فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو؛

استانداردهای ۸۵گانه خودرو پلکانی اجرا شود

حذف طبقه متوسط به پایین از بازار خودرو

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این‌که اجرای استاندارد ۸۵گانه در این حوزه باید پله پله انجام شود، گفت:ضمن اینکه اجرای همه استاندارد ها ممکن نیست و بار مالی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند و باعث کاهش قدرت خرید مردم برای خرید خودروی جدید می‌شود.

استانداردهای ۸۵گانه خودرو پلکانی اجرا شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ،  فربد زاوه   با اشاره به این‌که مدت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای این استاندارد‌ها کوتاه است، تصریح کرد: اتفاقی که در حال حاضر افتاده این است که جهش از استاندارد‌های قدیمی به استانداردهای روز، افزایش هزینه را به دنبال خواهد داشت بنابراین این برنامه نیاز به تعدیل دارد.

    این کارشناس خودرو ادامه داد: بخشی از این استاندارد ها باید برای مدتی حالت اختیاری پیدا کند تا خودروساز‌ها بتوانند خودشان را به آن سطح از استاندارد‌ها برسانند و بازار هم شرایطی ایجاد کند تا مردم قدرت خرید داشته باشند .

    زاوه با بیان این‌که می توانیم خوروی 5 ستاره وارد کشور کنیم اما به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم وارد کردن چنین خودرویی عملا بی‌فایده است، خاطرنشان کرد: تطابق بین استاندارد‌های 85 گانه نیز رعایت نشده است.

    او با انتقاد از اجرای استاندارد‌ها و تاثیر آن بر کمیاب شدن خودرو متناسب با توان مالی مردم، اظهار کرد: خودروهایی که استاندارد‌های روز دنیا را پاس می‌کنند، استاندارد آلایندگی بالایی دارند در نتیجه هم افزایش قیمت را در پی خواهند داشت و هم سوخت مناسبی که برای این خودرو‌ها لازم است در کشور موجود نمی‌باشد.

    این کارشناس خودرو با بیان این‌که طرح استاندارد‌ها با بی سلیقگی مطرح شده است، افزود: احتمالا اجرای این طرح برای دو الی سه سال آینده به تعویق بیفتد زیرا خودرو‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند قیمتی حداقل چند هزار یورو بالاتر از قیمت فعلی خواهند داشت و بازار به شدت از این موضوع تاثیر می‌گیرد.

    زاوه با اشاره به این موضوع که استاندارد های 85 گانه در بسیاری از کشورهای اروپایی به یکباره اعمال نشده است، توضیح داد: این طرح در اروپا با گذر زمان اجرا شد ضمن اینکه  این استاندارد‌ها هم‌زمان در مورده وضعیت جاده‌ها و سوخت نیز اعمال شده است.

    او به یکی از استاندارد‌های جدید و عدم تطابق آن با استاندارد‌های ایران اشاره کرد و گفت: به طور مثال استاندارد خط نگه دار از جمله استاندارد های جدیدی است که اگر از خط خارج شویم هشدار می‌دهد اما این طرح به دلیل استاندارد نبودن خط کشی های کشور و عدم آموزش برای رانندگی بین خطوط، در کشور ما قابلیت اجرا ندارد.

    این کارشناس خودرو با تاکید بر این‌که استاندارد های اروپایی در همه کشور ها اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌های اروپایی از جمله رومانی، اسپانیا و پرتغال خودروهایی با استاندارد پایین‌تر نیز اجازه تردد دارند.

    زاوه با بیان اینکه نگاه مهندسی به اعمال استاندارد‌ها درست نیست، گفت: روند اجرای این طرح باید یک فرایند مهندسی اقتصادی داشته باشد اما اداره استاندارد چه در واردات و چه در تولید خودرو‌های داخلی از حوزه مهندسی به این موضوع نگاه می‌کند.

    او با اشاره به این‌که با اجرای استاندارد‌های 85 گانه بخش بزرگی از طبقه متوسط از بازار حذف خواهند شد، افزود: این طرح یا باید به تعویق بیفتد و یا تقسیم بندی شود، چرا که اجرای برخی استانداردها پیچیده است و تقریبا همه طبقه متوسط به پایین جامعه را از این بازار حذف خواهد کرد و عملا نتیجه‌ای نخواهد داشت.

    زاوه در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است آن دسته از استانداردهایی که بار مالی کمتر و اهمیت بیشتری دارند اجرا شده و کم‌کم در سال‌های آینده همه استاندارد‌ها مطابق با شرایط اقتصادی کشور اعمال شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو