فونیکسریمکسبهتام

نوسازی ناوگان عمومی سمنان نیازمند تسهیلات مناسب است

عصر خودرو- نوسازی بیش از یکهزار و ۲۰۰ خودرو سنگین باری و سواری استان سمنان با هدف افزایش رونق اقتصادی، رفاه اجتماعی و رفع چالشهای فرارو، نیازمند برنامه ریزی اصولی، حمایت دولت به ویژه تسهیلات مناسب است.

نوسازی ناوگان عمومی سمنان نیازمند تسهیلات مناسب است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری»عصرخودرو» به نقل از ایرنا، ناوگان عمومی جاده ای جایگاه ممتاز در رونق اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی در کشور دارد که فرسودگی این خودروها در استان سمنان مشکلاتی را برای بخش های مربوط بوجود آورده است که باید برای نوسازی آن هرچه زودتر تدابیری اصولی اندیشید.
    در سمنان حدود 50درصد از مجموع 2 هزار و 500 دستگاه فعال ناوگان حمل بار استان فرسوده است و عمر بالای تاکسی های درون شهری و مینی بوس و سواریهای بیرون شهری هم دغدغه ای است که باید برای آن راهکاری اتخاذ کرد.
    نتایج بررسی ها این است که با اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی کشور از جهت تولید آلاینده 194 میلیون تن آلاینده کمتر تولید می شود که با نوسازی ناوگان حمل و نقل در واقع بخشی از آلودگی زیست محیطی کاهش می یابد.
    براساس اطلاعات موجود اکنون 7.7 درصد خودروهای کشور شامل بیش از یک میلیون و 350 هزار دستگاه فرسوده است.
    این خودروها به اعتقاد کارشناسان 60 تا 100 درصد بیشتر از خودرو های صفر کیلومتر سوخت مصرف می کنند که با اسقاط آن ها هم از هدررفت سرمایه ملی جلوگیری و سالانه 400میلیون لیتر سوخت صرف جویی می شود.
    معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: حمل و نقل برون شهری شامل 2 حوزه ناوگان حمل بار و مسافربری است که اکنون حمل و نقل برون شهری در سمنان براساس آمار اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان در هر 2 بخش وضعیت خوبی ندارد.
    سعید ناجی به فعالیت 2 هزار و 500 دستگاه وسیله نقلیه فعال در بخش ناوگان حمل بار این استان اشاره کرد و افزود : سن فرسودگی ناوگان حمل بار 25 سال است که اکنون 50 درصد این تعداد ناوگان فرسوده بوده که تاکنون اقدامی برای نوسازی آن در استان و کشور صورت نگرفته است.
    وی خاطرنشان کرد : در استان سه مرکز معاینه فنی سنگین وجود دارد و در شهرستان دامغان هم در حال احداث است.
    وی با بیان این که نوسازی ناوگان عمومی در سال 97 در اولویت کاری دولت تدبیر وامید قرار دارد، افزود : توسعه در بخش گردشگری، صنعتی استان بدون نوسازی ناوگان عمومی امکان پذیر نیست.
    وی ادامه داد : در سال گذشته بیش از سه هزار خودرو سبک و سنگین در استان سمنان اسقاط شدند که این آمار نشان دهنده رشد 14 درصدی اسقاط خودروهای فرسوده سبک و سنگین نسبت به سال 95 در استان سمنان است.
    ناجی اظهارداشت : بر اساس تصمیمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از سال 95 رده بندی مراکز اسقاط آغاز شده و با توجه به امکانات ارایه شده مراکز اسقاط به آن ها سهمیه داده می شود.
    معاون استانداری سمنان با اشاره به اشغال خودروهای سنگین پرخطر و دودزا در جاده‌های ایران و عواقب ناشی از آن، تصریح کرد : طبق گزارش دریافتی دولت تلاش خودروهای با عمر 77 سال را نوسازی کند تا خطرات حاکم بر جاده‌ها و عواقب زیست محیطی آن بکاهد.
    ناجی اضافه کرد : ناوگان فرسوده سه برابر ناوگان نوسازی شده مصرف انرژی دارد که موجب افزایش هدر رفت حامل های انرژی و بالا رفتن کرایه برای تامین دخل و خرج می شود.
    وی تصریح کرد : بازنگری اساسی در شیوه های نوسازی ، تغییر شیوه اعطای تسهیلات مانند اجاره به شرط تملیک ناوگان عمومی و استفاده از توانمندی های کارخانه های تولیدات این ناوگان از راهکارهای ترغیب مالکان ناوگان فرسوده برای نوسازی است.
    وی بیان داشت : درآمد ناچیز و ناوگان فرسوده و خرابی های پیاپی آن گذران زندگی را برای رانندگان دشوار کرده و موجب بروز بیماری های روحی مانند افسردگی شده است.
    ناجی اضافه کرد : کاهش سود تسهیلات بانکی و اقساط آن نقش موثری در نوسازی ناوگان حمل و نقل دارد.
    رییس جمهوری اواخر سال گذشته در دیدار با استانداران ، بر ضرورت نوسازی ناوگان عمومی کشور تاکید و نوسازی ناوگان عمومی و بازسازی بافت فرسوده را از مهم ترین برنامه های دولت در سال 1397 اعلام کرد.
    بیش از یک هزار نفر راننده در حوزه حمل‌ و نقل مسافر سمنان فعالیت دارند.
    سال گذشته دستکم 2 میلیون مسافر و بیش از هشت میلیون تن کالا به وسیله ناوگان عمومی درون شهری و باری این استان جابه جا شدند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو