فونیکسریمکسبهتام

دستور صریح برای واگذاری سهام دولتی

عصر خودرو- برخی اخبار موثق از دستور صریح حسن روحانی رئیس‌جمهور، مبنی‌بر واگذاری سهام دولت در دو شرکت خودروسازی کشور حکایت دارد. طبق این اخبار حسن روحانی تاکید زیادی بر واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا دارد.

دستور صریح برای واگذاری سهام دولتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس‌جمهور 2 سال پیش نیز در جریان یکی از نشست‌های هیات‌وزیران دستور واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های خودروساز به بخش خصوصی را داده بود، هرچند که هنوز هیات دولت در این زمینه گام عملی برنداشته است.

    همراه با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهوری در همایش بین‌المللی صنعت خودرو که بهمن‌ماه برگزار شد، مدیران برخی از شرکت‌های خودروساز و حتی وزیر صنعت و معدن و تجارت هم بر خصوصی‌سازی دو شرکت مذکور تاکید کردند. در این زمینه اما برخی شرکت‌های خودروساز گام‌های ابتدایی برای خصوصی‌سازی، با واگذاری سهام و برگزاری مجمع عمومی عادی برای تعیین هیات‌مدیره جدید برداشته‌اند حال آنکه به اعتقاد خودروسازان هنوز خریدار اصلح برای واگذاری سهام تولید‌کنندگان پیدا نشده است. آنچه در گزارش‌های قبلی نیز به آن پرداختیم، در شرایط کنونی و به‌رغم دستور رئیس‌جمهور، خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز با چالش‌های جدی همراه است اولین چالش خصوصی‌سازی شرکت‌های مذکور این است که خودروسازان طی سال‌های گذشته در قالب شرکت‌های زیرمجموعه به‌تدریج بخش عمده‌ای از سهام خود را خریده‌اند، به‌طوری‌که هم‌اکنون نزدیک به 30 درصد از سهام شرکت ایران خودرو به‌طور مستقیم و غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های زیرمجموعه متعلق به‌خود این شرکت است. در مورد سایپا نیز وضعیت به همین ترتیب است و این شرکت نیز بخش عمده‌ای از سهام خود را خریداری کرده است.

    به این ترتیب با واگذاری سهام دولتی نیز به نظر می‌رسد که انحصار همچنان گریبانگیر این صنعت خواهد بود. از سوی دیگر اما تنها قطعه‌سازان کشور خریداران سهام خودروسازان هستند حال آنکه خودروسازان علاقه‌ای به واگذاری سهام خود به قطعه‌سازان ندارند. در هر صورت آنچه مشخص است به‌رغم دستور رئیس‌جمهور خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز با موانع و چالش‌های زیادی روبه‌رو است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو