فونیکسریمکسبهتام

اسنپ در‌محاصره

عصر خودرو- رقابت تاکسی‌های اینترنتی با ارائه مجوز از سوی سازمان تاکسیرانی وارد مرحله جدیدی شد.

اسنپ در‌محاصره
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری ، سازمان تاکسیرانی با ارائه مجوزهای رسمی به سامانه‌های مورد تأیید خود، بازار رقابتی تاکسی‌های اینترنتی را وارد مرحله جدیدی کرد.
    گرچه هنوز «نخستین‌ها» در صدر جذب مسافر از خیابان‌های تهران حضور دارند اما این‌طور به‌‌نظر می‌رسد که سامانه‌های جدید با تکیه بر عنوان «مورد تأیید سازمان تاکسیرانی» قصد دارند رقیبان را به چالش بکشانند.
    در سال‌های اخیر تاکسی‌های اینترنتی در شهرهای بزرگ ایران و ازجمله تهران، دامنه گسترده‌ای از حمل‌ونقل عمومی را به ‌علت قیمت ‌کم و شمار قابل‌قبول خود در بر گرفته‌اند؛ با این حال به مرور زمان، ایرادهایی به نحوه دسترسی راننده‌ها به اطلاعات مسافران گرفته شد. این سامانه‌ها با آسان‌ترین راه‌ها رانندگان را به شبکه خود جذب می‌کنند و نکته‌ای به نام گزینش در آنها معنا ندارد؛ بر همین اساس، آنها نمی‌توانند مجوزهای لازم را به دست آورند و گاه و بیگاه نرم‌افزارهای آنها به علت شکایتی، از رده خارج می‌شود.
    شهرداری‌ها که در همه شهرهای ایران مدیریت سازمان‌های تاکسیرانی را نیز بر ‌عهده دارند، خود صادر‌کننده مجوز برای تاکسی‌های اینترنتی هستند و طبیعی‌است که در راه دادن مجوز به این نرم‌افزارهای فاقد گزینش، سخت‌ترین قوانین را قرار دهند تا آنها نتوانند بدون شناسایی رانندگان خود، مجوز لازم را دریافت کنند. شاید همین خلأ باعث شده که از سال گذشته موضوع نرم‌افزارهای سفید حمل مسافر نیز به چرخه شهرهای بزرگ افزوده شود و اسم‌هایی نظیر «آی‌تاکسی»، «کارپینو» و «کابین» با مجوز بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.
    🚕 فقط ضوابط رعایت شود
    در سازمان تاکسیرانی به روی سرویس‌های اینترنتی تاکسی باز است. علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره می‌گوید: «ما از شرکت‌های جدید استقبال می‌کنیم و سازمان تاکسیرانی هیچ‌گونه دخالتی در جزئیات کسب‌وکار و مدل خلاقانه اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی نخواهد داشت. سایر شرکت‌های متقاضی با رعایت چارچوب ضوابطی که سازمان تاکسیرانی آماده کرده، می‌توانند مجوز رسمی برای اپلیکیشن خود دریافت کنند».
    به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران، تنها مسئله مهمی که از سوی این شرکت‌ها باید رعایت شود مسائل حمل‌ونقلی ازجمله برخورداری از حداقل‌هایی از لحاظ سطح آلایندگی و آثار زیست‌محیطی و ترافیکی، امنیت مسافران و تأیید صلاحیت رانندگان تاکسی فعال در این ناوگان طبق ضوابط سازمان تاکسیرانی‌است. با توجه به تعداد تاکسی‌ها، حجم ترددها و ظرفیتی که در شهر وجود دارد به نظر می‌رسد در حال حاضر ظرفیت حضور اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی جدید به‌ویژه در زمینه ارائه سرویس‌های لوکس و باکیفیت و خدماتی مانند خدمات هم‌پیمایی، در بازار رقابتی وجود دارد.
    🚕 حمله به ضعف‌های تاکسی اینترنتی
    بعد از گذشت چند سال از آغاز به‌ کار تاکسی‌های اینترنتی، طبیعی‌است که ضعف‌های چنین نرم‌افزازهایی ـ با توجه به واکنش‌های کاربران ـ قابل بررسی باشد. براساس رقابت رایج در هر تجارتی، در تاکسیرانی مجازی هم رقبای جدید تلاش می‌کنند که ضعف‌های رقیب را شناسایی کنند و رفع آن را به‌عنوان «مزیت» شرکت خود در اختیار مخاطب قرار بدهند. سامانه‌های جدید علاوه بر حمایت تاکسیرانی، روی نقاط ضعف اسنپ و دیگران برای برنده‌شدن در رقابت صید مشتری از خیابان‌های تهران حساب کرده‌اند. از توضیح‌های مسئولان 3 سامانه مورد تأیید تاکسیرانی این‌طور برمی‌آید که به‌زودی رقابت در دنیای مجازی تاکسی‌ها جدی‌تر از شرایط فعلی خواهد شد.
    احسان جهانی؛ مدیرعامل اپلیکیشن کارپینو می‌گوید: با توجه به اینکه ممکن است مردم نگاه مثبتی به راننده‌های تاکسی نداشته باشند، استانداردها و شاخص‌های مشخصی برای احراز صلاحیت فعالیت راننده‌های تاکسی در کارپینو در نظر گرفته‌ایم. از یک سال و نیم پیش بومی‌سازی اپلیکیشن حمل‌ونقل آنلاین شهری را با تکیه بر توان متخصصان داخلی شروع کرده‌ایم و هم‌اکنون نیز یک اپلیکیشن موبایلی دارای مجوز حمل‌ونقل شهری از شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی هستیم که در بستر فعالیت تاکسی‌های تهران فعالیت می‌کنیم. با استفاده از کارپینو می‌توانید تاکسی‌های تهران را اینترنتی و بدون محدودیت درخواست کنید./ خلاصه گزارش روزنامه همشهری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط