فونیکسریمکسبهتام

طرح، فعلا بی‌طرح

عصر خودرو- طرح ترافیکی جدید و پرحاشیه شهرداری تهران در آستانه اجرا با ایراد از طرف کمیته انطباق فرمانداری تهران نسبت به قیمت‌های آن، به شورای شهر تهران برگشت خورده است.

طرح، فعلا بی‌طرح
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شهروند ، آن‌طور که محسن‌ هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران به «شهروند» می‌گوید، هنوز هیچ نامه‌ای از طرف فرمانداری تهران به پارلمان شهری ارسال نشده است و رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا هم به «شهروند» می‌گوید که «اگر ایراد درباره نرخ‌گذاری باشد که در شورا قابل اصلاح است اما رد طرح ترافیک درواقع رد مصوبه شورای عالی ترافیک است.»
    با وجود آنکه طرح جدید ترافیکی در شورای عالی ترافیک و با حضور نمایندگانی از فرمانداری و استانداری تهران تصویب شده است، اما ظاهرا فرمانداری رغبت زیادی به اجرای طرح ندارد.
    دیروز غلامحسین آرام، معاون فرمانداری تهران از رد لایحه طرح ترافیک جدید شهرداری در کمیته انطباق فرمانداری تهران خبر داد و به «ایسنا» گفت که درباره قیمت‌های ارسال‌شده شورای اسلامی شهر تهران برای طرح ترافیک جدید شهرداری تهران ایرادات قانونی وجود داشت: «بعضی از مواد طرح ترافیک جدید هم مغایرت‌های قانونی داشت.
    بر همین اساس این طرح در کمیته انطباق فرمانداری تهران رد شد و به شورای اسلامی شهر تهران عودت داده شد.»
    او در گفت‌و‌گو با «باشگاه خبرنگاران جوان» هم گفت که اگر شهرداری اصرار به اجرای مصوبه طرح ترافیک داشته باشد، موضوع به شورای حل اختلاف کشیده می‌شود: «از مهمترین مواردی که فرمانداری نسبت به آن اعتراض دارد این است که مصوبه طرح ترافیک جدید با قانون مغایرت دارد و مخالف با سیاست‌های ابلاغی دولت است.»
    محمد قانبیلی، عضو کمیته انطباق فرمانداری هم دیروز با اعلام اینکه «باید شورای حل اختلاف در مورد طرح جدید ترافیک نظر دهد» گفته است که بعضی از مواردی که در این طرح آمده است با قانون مغایرت دارد و اجحاف در حق مردم است و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. او البته به‌ طور دقیق درباره ایرادات طرح حرفی نزده اما در گزارشی که «فارس» منتشر کرده، از ایراد قانونی به ٦ بند از ٩ بند طرح ترافیک سخن به میان آمده است.
    همین حرف‌ها کافی بود که بعضی کانال‌های خبری خیلی زود از لغو زودهنگام طرح ترافیک شهرداری تهران خبر دهند؛ طرحی که شکل دیگری از آن در کشوی میز مدیران شهردار گذشته بود اما با توجه به احتمال به وجود آوردن حاشیه‌ها طرح اجرا نشد.
    با ورود محسن پورسید آقایی به معاونت حمل‌ونقل ترافیک این طرح بعد از ٣ ماه مطالعه به شکل دیگری به شورای عالی ترافیک ارایه شد؛ طرحی که معابر تهران را به ٣ «زون» اساسی تقسیم کرده بود اما اعضای شورای عالی ترافیک و به ویژه پلیس راهور با اجرای آن موافق نبودند؛ بنابراین با اعمال نظر خود طرح را به شکل دیگری تغییر دادند و زون‌ها حذف شد، شیوه پرداخت عوارض تغییر یافت، بعضی از سهمیه‌های طرح ترافیک حذف یا قیمت ٥۰درصدی برای آنها در نظر گرفته شد و سقف آن هم از ١١٨‌هزار خودرو در روز به ١۰٣‌هزار رسید.
    بعد هم اعضا در شورای شهر مصوبه تعیین نرخ عوارض را به تصویب رساند که ١٣‌هزار و ٤۰۰ تومان حداقل و ٣٦‌هزار تومان حداکثر آن در روز است.

    اعضا بی‌خبر از نامه فرمانداری
    نامه فرمانداری تهران البته هنوز به دست اعضای شورای شهر نرسیده است بنابراین در دستور جلسه روز یکشنبه هم هیچ اثری از بررسی اعتراض فرمانداری نیست.
    محسن‌ هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران هم در گفت‌وگو با «شهروند» از رد مصوبه طرح ترافیک اظهار بی‌اطلاعی کرد: «نامه تا الان به دست من نرسیده است، من هم اخبار آن را از طریق رسانه‌ها شنیدم.
    اول باید نامه به دست من برسد بعد درباره آن نظر بدهم.»
    محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا هم اگر چه اطلاعی از این نامه نداشت اما به «شهروند»
    گفت: «فرمانداری نمی تواند بگوید طرح اجرا می‌شود یا نه بلکه اشکالات و مغایرت با قانون اساسی و شرع را به ما اعلام می‌کند تا اگر شورا تشخیص دهد که اشکال وارد است، آن را رفع کند.»
    پلیس راهور از ابتدا با اجرای این طرح مخالف بود. سردار رحیمی، رئیس‌پلیس پایتخت گفته بود که این طرح خام است و پلیس با آن مخالف است.
    سرهنگ مهماندار، رئیس‌پلیس راهور تهران هم گفته بود تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت‌های طرح ترافیک جدید مانند دوربین‌های خروجی را نصب نکند، این طرح قابل‌ اجرا نیست و کارت‌های طرح ترافیک ‌سال ٩٦ در‌ سال ٩٧ هم اعتبار خواهد داشت؛ اما علیخانی در توضیح مخالفت پلیس راهور توضیح داد: «پلیس راهور عضو شورای عالی ترافیک است و با رأی همین اعضا طرح تصویب شده است اما حرفی که درباره زیرساخت‌ها زده شده، درست است.
    برای تکمیل زیرساخت‌ها هم فقط به دوربین‌های خروج محدوده طرح نیاز است.
    حالا طرح در شورای عالی ترافیک تصویب شده است و معاونت حمل‌ونقل ترافیک هم گفته که در حال بررسی و تجهیز معابر خروجی به دوربین‌هاست و احتمالا در تعطیلات فروردین دوربین‌ها کاشته می‌شود.
    بنابراین، این طرح در اردیبهشت ٩٧ اجرا خواهد شد.» او معتقد است که اگر ایراد فرمانداری به کل طرح باشد درواقع ایراد به روسای خودشان برمی‌گردد؛ چون نماینده پلیس، فرمانداری، دادستانی و شورای عالی استان‌ها در آن حضور داشته‌اند: «اگر این اعتراض به دست شورا برسد احتمالا در هفته‌های آینده درباره تغییر رقم‌ها تصمیم خواهیم گرفت.»

    اعتراض‌های صنفی به طرح ترافیک
    طرح ترافیکی جدید شهرداری که مطرح شد به جز مخالفت‌های گاه و بیگاه پلیس و حتی نمایندگان مجلس مورد اعتراض اصناف مختلف ازجمله پزشکان و خبرنگاران قرار گفت.
    جامعه پزشکی که در سال‌های گذشته هم به کاهش سهمیه‌هایشان معترض بودند این‌بار هم به حذف سهمیه‌هایشان اعتراض کردند.
    هفته اول بهمن‌ماه، دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای خطاب به شهردار تهران خواستار تمهیدات و تسهیلات لازم برای امکان حضور کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در محدوده طرح ترافیک شد اما جز آن خبرنگاران که تا‌ سال جاری سهمیه‌های ورود به محدوده طرح داشتند هم حالا با طرح جدید تنها ٣درصدشان و با تشخیص شهرداری تهران مشمول تخفیف ٥۰درصدی می‌شدند. دیروز انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران هم درباره طرح جدید ترافیک اطلاعیه‌ای صادر کرد.
    در این اطلاعیه آمده است که محدودسازی طرح ترافیک برای خبرنگاران، اطلاع‌رسانی شفاف را خدشه‌دار می‌کند: «اجازه تردد روزنامه‌نگاران در محدوده طرح ترافیک، برای انجام‌وظیفه حرفه‌ای آنها، امری ضروری است.
    انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، اختصاص طرح ترافیک به روزنامه‌نگاران، طبق رویه گذشته را، حق طبیعی آنان دانسته و تصمیم‌گیری غیرشفاف و با حضور افراد غیرمرتبط با حرفه خود را مغایر این حقوق می‌داند.
    ‎انجمن اعتقاد دارد؛ اگر شیوه توزیع مجوز ورود به طرح ترافیک تاکنون مناسب نبوده یا در مواردی به سوءاستفاده آمیخته است، راهکار جایگزین نباید موجب نادیده‌گرفتن این حق باشد، بلکه باید برای حذف کاستی‌ها و ضعف‌های موجود تدابیر مناسب، همچون ایجاد شفافیت و انتشار اسامی افراد مشمول این سهمیه اتخاذ کرد.
    از این‌رو، این انجمن به‌عنوان نهاد صنفی روزنامه‌نگاری تهران، آمادگی خود را برای تعامل با شهرداری تهران جهت چاره‌اندیشی مناسب اعلام می‌دارد.»
    ‎حالا رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم معتقد است که شهرداری باید رعایت اصنافی که به مجوز طرح نیاز دارند را هم بکند و اصناف هم حق دارند در این‌باره اعتراض کنند: «طبیعی است، طرحی که ٣۰‌سال اجرا شده است، لغو آن اعتراضاتی به همراه داشته باشد و آنها هم حق دارند اعتراض کنند.
    ما هم نمی‌گوییم ١۰۰‌درصد بی‌ایراد است و ما خودمان هم به آن نقد داریم.
    ما البته تا جایی که توانستیم، پیشنهاد شورای ترافیک را تعدیل کردیم و تخفیف‌هایی برای جانبازان و خبرنگاران درنظر گرفتیم.»
    علیخانی این را هم گفت که شهرداری باید با برخی اقشار که مرتبط با طرح ترفیک هستند، تعامل بیشتری کند و آنها باید واقعیت‌ها را ببینند. نمی‌شود چشم‌ها را بست و تحکمی برخورد کرد: «برخی مدیران ما نمی‌دانند چطور طرح را توضیح دهند و مردم را اقناع کنند دستوری حرف می‌زنند و روشی که جواب نمی‌دهد.»
    محمد علیخانی درباره تغییرات طرح جدید ترافیک تهران در شورای ترافیک هم گفت که طرح نسبت به طرح گذشته تغییر چندانی ندارد و فقط شیوه پرداخت تغییر یافته است: «معتقد بودیم که شهر باید زون‌بندی شود و گسترده بیشتری را در بر بگیرد تا عوارض به ‌صورت یکپارچه از همه مردم گرفته شود، کم و پایدار باشد، چون امروز دیگر ترافیک و آلودگی هوا محدود به محدوده طرح ترافیک نیست و ما در همه معابر شهر تهران با این معضلات روبه‌رو هستیم، اما شورای‌عالی ترافیک طرح را تغییر داد درحالی که همه در این شورا عضویت دارند، جز اعضای شورا و این یعنی مردم در شورای‌عالی ترافیک نماینده ندارند.»
    به گفته او، پلیس راهور درباره طرح اولیه شهرداری نظراتی داشت که سرانجام هم بیشتر آن را اعمال کرد و در واقع امضای پلیس راهور را دارد: «بنابراین ایراد به قیمت‌ها به شورا مرتبط است اما ایراد به طرح به عهده ما نیست.
    البته از نظر رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران طرح جدید ترافیکی اگر چه کامل نیست اما حرکتی رو به جلو است و از طرح قبلی بهتر است: «یکی از نکات مثبت طرح جایگزینی تشویق به جای تنبیه است، یعنی ما برای افرادی که معاینه برتر یا خودروی هیبریدی داشته باشند یا در ساعات غیرپیک تردد کنند، تخفیف درنظر گرفته‌ایم که این موضوع در همه جای دنیا هم مرسوم است.»

    هیچ‌کس نمی‌داندبا طرح جدید چه اتفاقی خواهد افتاد
    از زمانی که زمزمه‌های این طرح شروع شد، خیلی‌ها گفتند که طرح جدید در واقع پشتوانه مطالعاتی شهرداری گذشته دارد اما علیخانی در این‌باره هم می‌گوید: «طرحی شبیه به این در شهرداری گذشته هم بود اما آقای قالیباف به علت حساسیت‌هایی که امکان داشت در زمان انتخابات برای او به وجود بیاورد، آن را اجرا نکرد.
    مدیران شهری جدید هم این طرح را با سه‌ماه مطالعه بدون پیوست‌های ترافیکی، اقتصادی و اجتماعی به شورای ترافیک بردند و در واقع مطالعه‌ای برای آن انجام نشده است.»
    رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا این را هم می‌گوید که هر قدر گفتیم مطالعات این طرح را ارایه دهند اما مطالعه‌ای به دست ما نرسید: «ما هم نمی‌دانیم درصورت اجرای این طرح چه اتفاقی برای تهران خواهد افتاد اما به ‌هرحال اگر هم اشکالی داشته باشد، در نرم‌افزار‌ها قابل ‌رفع است و حکم خدا نیست که نتوان آن را تغییر داد.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط