فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

بررسی مشخصات فنی موتورسیکلت‌های بازسازی‌شده و ماندگار در تاریخ

عصر خودرو- در این مطلب سعی داریم تا ۳ دستگاه از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین موتورسیکلت‌هایی را برای شما بررسی کنیم که در محافل خبری کمتر از آنها سخن گفته شده است.

بررسی مشخصات فنی موتورسیکلت‌های بازسازی‌شده و ماندگار در تاریخ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  این موتورسیکلت‌ها روزگاری در نوع خود بهترین بوده‌اند اما با گذشت زمان گرد و غبار پیری آنها را فرسوده کرده و کمتر کسی به آنها توجه می‌کند. اما برخلاف تصور بیشتر مردم این موتورهای کلاسیک توسط علاقه‌مندان و البته میلیاردرها خریداری می‌شوند و به بهترین نحو و البته کیفیت ممکن مانند روز اول بازسازی می‌شوند تا به عنوان یک مدل کلاسیک و ماندگار و مخصوصا عتیقه در سرتاسر دنیا به فروش برسند. پس با این تفاسیر با معرفی برترین موتورسیکلت‌های کلاسیک و ماندگار تاریخ  همراه ما باشید.

    MSS Velocette 495

    این موتورسیکلت در دهه 30 میلادی ساخته شده و نکته جالب در مورد آن این است که ولوست 459 دست‌پرورده شرکتی است که اصلا در زمینه تولید موتورسیکلت فعالیتی نداشته و به منظور شرکت در مسابقه‌های رسمی دست به ساخت چنین اعجوبه‌ای زده است. پیشرانه آن 459 سی‌سی حجم دارد و می‌تواند این موتورسیکلت سنگین‌وزن را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. اگر به ظاهر آن دقت کنید متوجه می‌شوید تنها فنرهای لول کوچک برای قسمت زیر دوشاخ و همچنین زیر زین در این موتورسیکلت استفاده شده و خبری از کمک فنرهای امروزی نیست و شکل اگزوز آن نیز جلب توجه می‌کند. تولید این موتورسیکلت همزمان با جنگ جهانی اول بود اما به علت استقبال از آن تولید ولوست تا سال 1968 میلادی ادامه یافت.

    نمونه اولیه و قبل از بازسازی

    رینگ پیستون اصلی ولوست به قیمت 5هزار دلار

     

    Benelli 750 Sei

     

    این مدل از کمپانی معروف و خوشنام بنلی در دهه 70 میلادی ساخته شده ‌و در نوع خود با 6 سیلندر مخوف و البته سرعتی باورنکردنی در دنیای موتورهای خاص بی‌همتاست. شاید بتوان 750 Sei را یکی از اولین موتورسیکلت‌های 6 سیلندر دنیا نامید که توانست موفقیت بزرگی در بازار کسب کند. این موتورسیکلت غول‌پیکر با 250 کیلوگرم وزن در بیش از 48 سال پیش توانایی دستیابی به سرعت بیش از 200 کیلومتر را داشت در حالی که پیشرانه آن توانایی تولید 76 اسب بخار نیرو و فقط 747 سی‌سی حجم داشت.

    نمایی از کنسول و نشانگرهای 750 Sei

    6 عدد خروجی اگزوز را مشاهده می‌کنید

     

    Norton Commando 750 Production Racer


    این موتورسیکلت نیز متولد دهه 70 میلادی است و با طراحی عجیب و البته خلاقانه، انقلاب بزرگی در طراحی موتورهای مسابقه‌ای به پا کرد. این محصول کمپانی نورتُن با استفاده از دیسک‌های ترمز، لاستیک‌های با فاق کم و همچنین کمک فنرهای بسیار نرم و جدید و البته وزن کم توانست مقام‌های زیادی در مسابقات مختلف موتورسواری کسب کند. درباره وزن باید گفت با استفاده وسیع از آلومینیوم وزن این موتورسیکلت تا حد بسیاری از سایر موتورهای رقیب کمتر بود و طراحی فلاپ‌های آن به شکلی قالب‌گیری شده بود تا کمترین میزان مقاومت در برابر باد را داشته باشد. پیشرانه کماندو 740 سی‌سی حجم داشت و می‌توانست تا سرعت 180 کیلومتر بر ساعت در پیست حرکت کند. در دهه 70 اگر قصد خرید موتورسیکلتی با بهترین هندلینگ و عملکرد در سر پیچ‌ها را داشتید، قطعا کماندو گزینه اول به شمار می‌آمد و داشتن آن نوعی پرستیژ و همچنین نشانه اشرافیت به شمار می‌رفت. از این محصول بی‌نظیر تنها 120 دستگاه تا سال 1975 ساخته شد و در حال حاضر تنها نمونه‌های اندکی از آن موجود و بازسازی شده‌اند.

    نمونه بازسازی شده و سالم کماندو

    نمایی از نشانگرهای آنالوگ کماندو

    نویسنده: محمد مُلکی‌زاده 

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو