فونیکسریمکسبهتام

آشنایی با نحوه نگهداری تایر اتومبیل

عصر خودرو- تایر یکی از اعضای مهم خودرو محسوب می شود که بروز هرگونه مشکلی در این بخش سبب بروز یک اتفاق جبران ناپذیر و یا وارد آمدن خسارت مالی سنگین به دارنده اتومبیل می شود.

آشنایی با نحوه نگهداری تایر اتومبیل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، تایر یکی از اعضای مهم خودرو محسوب می شود که بروز هرگونه مشکلی در این بخش سبب بروز یک اتفاق جبران ناپذیر و یا وارد آمدن خسارت مالی سنگین به دارنده اتومبیل می شود که  به همین علت لازم است بطور پیوسته آن ها را از لحاظ شکل و کیفیت مورد توجه قرار داد.
    به همین سبب قصد داریم تا در این گزارش به بررسی نحوه نگهداری از تایر و رینگ خودرو و نکاتی که در نگهداری از آن ها باید مورد توجه قرار گیرد، بپردازیم.
    حواستان به سر والو باشد !

    کلاهک یا درپوش ها مانع نفوذ رطوبت یا کثیفی به والو می شوند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که سروالو روی همه چرخ ها قرار دارد.

    نکته دیگری که بهتر است رعایت کنید این است که؛ در زمان تعویض لاستیک، به تعمیرکار یادآوری کنید که از والو های نو برای هر چهار چرخ استفاده کند.
    لزوم بررسی فشار باد تایر

    تایرهای کم باد گرما و فشار بسیار زیادی را ایجاد می کنند که این امر موجب کاهش عملکرد تایر خودرو می شود، پس فشار باد تایر را ماهانه اندازه گیری کنید تا لاستیک ها براساس دستور خودروساز باد شوند.

    توجه داشته باشید عمل اندازه گیری را در زمانی که تایرها سرد هستند انجام دهید و این نکته را در نظر داشته باشید که در فصل های گرم سال فشار باد تایر را زود به زود کنترل کنید.
    اطمینان از عدم وجود رطوبت در پمپ باد

    آیا می دانید چگونه می توان به بررسی خروج رطوبت از پمپ باد پرداخت؟

    ساده ترین روشی که برای این کار وجود دارد به این صورت است که با ناخن شست، سوزنی را به دریچه خروجی باد وارد کنید. از آن جا که مخزن باید خشک باشد، اگر انگشت شست تان خیس شد، باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. رطوبتی که از طریق پمپ باد وارد تایر شود، می تواند سبب اختلاف فشار و نهایتا سبب فرسودگی و خوردگی کناره های تایر گردد.
    پله کردن لاستیک را بررسی کنید

    اگر پس از باد کردن تایر ها متوجه ساییدگی نامسطح و یا به اصطلاح پله کردن لاستیک شدید باید چرخ های خودرو را مجددا تنظیم کنید.

    البته لازم به ذکر است پله کردن آج ها ممکن است به دلیل ترمز یا کمک فنر نامناسب و نیز آسیب داخلی تایر باشد.
    لزوم توجه به آج لاستیک

    عدم برخورداری لاستیک از آج مناسب موجب می شود تا در زمان رانندگی در آب و هوای بارانی آب نتواند از زیر لاستیک و لابه لای آج ها به سرعت فرار کند و در نتیجه، اصطکاک تایر با سطح جاده بسیار کم شده و ممکن است در معرض خطر لغزش و سرخوردگی قرار بگیرید.

    اگر در زمان بارش برف رانندگی می کنید، به حداقل پنج میلی متر آج برای اصطکاک کافی نیاز دارید که در غیر اینصورت احتمال تصادف وجود دارد.
    تایرها را بگردانید

    تعویض و گرداندان تایرها در چهارچرخ سبب می شود تا ساییدگی آج به صورت یکنواخت توزیع شود که این امر باعث افزایش عمر تایرها می شود.

    این نکته را مدنظر قرار دهید که؛ اولین چرخش خیلی مهم است پس سعی کنید هر 10 تا 11 هزار کیلومتر، تایرها را به صورت ضربدری با هم عوض کنید.
    چگونه دما، روی باد لاستیک اثر می کند

    هنگامی که دمای بیرون افت کرده یا بیش تر می شود، تایرها تمایل به تغییر فشار دارند. در حقیقت، کاهش شش درجه سانتی گراد از دمای محیط، فشار باد تایر را 500 گرم تا یک کیلوگرم کم می کند.

    تایرها در هوای داغ فشار بیشتری را از دست می دهند. استهلاک سریع و عملکرد بد رانندگی در تایرهای کم باد رخ می دهد. اگر در جایی زندگی می کنید که دمای بیرون خیلی داغ است، فشار باد تایر را بررسی کرده و زمانی که به باد نیاز داشت، این کار را انجام دهید.
    از تمیز کننده چرخ استفاده کنید

    هنگامی که رینگ های خودرو کثیف هستند باعث پوسیدگی لنت های ترمز شده و حتی با شست وشوی خودرو، لکه های آن پاک نمی شوند. بنابراین نیاز به پاک کننده رینگ دارید تا چنین لکه هایی را بردارد.

    مطمئن باشید که از فرمولاسیون صحیح استفاده می کنید.

    برخی از تمیز کننده ها برای رینگ های فولادی طراحی شده اند و مابقی برای رینگ های اسپرت مناسب هستند.

    تمیز کننده رینگ های فلزی فرمول های متنوعی دارند و بستگی به نوع فلز رینگ دارد که آلومینیومی یا کرومی باشد.

    از رینگ های فولادی با پولیش چرخ و از رینگ های اسپرت آلومینیومی با استفاده از واکس مراقبت کنید.
    به پیچ های چرخ رسیدگی کنید

    گاهی اوقات اگر بین رینگ و اکسل، روان کاری صورت نگیرد، ممکن است منجر به خوردگی پیچ ها و مهره ها و نهایتا گیرکردن آن ها شود که تعمیر آن ها بسیار هزینه براست.

    بعد از تعویض تایرها ، سعی کنید از یک روان کار ضد گریپاژ استفاده کنید.

    رزوه های پیچ چرخ را با برس سیمی تمیز کرده و با روغن پاک کنید. این کار مانع گریپاژ پیچ ها شده و این فرصت را هم نمی دهد که هنگام رانندگی شل شوند.
    میزان فرمان را فراموش نکنید

    همانگونه که در دفترچه راهنمای خودروها ذکر شده است، هر 50 هزار کیلومتر به تنظیم چرخ ها یا همان میزان فرمان بپردازید. تنظیم نامناسب چرخ علاوه بر فرمان پذیری ضعیف، عمر تایرها را کوتاه می کند. اگر فرمان خودرو سفت تر از حد طبیعی است یا این که خودرو به یک طرف کشیده می شود، احتمال مشکل در تنظیم چرخها و میزان فرمان وجود دارد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط