فونیکسریمکسبهتام

شهردار تهران تاکید کرد

اهتمام دولت و مجلس برای توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای کشور

عصر خودرو- شهردار تهران بر اهتمام دولت و مجلس و تصویب قوانین توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای کشور خبر داد و گفت: با اهتمام مجلس امکان استفاده از فاینانس و اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی و مبارزه با آلودگی هوا فراهم شده است.

اهتمام دولت و مجلس برای توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، محمدعلی نجفی در هفدهمین دوره همایش بین‌المللی مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی برای حل معضل ترافیک و حمل و نقل عمومی گفت: بی تردید برای حل معضل ترافیک باید نگاه ویژه‌ای به حمل و نقل عمومی داشته باشیم و این حوزه را به طور جدی مورد توجه قرار دهیم.

    وی افزود: قطعا موضوع حمل و نقل و ترافیک موضوع روشنی است و پیچیدگی خاصی ندارد چرا که در زندگی شهری درون کلانشهرها همه شهروندان درگیر این موضوع هستند و باید برای آن راه حل‌هایی پیدا کرد که قطعا این راه حل‌ها پیچیده نیستند اما آنچه که از پیچیدگی خاصی برخوردار است اجرا و عملیاتی کردن راه حل‌هاست.

    نجفی ادامه داد: می‌دانیم در شهر تهران برای هر برنامه‌ای در حمل و نقل و رفع معضل ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگی هوا با مقاومت‌های بسیاری مواجه هستیم اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تن و جان مردم ما توسط این معضلات آزرده شده است و میلیون‌ها ساعت از وقت مردم در ترافیک از بین می‌رود که به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و حتی سلامت، مردم را دچار زیان‌های بسیاری می‌کند لذا حل این معضل به لحاظ اقتصادی نیز برای ما قابل توجیه است.

    شهردار تهران با تاکید بر اینکه حاکمیت سال‌های گذشته در مدیریت شهری نگاه خودرومحور را در مقابل نگاه انسان محور در کلانشهر تهران حاکم کرده است،گفت: ما و سیاستگذاری‌های سال‌های گذشته‌مان همه با نگاه خودرومحور بوده که نشانه بارز آن این است که امروز تنها 22 درصد از سفرهای شهری درون کلانشهر تهران از طریق حمل و نقل عمومی انجام می‌شود. این رقم بدون احتساب تاکسی‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی است.

    وی ادامه داد:‌ در حالی که بر اساس برنامه‌های پنج ساله شهرداری تهران امروز باید بیش از 75 درصد سفرهای درون شهری با احتساب تاکسی‌ها از طریق حمل و نقل عمومی انجام شود اما همه نشانه‌ها حاکی از این است که اهتمام جدی در سال‌های گذشته برای حوزه حمل و نقل عمومی وجود نداشته است.

    شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع توسعه کاربری‌های زمین‌های شهر تهران بدون جانمایی انسان محور اشاره کرد و گفت: امروز تهران به شهری بدل شده که دسترسی از طریق دوچرخه و یا حتی پیاده به بسیاری از معابر آن بسیار مشکل است و در بسیاری از مولفه‌ها ما انسان محور بودن را در سیاستگذاری‌های شهری خود در نظر نگرفته‌ایم و انسان به عنوان سلول بنیادی زیست شهری در کلانشهر تهران مورد غفلت قرار گرفته است.

    نجفی تاکید کرد: متاسفانه امروز تهران در میان کلانشهرهای دنیا رتبه بسیار پایینی در بهره گیری از حمل و نقل عمومی به خود اختصاص داده، لذا نیاز است برای حل این معضل راهکارهای مناسب را در نظر بگیریم البته این راهکارها بسیار ساده هستند اما اجرای آنها پیچیده است.

    وی افزود: اگر بتوانیم شبکه ریلی شهرهای اقماری تهران را به این شهر توسعه دهیم و حمل و نقل داخلی شهر تهران را نیز گسترش دهیم، قطعا اصلی‌ترین راه حل معضل را اجرا کرده‌ایم البته در کنار اقدامات ایجابی نیازمند اقدامات سلبی نیز هستیم. توسعه سرویس ادارات در مناطق مرکزی تهران که متاسفانه ظرف سال‌های گذشته بالعکس لغو شده باید دردستور کار قرار گیرد همچنین باید ناحیه‌هایی بدون اتومبیل ایجاد کنیم و هزینه‌های استفاده از خودروی شخصی در برخی مناطق تهران را افزایش دهیم.

    شهردار تهران به طرح ترافیک جدید شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: هنگامی که این طرح مطرح شد بسیاری اعلام کردند که شهرداری برای ایجاد منبع درآمد این کار را کرده است. شاید این مشکل از عدم توضیحات کافی ما ناشی شده باشد و یا اینکه به صورت مغرضانه مطرح شود. چرا که اگر این طرح به خوبی اجرا شود منابع درآمدی طرح در سال آینده نسبت به سال 96 کمتر خواهد شد. علاوه بر این بعضا شهرداری به عنوان ابزار فشار بر گروه‌های مختلف از کارت‌های طرح ترافیک استفاده می‌کرد که امروز ما به صورت داوطلبانه اعلام می‌کنیم که می‌خواهیم این موضوع را کنار بگذاریم اما این طرح با بیشترین مقاومت روبرو می‌شود که نشان می‌دهد اجرا در تهران چه کار پیچیده‌ای است.

    نجفی به لزوم چند قطبی کردن حمل و نقل عمومی در تهران تاکید و اظهارکرد: بهتر است که از سیستم‌های قابل اجرا همچون LRT به شرطی که مطالعات علمی در آن وجود داشته باشد، استفاده کنیم. همچنین باید به سمت شهر هوشمند که برنامه جدید شهرداری در دوره مدیریت جدید است گام‌های بلندی برداریم. مطالعات و برنامه‌ریزی‌های این مهم آغاز شده که اگر به نتیجه برسد علاوه بر کاستن از سفرهای درون شهری در توسعه شغل نیز موثر خواهد بود.

    وی ادامه داد: موضوع آموزش و فرهنگسازی را نیز باید به طور جدی مد نظر قرار دهیم. چطور می‌شود شهری با 11.5 میلیون نفر جمعیت را بدون آموزش‌های لازم اداره کنیم؟ باید به تجربیات جهانی و داخلی در این حوزه توجه ویژه داشته باشیم.

    شهردار تهران تاکید کرد: در دولت دوازدهم توجه به موضوع حمل و نقل بیشتر جلب شده است و برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با انجام این برنامه شاهد یک تحول جدی در کلانشهرهای کشور باشیم.

    وی در پایان اظهارکرد: مجلس هم اهتمام موثری در موضوع حمل و نقل داشته به شکلی که تاکنون دو یا سه موضوع جدی را به نفع توسعه حمل و نقل شهرها تصویب کرده که یکی از آنها استفاده از فاینانس و دیگری استفاده از اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل و مبارزه با آلودگی هواست. امیدواریم با این اقدامات تهران به شهری زیست پذیر و توسعه محور تبدیل شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو