فونیکسریمکسبهتام

واکاوی استانداردهای جدید خودرو در ایران و اروپا

عصر خودرو- اجرای استانداردهای ۸۵ گانه که در راستای ارتقای سطح کیفی و ایمنی خودروهای داخلی که طی ماه های گذشته به یکی از موارد اختلاف بین اداره استاندارد و خودروسازان بدل شده بود، با سخنرانی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در جریان پنجمین همایش بین المللی خودروسازان وارد فاز جدید از اختلافات شد.

واکاوی استانداردهای جدید خودرو در ایران و اروپا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سوالی که بعد از سخنرانی یکه زارع از ذهن می گذرد این است که منظور مدیرعامل از اینکه  «به اطلاع همه ی عزیزان می رسانم خودروهای بنز و هیوندای الان این استانداردها رو پاس نمی کنن... با {مدیران} بنز که صحبت می کنیم می گویند ما استانداردهای ایران را نمی توانیم پاس کنیم.» جه بود؟

    در جواب به این سوال باید گفت: قطعا نظر مدیرعامل ایران خودرو ناتوانی خودروسازان مطرحی مانند بنز و هیوندای از پاس کردن استاندارد نیست، بلکه اعتراض به اجباری شدن استانداردهایی است که هنوز در کشورهایی مانند آلمان نیز اجباری نشده است.

    نگاهی به جدول استانداردهای جدید نشان می دهد، تعدادی از استانداردهایی که برای خودروهای فاقد تایید نوع از سال 2017 در ایران اجباری شده است، هنوز اتحادیه اروپا اجباری نیستند و قرار طی یک تا دوسال آینده اجباری شوند. اما برویم سراغ خودروهایی که از سوی اداره استاندارد دارای گواهینامه تایید نوع هستند؛ بر اساس اعلام اداره استاندارد دسامبر 2018 برای قریب به اتقاق استانداردها مهلت اجباری شدن است در حالی که اتحادیه اروپا برای تنها یک مورد سپتامبر 2021 را زمان اجباری شدن اعلام کرده و برای مابقی فعلا هیچ برنامه ای را اعلام نکرده است، یعنی به طور یقین دست کم تا سپتامبر 2021 اجباری نخواهند شد.

    سوالی که در اینجا به ذهن می رسد دلیل تعجیل اداره استاندارد به اجباری شدن تعداد زیادی استاندارد است که در تمامی کشورهای اروپایی که تولیداتشان از نظر کیفیت قابل مقایسه با محصولات ما نیستند چیست؟

    اجباری تحقیقات نشان می دهد موجب توقف تولید تعداد زیادی از خودروهای داخلی خواهد شد.

    جالب است بدانید براساس ارزیابی های صورت گرفته در لیست بلند و بالای خودروهای که امکان رسیدن به استانداردهای 85 گانه را ندارند نام خودرو های روز نیز به چشم می خورد. خودروهای که برخی از آنها به تازگی وارد خطوط تولید خودروسازان شده اند و برخی دیگر به زودی به خطوط تولید خودروسازان داخلی اضافه خواهند شد و از آنها به عنوان خودروهای باکیفیت در کشور یاد می شود. اقدام صورت گرفته برای ارتقای استاندارد خودروهای داخلی را هرچند می توان طرحی قابل توجه برای ارتقا سطح استاندارد خودروهای تولیدی در کشور دانست، اما توقف تولید خودروهای که تولید آنها همچنان در کشورهای اروپایی ادامه دارد قابل تامل است. از سوی دیگر به گفته فعالان صنعت خودرو اجرای استانداردهای جدید در کشورهای اروپایی نیز در دستور کار قرار گرفته، اما خودروسازان ملزم به اعلام استانداردهای جدید روی خودروهای دارای استاندارد یورو 6 شده اند.

    براساس ارزیابی های صورت گرفته مجموع محصولات پر تیراژ ساخت داخل که قطعا تمام استانداردهای 85 گانه را پاس نخواهند کرد به یک میلیون و 312 هزار و 526 دستگاه می رسد، از سوی دیگر آمارهای اعلام شده بیانگر آن است که تولید 109 هزار و 564 دستگاه خودرو نیز با اما و اگر روبروست با این شرایط می توان گفت با اجرای استانداردهای جدید از دی ماه سال آینده شاهد خروج بیش از یک میلیون چهارصد هزار دستگاه خودرو از خطوط تولید خودروسازان خواهیم بود که این امر را می توان به تخلیه خطوط تولید خودروسازان تعبیر کرد.

    اما با توجه به دستورالعمل جدید این سوال مطرح می شود که اجرای استانداردهای 85 گانه چه چالش های برای صنعت خودرو به وجود خواهد آورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو