فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

هیوندای آوانته دنده‌ای دست‌دوم بخریم یا دنا پلاس صفر کیلومتر؟ نبرد در مرز‌ ۵۰

عصر خودرو- مدتی است که دنا‌پلاس به عنوان نسخه بهینه‌سازی‌شده و با امکانات بیشتر از دنا با قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان به بازار ایران عرضه می‌شود که البته با این بودجه گزینه‌های دست‌دوم نسبتا خوبی نیز می‌توانید بخرید.

هیوندای آوانته دنده‌ای دست‌دوم بخریم یا دنا پلاس صفر کیلومتر؟ نبرد در مرز‌ ۵۰
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، یکی از این گزینه‌ها، هیوندای آوانته است که روزگاری تا اواخر دهه 80 با دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای ‌روی خط تولید کرمان خودرو قرار داشت. بدین ترتیب در این مطلب قصد داریم تا مقایسه‌ای گذرا بین دنا پلاس صفر‌کیلومتر با هیوندای آوانته دنده‌ای دست‌دوم داشته باشیم.

    آنچه در ظاهر می‌بینیم
    زمانی که دنا به عنوان یک خودرو ملی دیگر معرفی شد، بسیاری از منتقدان از خطوط جانبی بدنه و طراحی مشترک آن با سمند ناراضی بودند. در واقع دنا، دنا پلاس و انواع سمند برادرانی همسان هستند که بر پایه پلت‌فرم پژو 405 ساخته شده‌اند و هویتی مشترک دارند. اما طراحان ایران‌خودرو برای اینکه بتوانند هویت دنا را اندکی از خانواده سمند جدا سازند، اقدام به ارائه یک فیس‌لیفت با عنوان «دنا پلاس» کردند که در این طرح، چراغ‌های جلو و عقب دستخوش تغییرات قرار گرفت و به غیر از این نمای جانبی خودرو به کلی عوض شد تا بتواند ظاهری کاملا متفاوت با سمند ارائه کند. همچنین آیینه‌های جانبی جدید، دیلایت چراغ‌های جلو، سانروف و نکاتی از این قبیل ‌روی نسخه «پلاس» اضافه شد تا در مقام یک فیس‌لیفت، متفاوت‌تر از دنا به نظر برسد. هرچند که با این وجود هنوز هم از رینگ‌های مشترکی ‌روی دنا، دنا پلاس و سورن استفاده می‌شود که البته ایران‌خودرو برای «دنا پلاس توربو» که یک نسخه قدرتمندتر و اسپرت‌تر از خودروی مورد بحث ماست، از رینگ‌های 16 اینچی جدید بهره جسته است. در مقابل نیز آوانته را به عنوان یک سدان سایز متوسط کُره‌ای می‌شناسیم که در حال حاضر نسل فعلی آن با عنوان النترا به صورت وارداتی (و از چندی دیگر مونتاژ) به بازار کشور عرضه می‌شود‌ اما هرچند که مقایسه بین ظاهر این دو خودرو امری کاملا سلیقه‌ای است، باید گفت که کهنگی کم و بیش طراحی در ظاهر آوانته کاملا پیداست ولی دنا پلاس با توجه به اینکه با نیم‌نگاهی به خودروهای مدرن طراحی شده، برای مُد‌پسندان جذاب‌تر خواهد بود.

     

    فضای داخلی و امکانات
    بسیاری از مالکان دنا از فضای داخلی نه‌چندان گسترده آن شاکی هستند و البته مشکل جایی حادتر می‌شود که دنا پلاس با توجه به بهره‌گیری از سانروف، فضای سر کمتری را نیز در اختیار سرنشینان (خصوصا ردیف جلو) قرار می‌دهد. همچنین شیشه‌های عقب در طراحی جدید نمای جانبی کوچک‌تر شده‌اند و همین مسئله باعث دلگیر‌شدن فضای سرنشینان عقب خواهد شد. اما به طور کلی می‌توان گفت که دنا پلاس دکوراسیون داخلی بهتری نسبت به آوانته دارد، هرچند که کابین آوانته با فضای داخلی کنترل‌شده‌تری طراحی شده و سرنشینان در این خودرو راحت‌تر خواهند بود. اما از حیث امکانات، آوانته با وجود لیست نه‌چندان پروپیمانی که به بالابرهای برقی شیشه‌ها، فرمان هیدرولیک، آیینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع با کنترلرهای دستی، 2 ایربگ و چند مورد پیش‌پا‌افتاده دیگر ختم می‌شود، مغلوب دنا پلاس است. دنا پلاس به عنوان بهترین محصول ملی حال حاضر کشور از امکاناتی مثل فرمان هیدرولیک، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین و سنسور دنده عقب، سانروف، تنظیم تلسکوپی فرمان، سیستم مولتی‌مدیا به همراه مانیتور لمسی، سیستم قطع سوخت، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو و جانبی جلو و ... بهره می‌برد که حتی در قیاس با خودروهای چینی خوش‌امکانات هم‌قیمت نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

     

    قیاس فنی
    بسیاری از افرادی که تجربه مالکیت ورنا یا آوانته‌ای که در دهه 80 توسط گروه خودروسازان راین مونتاژ می‌شد را دارند، به استهلاک بسیار پایین و بی‌دردسر‌بودن این دو خودرو گواه می‌دهند و هرچند که ورنا با وجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر، خودروی بی‌آزارتری بود، اما آوانته نیز در قیاس با بسیاری از خودروهای همرده آن‌سال‌ها مثل زانتیا یا پارس ELX یک خودروی بسیار کم‌استهلاک و جان‌سخت محسوب می‌شود. این محصول از پیشرانه 2 لیتری با بیشینه توان 134 اسب بخار و حداکثر گشتاور 182 نیوتن‌متر بهره می‌برد که جعبه دنده 5 سرعته دستی، صفر تا 100 کمتر از 10 ثانیه به این خودرو می‌بخشد. این در حالی است که دنا پلاس همچون دنای ساده و بخشی از خانواده سمند از پیشرانه ملی EF7 بهره می‌برد که این موتور نیز با وجود حجم کمتر از 1.65 لیتر، 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و به لطف حجم کمتر و بهره‌گیری از سیستم VVT، مصرف سوخت کمتری هم دارد. البته هرچند که این پیشرانه ملی تا همین چند سال پیش با برخی ایرادات مثل نشتی اویل ماژول، ضعف آلیاژ سیلندر، مشکلات برقی و... مواجه بود، اما چیزی که اکنون تولید می‌شود فاقد این مشکلات بوده و بدین ترتیب EF7 را می‌توان یک موتور نسبتا قابل اعتماد برای استفاده روزمره دانست.

     

    ختم کلام
    در بازار حال حاضر کشور با حدود 45 الی 55 میلیون تومان وجه نقد می‌توان یک هیوندای آوانته دنده‌ای 1387 تا 1389 با کارکرد کمتر از 100 هزار کیلومتر خریداری کرد و این در حالی است که این روزها دنا پلاس در بازار آزاد بین 53 الی 55 میلیون تومان معامله می‌شود. انتخاب از بین این دو خودرو، هرچند که تا حد زیادی به ذائقه شما بازمی‌گردد اما باید توجه داشته باشید که خدمات گسترده‌تر ایران‌خودرو در سطح کشور، خیال شما را از بابت سرویس‌ها و تامین قطعات یدکی راحت خواهد کرد. هرچند که شاید برند هیوندای برای افرادی که خودروهای خارجی را ترجیح می‌دهند، ایده‌آل‌تر به نظر برسد.

     

    نویسنده: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط