فونیکسریمکسبهتام

آزمایش ترن شناور با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت در چین

عصر خودرو- محققان به این نکته اشاره دارند که چین در مسیر افزودن ناوگان جدید ترن‌های "سوپر مگلو" به شبکه ریلی خود است.

آزمایش ترن شناور با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت در چین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، چین در سراسر جهان به خاطر شبکه ریلی قابل توجه و ترن‌های فوق‌العاده سریع شناخته می‌شود. محققان اخیرا تایید کرده‌اند که یک ترن "سوپر مگلو"(Super Maglev) در حال آزمایش و آماده به کار است.

    انتظار می‌رود این ترن پس از تکمیل، با سرعت تا 1000 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

    ترن‌های "مَگلِو" یا "ماگلو" گونه‌ای از ترن‌ها هستند که به طور شناور در هوا در فاصله کمی از ریل قرار دارند و بدون دریافت مقاومت زیادی از محیط می‌توانند با سرعت‌های بسیار زیاد به پیش بروند.

    این ترن‌ها برای حرکت خود از نیروی الکترومغناطیسی بهره می‌گیرند و مگلوها به صورت نظری می‌توانند به سرعت‌هایی فراتر از سرعت جت دست یابند.

    نام مگلو از ترکیب دو واژه انگلیسی "مغناطیسی"(Magnetic) و "شناوری"(levitation) تشکیل شده است.

    سیستم ریلی با سرعت بالا در چین در دهه‌های اخیر یکی از شاهکارهای برجسته مهندسی شهری این کشور است. شبکه راه‌آهن مسافربری چین می‌تواند بین 250 تا 350 کیلومتر در ساعت حرکت کند و 29 استان از 33 استان این کشور را پوشش می‌دهد.

    طبق گفته پروفسور "دنگ زیگانگ" و گروه وی از دانشگاه جنوب غرب "جیائوتونگ"، یک نمونه اولیه از این ترن برای آزمایش آماده است. وی به تلویزیون مرکزی چین و دیگر رسانه‌ها گفت که این ترن دو فناوری منحصر به فرد دارد؛ انتقال مگلو و لوله خلا.

    وی افزود: مگلو اصطکاک چرخ با ریل را عملا غیرممکن می‌کند، در حالی که لوله خلاء اصطکاک هوا را حذف می‌کند و اگر لوله خلاء آشنا به نظر می‌رسد به این دلیل است که با فناوری هایپرلوپ بسیار نزدیک است.

    پروفسور "دنگ" در اوایل ژوئیه 2014 کارهای اولیه خود را منتشر کرد.

    با استفاده از اطلاعات و ایده‌های منتشر شده توسط "دنگ" در سال 2014، تیم فشار هوا را کاهش داده و به 2.9 سانتی‌بار (2.9 کیلوپاسکال) رسانده است. متخصصان می‌گویند این به طور قابل توجهی پایین‌تر از فشار استاندارد اتمسفر 101 کیلوپاسکال است.

    اگر این ترن عملیاتی شود، با سرعت هایپرلوپ "الون ماسک" برابری خواهد کرد. هایپرلوپ وی در حال حاضر می‌تواند به سرعت بیش از 1000 کیلومتر در ساعت برسد.

    با این حال، این تکنولوژی توسط همه به خوبی پذیرفته نشده است. به گفته کارشناسان راه‌آهن و متخصصان، مشکلات فنی و ملاحظات ایمنی در هایپرلوپ به طور کامل مورد توجه قرار نگرفته است.

    یکی از کارشناسان می‌گوید: ترن باید هر زمان که لازم باشد، بتواند متوقف شود. با استفاده از مقاومت هوا می‌توان آن را در هوای آزاد متوقف کرد، اما آیا می‌توان آن را در یک لوله خلاء که در آن هیچ مقاومتی وجود ندارد، متوقف کرد؟ ضمن این که اگر لوله شکسته شود و هوا وارد سیستم شود، می‌تواند یک مشکل دیگر باشد.

    از لحاظ فناوری مگلو، ترن ژاپنی هنوز رکورد جهانی را در اختیار دارد. این ترن در سال 2016 در یک مسیر آزمایشی به سرعت 603 کیلومتر در ساعت رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو