فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

روند شکل‌گیری کونا، کوچک‌ترین کراس‌اوور هیوندای؛ یک کُره‌ای با روح آمریکایی!

عصر خودرو- خانواده محصولات هیوندای هرگز ساخته ای در این رده به خود ندیده بود، پس تیم طراحان این اجازه را داشته اند که کاری متفاوت و به‌واقع غیرمنتظره انجام دهند.

روند شکل‌گیری کونا، کوچک‌ترین کراس‌اوور هیوندای؛ یک کُره‌ای با روح آمریکایی!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در تضاد های طراحی کونا و راهکار های فُرمی و بصری نامعمول آن که کاملا همسو با نُرم طراحی یک کراس‌اوور کوچک شهری است، رگه هایی از روح و هیجان آمریکایی را نیز در این ساخته جدید هیوندای می بینید. پروژه طراحی کونا نیز طبق معمول با رقابتی بین سه استودیو طراحی هیوندای در کُره‌جنوبی، اروپا و کالیفرنیا استارت خورد که خروجی اولین مرحله، ارائه سه مدل پیشنهادی بود. طرح پیشنهادی استودیو آمریکایی در این مرحله به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و طراحی داخلی نیز کار همین استودیو است. البته طبیعی است که تمامی فرآیند مهندسی و توسعه از کانسپت طراحی تا رسیدن به نمونه آماده برای تولید در نامیانگ کره‌جنوبی به انجام رسیده است.
    Kona که با طول 4.165 میلیمتر، عرض 1.800 میلیمتر و ارتفاع 1.550 میلیمتر، در رده کراس‌اوور های ساب‌کامپکت قرار می گیرد، با جانمایی و طراحی نامعمول چراغ های مُکمل که هم در جلو و هم در عقب در دل قاب پلاستیکی امتدادیافته تا گلگیر ها جاگرفته اند، جلب‌نظر می‌کند. این عنصر بصری که حس غیرمنتظره قدرت و زُمختی را به چهره کونا می دهد و در تمامی نسخه های آن نیز عضو ثابت بدنه است، به گفته شره‌یر یکی از نکات قابل‌توجه در کاراکتر خودرو است. البته همسو با تکامل فلسفه طراحی هیوندای، طرح چراغ های دوتایی جلو با یک دی‌لایت باریک در بالای دماغه، هویتی متمایز به کونا داده که قرار است مشخصه بصری بارز نسل آتی کراس‌اوور های هیوندای باشد. در این بین جلوپنجره شش ضلعی باریک‌شونده جدیدی که به Cascading Grille شهرت دارد نیز از مشخصه های اصلی طراحی کراس‌اوور ساب‌کامپکت کونا به حساب می آید. این طرح جلوپنجره، شبیه به یک تُنگ کمرباریک سرامیکی با طرح‌مایه شرقی است که البته تعجبی هم ندارد چراکه هیوندای، برندی کُره‌ای از شرق آسیاست. نقطه مقابل زُمختی جزئیات پلاستیکی روی سپر ها و گلگیر ها، ظرافت و پویایی فرم‌هایی است که با دقت تمام روی سطوح فلزی بدنه شکل گرفته اند. در واقع جزئیات پلاستیکی شبیه به محافظ بدن مبارزین و وزشکاران حرفه ای هستند و همین، حس ورزشکارانه یا به عبارت بهتر، مبارزه‌طلب به طراحی بدنه داده است. این حس دینامیک نه فقط با کاراکترلاین برآمده و جزئیات کار شده زیر درها بلکه با قوس سقف مهیجی که به بالی در انتها ختم می‌شود، در نمای جانبی نیز مشهود است. از دیگر عناصر بصری بارز در نمای جانبی، باید به ستون عقب به ظاهر برش‌خورده‌ای اشاره کرد که در ترکیب با سیاهی تیر های سقف و بال انتهای سقف، شکلی پیچیده به خود گرفته است.
    کابین نکته به‌خصوص و نوآورانه ای در خود ندارد اما بسیار خوب و حساب‌شده طراحی شده و با جزئیاتی اسپرتی، روح سخت‌جان و سرزنده شاسی‌بلند های شهری را القاء می کند. چیدمان داشبورد با سطح قابل‌توجهی از فناوری های مدرن از جمله هدآپ‌دیسپلی و نمایشگر حداکثر 8 اینچ به‌ظاهر شناور بر روی داشبورد تسخیر شده و باریکه ای تزئینی به رنگ روشن (نارنجی، سبز اسیدی و یا سُرخ) در جای‌جای کابین، حس زنده‌تری به کابین می دهد. شره‌یر می گوید: "در انتخاب متریال و جزئیات کابین، تمرکز تیم طراحی بر تازگی و نشاط بوده و در پروژه ای همچون کونا، همیشه مهم است که برای پیشگیری از کمرنگ شدن عناصر در مدل تولیدی، به کاراکتر خودرو پایبند باشیم. با کونا، ما موفق به انجام این مهم شدیم چراکه کاملا به ایده انتخابی نزدیک است."

    رندرینگ هایی که مراحل مختلف توسعه طرح کونا، کراس‌اوور ساب‌کامپکت هیوندای را به تصویر می کشند؛ همچون طراحی نمای جلو، در فرم دادن به نمای عقب نیز تصمیم بر این شد که از طرح چراغ های دو تایی مجزا استفاده شود. در انتهای سقف نیز بالی کار شده که چراغ آن، راس سوم چراغ خطر ها را کامل می کند.

     

    خطوط تیز بدنه، بیانگر طبیعت شهری و چالاک کونا هستند

     

    راهکارهایی برای ترکیب و طرح‌مایه عناصر در فضای داخلی کونا که مشخصا با طرح‌رنگ های متفاوتی پیشنهاد شده اند. سطوحی در شکل ها و فرم های مختلف، با نمایشگری که به ظاهر جدا و شناور بر روی داشبورد است و ترکیب آنها با اجزایی با رنگ متضاد که به پویایی کابین می افزاید مشخصه بارز این طرح ها هستند.

     

    اسکچی از رُخ Kona، جایی که بی‌شک جلوپنجره شش‌ضلعی یک‌تکه باریک‌شونده هیوندای اصلی ترین تاثیر بصری را بر‌می‌انگیزد. چراغ های جلو به دو بخش مجزا در دو سطح تقسیم شده اند به این ترتیب که در بالا چراغ های روشن در طول روز (دیلایت) قرار گرفته و کمی پایین تر بر روی جزئیات پلاستیکی طرفین سپر جلو، شاهد جانمایی چراغ های اصلی جلو هستیم.

     

    ماکتی که بسیار نزدیک به طرح نهایی کوناست

    نویسنده: مجید رقیبی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو