذ مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و قطعی شدن صدور آرم نیست، بلکه صرفا مرحله اولیه برای طی فرآیند ثبت درخواست سالانه یا روزانه آرم طرح ترافیک است و پس از آن باید تاییدیه نهایی بر اساس بررسی مدارک و رعایت سقف مجوزهای ورودی به محدوده (طبق مصوبه شورای ترافیک شهر تهران) از سوی شهرداری صادر شود.

    بر اساس این گزارش، طرح ترافیک جدید شهر تهران به منظور اجرا در سال 97 در نیمه نخست زمستان سال گذشته ابتدا در شورای ترافیک تهران تصویب و سپس نرخ‌گذاری محدوده‌ها در شورای شهر تهران انجام شد. پس از آن مصوبه شورای شهر برای اخذ تایید نهایی فرمانداری که شرط لازم برای اجرایی شدن آن است به این نهاد ارسال شد اما فرمانداری تهران اشکالاتی را به طرح مذکور وارد کرد که شورا ناگزیر شد برخی از آن موارد را اصلاح و در عین حال بر برخی از موارد آن پافشاری کند. هر چند در روزهای پایانی سال گذشته موضوع تایید نسخه اصلاحی طرح مذکور توسط فرمانداری اعلام شد اما جزئیات این تاییدیه هنوز به شکل رسمی از سوی فرمانداری اعلام و منتشر نشده و در نتیجه این سناریو همچنان وجود دارد که تحت تاثیر باقی ماندن برخی موارد اختلافی، طرح مذکور به هیات حل اختلاف وزارت کشور ارسال و درباره آن تصمیم‌گیری شود. در نتیجه به‌رغم اینکه طرح ترافیک 96 فعلا تا پایان فروردین امسال تمدید شده است، اما با این شرایط ممکن است مجوزهای پارسال برای دست‌کم نیمه اول اردیبهشت‌ماه نیز معتبر اعلام شود. با این همه، از آنجا که احتمال اجرای طرح جدید ترافیک در سال جدید بسیار قوی‌تر از احتمال بازگشت به نسخه گذشته است، لازم است متقاضیان ورود به محدوده طرح ترافیک به موقع نسبت به ثبت نام در سامانه تهران من اقدام کنند. متقاضیان روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک فعلا الزامی برای ثبت‌نام در سامانه را ندارند هرچند این امکان برای آنها فراهم است. اما چه اکنون و چه در آینده که قصد ثبت‌نام داشته باشند باید سه مرحله را برای ثبت‌نام طی کنند. کار اصلی آنها ثبت‌نام در سامانه از طریق درج اطلاعات فردی شامل مشخصات شناسنامه‌ای، شماره ملی و ارائه تصویر کارت ملی و نیز درج اطلاعات خودرو شامل شماره پلاک و «VIN» خودرو به همراه تصویری از برگ سبز مالکیت خودرو است. پس از آن در زمان اجرایی شدن طرح مذکور لازم است این دسته نسبت به شارژ حساب شهروندی خود دست‌کم به میزان بهای روز یا روزهای رزرو شده برای تردد با خودروی شخصی در طرح ترافیک اقدام کنند. سومین کار آنها نیز درخواست رزرو مجوز ورود به محدوده است که باید تا روز قبل از زمان ورود انجام شود.

    شارژ یک میلیونی برای سهمیه‌بگیران
    محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره توضیح داد: متقاضیان روزانه ورود به سامانه طرح ترافیک که سقف جمعیت آنها 40 هزار نفر پیش‌بینی شده، می‌توانند در یک نوبت مراجعه به سایت یا اپلیکیشن مربوطه که طراحی شده و به زودی رونمایی خواهد شد، مجوز تردد 3 روز در هر هفته را یکباره برای خود رزرو کنند که این امر مستلزم برخورداری از شارژ ریالی لازم برای این امر به اندازه پرداختی 3 روز است. البته این به معنای ممنوعیت ثبت‌نام برای 2 روز دیگر هفته که طرح ترافیک اجرا می‌شود نیست، اما برای روزهای دیگر لازم است به شکل جداگانه به سایت مراجعه و روز قبل نسبت به رزرو اقدام شود.  به گفته وی، این مقررات برای متقاضیان مجوزهای روزانه صدق می‌کند و ماجرا درباره متقاضیان مجوزهای سالانه تردد در محدوده طرح ترافیک یعنی همان دسته 63 هزار نفری متفاوت است، به نحوی که آنها نیازی به مراجعه هر روزه برای رزرو مجوز ندارند؛ ضمن اینکه این دسته باید در همان بدو اخذ مجوز نسبت به شارژ یک میلیون‌تومانی حساب شهروندی خود اقدام کنند و هر زمان که حساب مذکور با استفاده مکرر از مجوز ورود به طرح ترافیک خالی شد، شارژ مجدد باید انجام شود.

    پورسیدآقایی تاکید کرد فقدان شارژ ریالی در حساب شهروندانی در زمان ورود به محدوده طرح ترافیک و نیز ورود بدون رزرو قبلی «جریمه ریالی» به دنبال دارد که افزون بر بدهی به شهرداری بابت ورود به محدوده طرح ترافیک از شهروندان اخذ خواهد شد. معاون شهردار تهران از تدوین و ارسال آیین‌نامه مربوط به شناسایی خبرنگاران به منظور اعطای مجوز طرح ترافیک به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خبر داد و ابراز امیدواری کرد با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، این موضوع در هفته آینده در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار گیرد و بررسی و تعیین‌تکلیف شود.

    بر اساس این گزارش، دسته دیگر متقاضیان طرح ترافیک که شامل متقاضیان سالانه می‌شود شامل شش گروه اعم از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری، بیماران خاص و معلولان جسمی و حرکتی، جانبازان 25 درصد و بالاتر، خودروهای وانت‌بار و تاکسی، خودروهای آژانس و نیز ساکنان محدوده طرح ترافیک هستند. البته ساکنان محدوده طرح ترافیک با ثبت مشخصات خود می‌توانند بدون پرداخت تعرفه تردد در مرکز شهر، پیش از ساعت پیک از محدوده مذکور خارج شده و پس از پیک عصرگاهی نیز به منزل خود بازگردند و هیچ هزینه‌ای پرداخت نکنند.

    تاکنون حدود 30 هزار نفر در سامانه تهران‌من ثبت‌نام کرده‌اند که احتمالا عمده این افراد در زمره یکی از شش گروه مذکور هستند. روز گذشته اعلام شد که داشبوردهای مربوط به ارائه مدارک احراز موقعیت خبرنگاران و جانبازان بالای 25 درصد گشایش یافته است. البته بررسی ها تا ظهر روز گذشته نشان داد این امکان برای جانبازان هنوز فعال نشده است. به این ترتیب اکنون خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری اعم از کسانی که در روزهای گذشته نسبت به ثبت مشخصات شناسنامه‌ای و مشخصات خودروی خود اقدام کرده بودند و چه کسانی که اکنون قصد دارند این مرحله را طی کنند، می‌توانند با مراجعه به سایت و پس از طی مراحل اولیه ثبت‌نام، دو مدرک مورد درخواست شامل تصویر معرفی‌نامه کتبی از موسسه رسانه‌ای یا کارت خبرنگاری و نیز تصویر گواهی اشتغال به‌کار مستمر خبرنگاری خود را بارگذاری کنند. اواخر سال گذشته که شهرداری بحث ورود آزادانه تمام شهروندان به محدوده طرح ترافیک بر پایه اخذ تعرفه تردد و با هدف برقراری عدالت را مطرح کرد، کارشناسان گوشزد کردند که این موضوع می‌تواند به ترافیک و آلودگی هوای مرکز شهر دامن بزند و اگر قرار است تردد در این «محدوده» برای همه شهروندان «غیرمحدود» شود، دست‌کم باید تعرفه وضع شده از بازدارندگی لازم برخوردار باشد که رقم‌های مصوب شورای شهر بازدارندگی کامل و موردانتظار را ندارد. اما اکنون و در این مرحله از مقدمات اجرای طرح دست‌کم انتظار می‌رود ساز و کاری تعیین شود که سهمیه‌های سالانه تا حد امکان به سهمیه‌بگیران اصلی که برای تردد در محدوده طرح ترافیک ذی‌حق هستند، تعلق بگیرد. بر این اساس لازم است با برقراری نوعی مکانیزم «خودکنترلی» در رسانه‌ها، اکنون در صدور گواهی اشتغال به کار مستمر که به تاریخ روز صادر می‌شود، دقت لازم را داشته و گواهی را صرفا برای خبرنگاران فعال مجموعه خود صادر کنند. بر اساس این گزارش، همچون سال‌های گذشته پرداخت عوارض خودرو به‌عنوان پیش‌شرط ورود به محدوده طرح‌ترافیک محسوب می‌شود اما امسال برای ساکنان محدوده طرح ترافیک که قرار است به شکل رایگان در این محدوده تردد کنند، پیش‌شرط دیگری مبنی بر پرداخت عوارض نوسازی و پسماند و عدم بدهی به شهرداری از این بابت پیش‌بینی شده است. نکته قابل‌توجه این است که ثبت اطلاعات ملک محل سکونت صرفا برای گروه ساکنان محدوده طرح ترافیک لازم است و سایر گروه‌های متقاضی مجوز سالانه طرح ترافیک نیازی به درج این اطلاعات ندارند. اطلاعات مربوط به کد ملک و بلوک در عوارض نوسازی درج شده و از طریق تماس با دایره میز خدمت به شماره «841617» قابل دریافت است. در عین حال مستاجران باید پیش از ثبت‌نام با مالک ساختمان بر سر استفاده از یک سهمیه روی واحد مذکور به توافق برسند و امکان صدور مجوز برای مالک و مستاجر روی واحد اجاری وجود ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو