فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران:

۵۰درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده است

افزایش ظرفیت ناوگان تا پایان سال ۹۷

عصر خودرو- به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، ۵۰درصد اتوبوس‌های تهران عمر بالای ۸سال دارند و فرسوده محسوب می‌شوند این در حالی است که دولت نیز از سال ۸۹ تاکنون به شرکت واحد، اتوبوسی اختصاص نداده است.

۵۰درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، مهم‌ترین چالش ناوگان اتوبوسرانی فرسودگی ناوگان است. تا پایان آبان امسال، 54 اتوبوس زیر یک سال به ناوگان اضافه شده و 602 اتوبوس هم در فاصله سنی 1 تا 5 سال قرار دارند. هزار و 109 اتوبوس در سن 6 تا 8 سال، هزار و832  دستگاه بین 9 تا 10 سال و دو هزار و 557 دستگاه اتوبوس هم بالای 10 سال عمر دارند.

    بر‌اساس سند تحویل و تحول شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‌های شهرداری تهران از سال 93 که شش هزار و423 دستگاه بوده در سال 96 به شش هزار و 154 دستگاه رسیده است.

    تاکنون مجموعاً 94 دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی به ناوگان اتوبوسرانی تهران افزوده شده که 50 دستگاه آن در سال 95 خریداری و 34 دستگاه آن نیز در همین سال مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در حال‌ حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی با متوسط عمر بیش از 9 سال دارای یکی از فرسوده‌ترین ناوگان‌ها در طول تاریخ خدمات‌رسانی است.

    در این سال‌ها دولت اتوبوسی خریداری نکرده و هر سال تعدادی از اتوبوس‌ها نیز به دلیل فرسودگی بیش‌ از حد از رده خارج و اسقاط شده است. ناوگان مینی‌بوسرانی نیز به دلیل فرسودگی و عدم تأمین منابع مورد نیاز جهت نوسازی با همکاری سازمان تاکسیرانی اقدام به اسقاط مینی‌بوس‌ها کرد و مینی‌بوس‌های فرسوده را با تاکسی نو جایگزین کرد. اکنون تعداد 119 دستگاه ناوگان مینی‌بوس باقی‌مانده نیز در نوبت نوسازی یا تعویض با تاکسی قرار دارند. مهم‌ترین چالش این حوزه عدم تناسب گسترش شبکه خطوط با توسعه مناطق شهر تهران مانند پهنه غرب است.

    تا پایان سال 97 ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی تهران افزایش خواهد یافت

    به گفته پیمان سنندجی، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، مطابق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‌های پایتخت می‌بایست تا اواخر سال آتی (1397) به 9000 دستگاه برسد و همچنین اتوبوس‌های برقی این شرکت نیز تا 400 دستگاه ارتقا و افزایش یابد.

    سنندجی به اقتصادآنلاین می‌گوید: در حال حاضر حدود 6 هزار و 300 دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فعالیت  دارد که 50 درصد از این تعداد دارای عمر بالای 8 سال بوده و فرسوده هستند.

    وی ادامه می‌دهد: از سال 89 به بعد هیچ اتوبوسی توسط دولت تحویل شهرداری تهران نشده و تسهیلاتی نیز در این خصوص به شرکت واحد اختصاص داده نشده است ، که البته برنامه ریزی‌های خوبی از سوی دولت طی روزهای اخیر صورت گرفته که با اجرایی شدن آنها دستیابی به برنامه نوسازی ناوگان فرسوده حال حاضر اتوبوسرانی دور از دسترس نخواهد بود.

    به گفته پیمان سنندجی مطابق با برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‌های پایتخت می‌بایست تا اواخر سال آتی (1397) به 9000 دستگاه ارتقا و افزایش یابد.

    عدم بازنگری جامع و یکپارچه شبکه حمل‌ونقل تهران و فرسودگی و افزایش هزینه‌های نگهداری اتوبوس،افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از فرسودگی ناوگان، کمبود ناوگان با توجه به الزامات طرح جامع وعدم تطابق ناوگان موجود با برنامه‌های ابلاغی از دیگر مشکلات ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران است.

    با توجه به لیست بلند نیازهای حمل‌ونقل عمومی و سهم اندک آن از جابه‌جایی‌های روزانه به نظر می‌رسد دولت باید بخشنده‌تر از گذشته به‌دنبال پرداخت سهم خود از توسعه حمل‌ونقل عمومی باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو