فونیکسریمکسبهتام

حال ناخوش ناوگان عمومی سمنان به توجه ویژه نیاز دارد

عصر خودرو- ناوگان عمومی جاده ای جایگاه ممتاز در رونق اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی کشور دارد که فرسودگی اکنون حدود یک هزار و ۲۰۰ خودروهای سنگین باری و سواری استان سمنان مشکلاتی را برای بخش های مربوط بوجود آورده است که باید برای نوسازی آن تدابیری اصولی اندیشید.

حال ناخوش ناوگان عمومی سمنان به توجه ویژه نیاز دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، بر اساس اطلاعات موجود اکنون 7.7 درصد خودروهای کشور فرسوده اند که شامل بیش از یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو می شود، این خودروها به اعتقاد کارشناسان 60 تا 100 درصد بیشتر از خودرو های صفر کیلومتر سوخت مصرف می کنند که با اسقاط آن ها هم از هدررفت سرمایه ملی جلوگیری و سالانه 400 میلیون لیتر سوخت صرف جویی می شود.
    خودروهای فرسوده 50 برابر خودروهایی با استاندارد یورو چهار و نیز 22 برابر خودروهایی با استاندارد یورو 2 مصرف سوخت دارند.
    کارشناسان امر مقدار خسارتهای افزایش مصرف سوخت، مرگ و میر در تصادفات و آلودگی محیط زیست ناشی از فرسودگی ناوگان حمل و نقل را سالانه میلیاردها ریال اعلام می کنند که با این مقدار پول در واقع می توان بخشی از نارسایی جامعه را بهبود بخشید.
    به عنوان نمونه بر اساس گزارشهای رسمی، در سال 1393 بیش از 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شد که کاهش 13 هزار میلیارد ریالی در هزینه های اقتصادی را به همراه داشت.
    همچنین بین سال های 85 تا 95 تعداد یک میلیون و 230 هزار خودروی فرسوده در کشور از رده خارج شد این آمار در سال گذشته به 170 هزار خودرو رسید.
    در سمنان 50 درصد از مجموع 2 هزار و 500 دستگاه فعال ناوگان حمل بار این استان فرسوده است و عمر بالای تاکسی های درون شهری و مینی بوس و سواریهای بیرون شهری هم دغدغه ای است که باید برای آن تدابیری اساسی اندیشید.
    در این استان چهار مرکز اسقاط خودروهای سبگ و سنگین فعالیت دارد.
    سرپرست اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در رابطه با اهمیت نوسازی ناوگان عمومی گفت: حمل و نقل برون شهری شامل 2 حوزه ناوگان حمل بار و مسافربری است که اکنون حمل و نقل برون شهری در هر 2 بخش وضعیت خوبی ندارد.
    احسان منصور کیایی به فعالیت 2 هزار و 500 دستگاه وسیله نقلیه فعال در بخش ناوگان حمل بار در این استان اشاره کرد و افزود : سن فرسودگی ناوگان حمل بار 25 سال است که اکنون 50 درصد این تعداد ناوگان فرسوده بوده و تاکنون اقدامی برای نوسازی آن در استان و کشور صورت نگرفته است.
    وی عمر حدود 27 درصد از ناوگان فعال حمل بار را بیش از 40 سال اعلام کرد واظهارداشت : ناوگان حمل و نقل مسافر از لحاظ فرسودگی نسبت به ناوگان حمل بار وضعیت بهتری دارد.
    منصورکیایی خاطرنشان کرد : در 10 ماهه امسال حدود یک میلیون و 300 هزار مسافر و بیش از هفت میلیون تن کالا به وسیله ناوگان درون شهری این استان جابه جاشده که این میزان قابل توجه است.
    سرپرست اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان امضای تفاهم نامه سه جانبه بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با شرکت های تولیدکننده ناوگان شهری و بانک عامل را از جمله اقدامات این سازمان برای نوسازی ناوگان عمومی برشمرد و اضافه کرد: براساس این تفاهم نامه 70 درصد هزینه خرید ناوگان برون شهری به صورت تسهیلات با بهره های 6 تا 10 درصد به متقاضیان اعطا می شود.
    وی ادامه داد : نرخ بالای ناوگان برون شهری که قیمت یک اتوبوس به 10 میلیارد ریال می رسد و بالا بودن هزینه اقساط تسهیلات از عوامل کم رغبت بودن مالکان ناوگان فرسوده برای استفاده از تسهیلات نوسازی است.
    منصور کیایی استقبال کم مسافران از ناوگان عمومی برون شهری را از دیگر موانع نوسازی و کم رغبتی برای سرمایه گذاری در ناوگان حمل و نقل برون شهری ذکر کرد.
    وی تصریح کرد: ناوگان فرسوده سه برابر ناوگان نوسازی شده مصرف انرژی دارد که موجب افزایش هدر رفت حامل های انرژی و بالا رفتن کرایه برای تامین دخل و خرج می شود.
    وی تصریح کرد : بازنگری اساسی در شیوه های نوسازی ، تغییر شیوه اعطای تسهیلات مانند اجاره به شرط تملیک ناوگان عمومی و استفاده از توانمندی های کارخانه های تولیدات این ناوگان از راهکارهای ترغیب مالکان ناوگان فرسوده برای نوسازی است.
    دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در دیدار اخیر استانداران ، بر ضرورت نوسازی ناوگان عمومی کشور تاکید کرد و نوسازی ناوگان عمومی و بازسازی بافت فرسوده را از مهم ترین برنامه های دولت در سال 1397 برشمرد.
    660 کیلومتر از بزرگراه بیش از 850 کیلومتری تهران- مشهد در استان سمنان واقع شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو