فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

نگاهی به کمترین و بیشترین پرداختی برای به دست آوردن هر واحد اسب بخار؛ هر اسب بخار چند دلار؟!

عصر خودرو- یکی از معروف‌ترین نشریات خودرویی آمریکایی در سال پیش اقدام به دسته‌بندی خودرو‌های شناخته‌شده بازار کرده بود تا نشان دهد که سفارش پیشرانه‌های قوی‌تر برای آنها نسبت به مدل‌های پایه چه میزان افزایش قیمت را در بر خواهد داشت و آیا این افزایش قیمت به ازای هر اسب بخار می‌تواند یک انتخاب درست و اصولی باشد و یا خیر.

نگاهی به کمترین و بیشترین پرداختی برای به دست آوردن هر واحد اسب بخار؛ هر اسب بخار چند دلار؟!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در آخرین هفته‌های سال 2017 نیز یکی از نشریات دیگر این مقایسه را از نگاهی متفاوت پی گرفته است که در آن با دسته‌بندی خودرو‌ها با در نظر گرفتن کمترین قیمت آنها در کلاس‌های قدرتی مختلف، کمترین و بیشترین میزان پرداختی برای به دست‌آوردن هر اسب بخار را دسته‌بندی کرده است که با هم به مرور این رتبه‌بندی می‌پردازیم.

    از  101 تا 200 اسب بخار ‌
    بررسی این بازه نشان می‌دهد که اگر یک خودرو کوچک قرار باشد از یک پیشرانه نسبتا قوی در مقایسه با ابعاد و کاربری در نظر گرفته برای آن استفاده کند، خریدار خود را متحمل هزینه‌های بالاتری نسبت به خرید یک خودرو بزرگ با پیشرانه نه‌چندان ضعیف خواهد کرد. در این بازه بهترین رتبه از نظر کمترین مبلغ پرداختی برای هر اسب بخار متعلق به شورولت کلرادو با موتور 200 اسب بخاری خواهد بود که برای هر اسب بخار آن باید 107 دلار پرداخت کرد. در همین راستا از انتهای جدول که به کمترین پرداختی‌ها می‌رسیم، نهایتا در جایگاه پنجم به بیوئیک ورانو می‌رسیم که برای هر اسب بخار از موتور 180 اسبی آن باید 125 دلار هزینه کرد. اما در همین رده اگر از بالای جدول که گران‌ترین مبلغ برای هر اسب بخار خواهد بود به پایین حرکت کنیم، به 5 خودرو الکتریکی برخورد خواهیم کرد که نشان از بالا بودن قیمت این خودرو‌ها در ازای توان پیشرانه آنهاست که البته در خرید یک خودرو برقی چندان ملاک عمل نخواهد بود. با این وجود ابتدا به کیا سول EV می‌رسیم که با داشتن پیشرانه 109 اسبی، 311 دلار برای هر اسب بخار خود طلب می‌کند که نشان از گران‌بودن ذاتی خودرو‌های برقی و‌ هایبرید است. در رتبه دوم نیز باز به فیات 500 برقی می‌رسیم که آن هم با داشتن موتور 111 اسب بخاری، برای خرید هر اسب بخارش باید 286 دلار هزینه کرد. نیسان لیف برقی و فولکس واگن گلف برقی نیز به ترتیب 280 و 252 دلار برای هر اسب بخار از خریدار طلب می‌کنند و در رتبه پنجم از بالای جدول به بنز B کلاس برقی با 240 دلار برای هر اسب بخارش می‌رسیم. این خودرو برخلاف 4 خودرو دیگر، دارای یک پیشرانه قوی 177 اسب بخاری خواهد بود.

     

    زیر 100  اسب بخار ‌
    انتظار داریم که در این بازه بیشتر خودرو‌های کوچک، ارزان‌قیمت شهری و اقتصادی وجود داشته باشند که در بیشتر مواقع نیز برای آنها امکان سفاش پیشرانه‌های بسیار قدرتمند‌تر از نمونه پایه نیز ممکن نیست چرا که با فلسفه وجودی آنها و سیاست‌های تولیدی این خودرو‌ها، در تضاد خواهد بود. اما با این وجود معمولا این خودرو‌ها دارای موتور‌های ضعیفی هستند که در بقیه موارد، خودرویی کاملا به‌روز و با امکانات کافی رفاهی و ایمنی خواهند بود که همین عامل باعث می‌شود تا برای دریافت اسب بخار نه‌چندان بالا، مجبور باشیم هزینه‌های نسبتا زیادی نسبت به موتور ضعیف خودرو پرداخت کنیم. در این میان برای هر اسب بخار در یک شورولت اسپارک با موتور 98 اسبی باید 139 دلار پرداخت کرد که کمترین میزان در بین رقبا خواهد بود. بالاترین پرداختی برای هر اسب بخار به اسمارت فورتو کانورتیبل می‌رسد که با موتور 89 اسبی‌اش، 212 دلار برای هر اسب بخار را طلب می‌کند. البته این خودرو در نسخه سقف ثابت با 174 دلار برای هر اسب بخار در رتبه دوم قرار می‌گیرد که نشان از افزایش قیمتی در حدود 3400 دلار برای خرید مدل سقف بازشو این خودرو دارد.

     

    از  501  تا 600  اسب بخار‌
    در این بخش دیگر نباید انتظار خودروی ارزان‌قیمتی را داشت مگر آنکه این خودرو آمریکایی باشد!. در رده گران‌ترین‌ها و از بالا به پایین، ابتدا به بنتلی بنتایگا با موتور W12 به قدرت 600 اسب می‌رسیم که برای هر اسب آن باید رقم 496 دلار پرداخت کرد. رتبه بعدی در اختیار میباخ S600 است که هر اسب از موتور 523 اسبی آن، 366 دلار قیمت دارد. اما در پایین جدول که ارزان‌ترین‌ها را شامل می‌شود، فورد ماستنگ GT350 با 526 اسب بخار قرار دارد که برای هر واحد از قدرت پیشرانه آن، رقم 104 دلار باید پرداخت. اما در رتبه‌های بعدی آلفارومئو جولیا، مرسدس بنز C63 و رنجروور اسپرت به همراه ب‌ام‌و X5M قرار دارند که اختلاف دلار‌های پرداختی برای این خودرو‌ها با فورد ماستنگ، در حدود 40 تا 70 دلار برای هر اسب بخار است!

     

    بالای 600 اسب بخار ‌
    گران‌ترین خودرو در این رده مرسدس بنز S65 AMG است که با قدرت 621 اسبی و قیمت 248 هزار دلاری‌اش، برای هر اسب بخار آن باید 399 دلار پرداخت کرد. رتبه بعدی در اختیار آئودی R8 با موتور V10 است که رقم 311 دلار برای آن ثبت شده است. اما در طرف دیگر این بازه قدرتی، می‌توان ساخته‌های آمریکایی را دید که ارزان‌ترین رده به داج چلنجر SRT هلکت با 707 اسب بخار قدرت و رقم 88 دلار برای هر اسب بخار آن دیده می‌شود. بعد از این خودرو چارجر SRT هلکت است که با همین پیشرانه و البته کمی افزایش قیمت، رقم 93 دلار برای آن دیده می‌شود.

     

    از 201 تا 300 اسب بخار‌
    در این بازه باید منتظر دیدن خودرو‌های اسپرت و شاسی‌بلند‌ها باشیم که مقایسه قیمت اسب بخار‌های آنها با دیگر خودرو‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز و البته جالب باشد. اگر خودرو‌های این رده را از بالا به پایین به ترتیب بالاترین قیمت پرداختی به ازای هر اسب بخار تا کمترین مرتب کنیم، در بالای این رده‌بندی ابتدا به مرسدس بنز GLS350 دیزلی می‌رسیم که برای هر اسب بخار در موتور 255 اسبی آن باید 266 دلار داد. رتبه بعدی در اختیار ب‌ام‌و i3 است که با داشتن 170 اسب بخار و قیمت 44595 دلاری‌اش، برای هر اسب بخار آن باید 262 دلار پرداخت کرد. رتبه‌های بعدی گران‌ترین‌ها در این بازه در اختیار آلفارومئو 4C با 242 دلار برای هر اسب بخار و سپس ب‌ام‌و 535 دیزلی و Z4 با 225 و 202 دلار است.
    اما ارزان‌ترین‌های این رده را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند. داج گرندکاروان SE با داشتن موتور قدرتمند 283 اسبی، فقط 88دلار برای هر اسب بخار خود هزینه دارد و رتبه بعدی ارزان‌ترین‌ها نیز از جیپ با مدل رانگلر با 285 اسب بخار است که برای هر واحد از این اسب بخار‌ها، باید در حدود 84 دلار پرداخت کرد. فورد ماستنگ نیز با موتور 3.7 لیتری 300 اسبی‌اش، فقط 85 دلار برای هر اسب بخار خود از حساب مشتری کسر خواهد کرد.

     

    از 301 تا 400 اسب بخار ‌
    در این بازه در رده‌های ارزان‌قیمت، می‌توان وانت‌بار‌ها و پیکاپ‌ها را دید و در رده گران‌ترین‌ها نیز، ساخته‌های آلمانی مشاهده می‌شوند. از انتهای جدول، ارزان‌ترین اسب‌بخار‌ها ابتدا برای وانتنیسان تایتن S است که با موتور 390 اسبی خودش فقط 29580 دلار قیمت دارد که با این وصف برای هر اسب بخار آن باید 76 دلار هزینه کرد. رتبه بعدی برای تویوتا تاندرا 5.7 لیتری به قدرت 381 اسب بخار است که به عدد 82 دلار برای هر اسب بخار می‌رسیم. اما اگر از بالای جدول به پایین حرکت کنیم، گران‌ترین رقم از ولوو XC90‌ هایبرید است که برای هر اسب بخار از موتور 313  اسبی آن باید 355 دلار پرداخت کرد. در ادامه مرسدس بنز اس‌کلاس، پورشه 911 و ب‌ام‌و 640 ایکس درایو قرار دارند.
    با مرروی بر این رده می‌توان فهمید که بر‌خلاف بازار کشور ما که وانت‌بار‌ها با قیمت‌های فضایی و البته پیشرانه‌های ضعیف عرضه می‌شوند، این خودرو‌ها در بُعد جهانی کاملا در جایگاه در نظر گرفته شده برای آنها حرکت می‌کنند که همان توانایی حمل و نقل بار در کنار فضای راحت و ارگونومیک و البته قیمت ارزان است.

     

    از 401 تا 500 اسب بخار ‌
    در این بخش خودرو‌های اسپرت و لوکس اروپایی در بالای جدول پرداختی‌ها و ساخته‌های اسپرت و پر‌قدرت آمریکایی در انتهای جدول از سمت ارزان‌ترین‌ها جای گرفته‌اند که در مقایسه‌ها و رقابت‌ها نیز می‌توان دید که خودرو‌های پر‌قدرت آمریکایی با عملکردی در حد نمونه‌های اروپایی اما با قیمت‌های بسیار کمتر قرار دارند. اگر از سمت گران‌ترین‌ها به مرکز این رده حرکت کنیم، ابتدا به رقم 401 دلار برای هر اسب بخار می‌رسیم که مازراتی گرن‌توریزمو از آن خود کرده است. این خودرو 451 اسبی دارای برچسب قیمت 182 هزار دلاری است. رتبه بعدی به مرسدس میباخ با 370 دلار برای هر اسب بخار می‌رسد  که در آن رده دارای موتوری 449 اسب بخاری است. اما از انتهای جدول به سمت بالا که حرکت کنیم، ارزان‌ترین اسب بخار در اختیار فورد ماستنگ GT با 435 اسب بخار و فقط 76 دلار برای هر اسب است که رقمی بسیار رقابتی خواهد بود. در رده‌های بعدی رقبای این خودرو یعنی داج چلنجر R/T با 485 اسب بخار، شورولت کامارو SS با 455 اسب و سپس داج چارجر با 485 اسب قرار دارند. البته فورد F-150 رپتور نیز با موتور 450 اسبی و رقم 107 دلار برای هر اسب‌ دیده می‌شود.

    نویسنده: مهندس علیرضا داودی

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو