فونیکسریمکسبهتام

چگونه خط افتادگی روی بدنه خودرو را بر طرف کنیم؟

عصر خودرو- یک خودرو هر اندازه از نظر مشخصات فنی دارای شرایط مناسب و خوبی باشد اما در آخر شکل ظاهری و بیرونی آن تکمیل کننده است.

چگونه خط افتادگی روی بدنه خودرو را بر طرف کنیم؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک خودرو هر اندازه از نظر مشخصات فنی دارای شرایط مناسب و خوبی باشد اما در آخر شکل ظاهری و بیرونی آن تکمیل کننده است، به همین سبب خط افتادگی و بروز چنین مشکلاتی برای بدنه خودرو از جلوه زیبای آن می کاهد.

    البته لازم به ذکر است که تمام خط افتادگی ها یکسان نیستند!

    برخی از این خط افتادگی ها اصلا خط افتادگی محسوب نمی شوند!

    بلکه این آثار در اثر کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخ های خرید (هنگامی که در پارکینگ فروشگاه پارک کرده اید) و مواردی از این قبیل، بر روی بدنه خودرو ایجاد می شود.

    نکته جالبی که شاید بتوان به آن اشاره کرد این است که شما برای تشخیص خراشیدگی از اثر رنگ نیازی به دستگاههای پیچیده ندارید. کافی است ناخن خود را بر روی سطح آسیب دیده بکشید تا متوجه شوید که محل گود شده یا رنگ بر روی آن نشسته است.

    اگر این خط در اثر کشیده شدن لاستیک، پلاستیک یا حتی رنگ وسیله ای دیگر ایجاد شده باشد، به سادگی با کمی اسپری ورنی یا پاک کننده چسب برداشته می شود.

    لکه های سرسخت تر را می توانید با کمی استون یا رقیق کننده رنگ که بر پارچه نرمی ریخته اید، پاک کنید.

    اگر این لکه پس از استفاده از روش های مذکور همچنان باقی ماند، از پولیشها یا مواد خش گیر حاوی مواد ساینده استفاده کنید.

    ابتدا محل را با آب و صابون بشویید، سپس پولیش ساینده بر روی آن پخش کرده و آنرا به صورت دورانی روی لکه بمالید تا لکه ناپدید شود.

    به محض اینکه خط افتادگی ناپدید شد، برای از بین رفتن جای سایش دورانی، روی آنرا با حرکت چپ و راست با دست بمالید تا هیچ اثری باقی نماند.

    ماده ساینده را با یک پارچه تمیز از روی آن پاک کنید.

    سپس با استفاده از یک ابر نرم و تمیز مقداری پولیش معمولی را بر روی محل بمالید تا خراشهای ریزی که در اثر سایش ایجاد شده اند محو گردد.

    کار را با یک واکس خوب بدنه خودرو تکمیل کنید.

    اگر اثر ایجاد شده بر روی خودرو خراشیدگی است، باید ببینید که عمق آن به آستر هم رسیده یا خیر.

    گاهی یک سمت خراش سطحی است اما هرچه جلوتر می رود عمیق و عمیقتر می شود تا اینکه می بینید از آستر هم عبور کرده و به فلز زیر آن رسیده است.

    چقدر از این خراش تا زیر رنگ رفته است؟ اگر بخش کوچکی از تمام خراش باشد، شما می توانید تا جایی که امکان دارد آنرا ترمیم کنید و باقی آن را تا زمانی که بخواهید کل قطعه را مجددا رنگ کنید، نادیده بگیرید.

    تقریبا تمام خودروهای جدید دارای یک لایه نگهدارنده شفاف بر روی رنگ بدنه هستند. این لایه برای براق شدن بیشتر رنگ نهایی و همچنین جلوگیری از رنگ پریدگی خودرو در اثر تابش اشعه ماورا بنفش است.

    خراش های بسیار سطحی بر روی این لایه شفاف، به سادگی با سمباده بسیار نرم یا مواد ساینده کرم مانند قابل مرمت است.

    با این حال اگر شما تمام لایه شفاف را تا رنگ بسایید، باید یک مرتبه اسپری رنگ شفاف روی آن بپاشید. این کار باز هم ساده تر از ساختن رنگ اصلی خودرو است.

    مراحل ترمیم خراش

    برای ترمیم خط افتادگی، از شستشوی قسمت مخدوش با محلول آب و صابون شروع کرده و سپس آن را به خوبی خشک کنید.

    برای ترمیم خط افتادگی شما نمیتوانید خط را پاک کنید، بلکه باید رنگ اطراف قسمت آسیب دیده را بسایید تا با عمق خط همسطح شود.

    همانطور که حدس می زنید، هدف این است رنگ اطراف را بدون آسیب رساندن یا وارد شدن به لایه بعدی رنگ همسطح عمق خراش کنیم.

    برای اطمینان خاطر بیش از حد جلو نروید، باید درون خراش را با ماده ای پر کنید که با رنگ بدنه تضاد داشته باشد.

    بطور مثال برای بدنه قرمز، از واکس کفش مشکی استفاده کنید و اگر بدنه تیره است، واکس سفید را انتخاب نمایید. هنگامی که این ماده رنگین به داخل خراشیدگی نفوذ کرد، باقی آنرا از روی بدنه پاک کنید.

    رمز سنباده کشی بی خطر، استفاده از کاغذ سنباده بسیار نرم 2000 تا 3000 خشک و تر است که در فروشگاههای لوازم صافکاری و رنگ خودرو پیدا می شود.

    کاغذ سنباده را روی یک بلوک چوبی اندازه دستان قرار داده و آنرا در آب سرد فرو ببرید، می توانید یکی دو قطره مایع ظرفشویی به آب اضافه کنید تا لیزی بیشتری پیدا کند و کار ساییدن را مطمئن تر کند.

    محل خراشیدگی را با حرکات نرم و کوتاه بسایید و جهت حرکت دست خود را در زاویه های 60 درجه نسبت به محل خراش تغییر دهید.

    ساییدن را از بالا تا پایین خط انجام دهید و هر چند وقت یک بار سنباده را در آب خیس کنید. باید نرم و آهسته کار کنید و تا زمانی که رنگ واکس محو نشده است به کار ادامه دهید.

    در این زمان، محل سنباده زده را خشک کنید و برای اطمینان از محو شدن خط، آنرا به خوبی بررسی نمایید. اگر لایه شفاف را رد کرده و در ظرف آب سنباده ذرات رنگ مشاهده می کنید، باید اسپری شفاف را روی آن بپاشید.

    اگر رنگ خودرو شما از نوع معمولی و فاقد لایه شفاف است، مقدار زیادی رنگ در آب مشاهده خواهید کرد.

    هنگامی که خراش به کلی از بین رفت محل آنرا با ماده مخصوص پرداخت کنید.

    اگر سطح کار بزرگ است به دستگاه پولیش برقی نیاز دارید، در غیر این صورت برای مناطق کوچکتر یک تکه پارچه حوله ای نرم و کمی از ماده مذکور کافی است.

    کار پرداخت را در حرکات دورانی انجام داده و پودر حاصل از آن را با یک پارچه حوله ای دیگر بگیرید.

    هنگامی که تمام آثار سنباده از بین رفت، از یک پارچه نرم برای پاک کردن ذرات ماده ساینده استفاده کنید.

    محل را با آب بشویید.

    پارچه روی دستگاه پولیش را عوض کنید و پد تمیز و آغشته به پولیش روی آن قرار داده، تمام محل را پولیش کنید (برای سطوح کوچک باز هم میتوانید از پارچه حوله ای و پولیش استفاده کنید.) پس از اتمام پولیش، باز هم سطح را بررسی کنید و در صورت برطرف شدن خراش، بدنه را واکس بزنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو