فونیکسریمکسبهتام

بحران خودروهای فرسوده تا سال ۱۴۰۰

عصر خودرو- مدیر گروه خودرو و اندیشکده سیاست گذاری امیر کبیر گفت : مسئله مهم آن است اگر با همین روند فعلی پیش برویم، تا سال ۱۴۰۰ با بحران خودروهای فرسوده مواجه می شویم.

بحران خودروهای فرسوده تا سال ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صدا و سیما ، میلاد بیگی با بیان اینکه سن خودروهای فرسوده در ایران 20 سال است، گفت: سن فرسودگی خودروها تا انتهای برنامه پنجم در نظر گرفته شده است که بر اساس آن، در حال حاضر یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو فرسوده در ناوگان سواری کشور وجود دارد.
    وی اضافه کرد: اگر با همین روند فعلی پیش برویم، تا سال 1400 با بحران خودروهای فرسوده مواجه می شویم. اگر سن 20 سال را برای فرسودگی خودرو در نظر بگیریم، خودروهایی که در سال 76 تولید شده است، از امسال وارد سن فرسودگی می شود.
    اگر نتوانیم خودروهای فرسوده را اسقاط و از رده خارج کنیم، قطعا با مشکل شدید در حوزه آلایندگی و مصرف سوخت و همچنین اشباع بازار خودرو در کشور روبرو می شویم.
    وی اشاره کرد : یکی از ضرورت هایی که اسقاط خودروهای فرسوده علاوه بر موضوع آلایندگی دارد، کنترل مصرف سوخت است یعنی اگر فقط خودروهای سواری را در نظر بگیریم، خروج هر صد هزار خودرو فرسوده حدود 150 تا 200 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می کند.
    میلاد بیگی درباره میزان خودروهای فرسوده از رده خارج شده گفت: سال های اخیر حدود 300 هزار خودرو از رده خارج کرده ایم و باید تا سال 1400 میزان تقاضا برای گواهی اسقاط را به یک میلیون و 400 هزار خودرو برسانیم. خروج این میزان خودرو، قطعا سهم بالایی در صرفه جویی مصرف سوخت کشور خواهد داشت. این موضوع برای خودروهای سواری بود و اگر خودروهای گازوئیلی که شامل کامیون ها و تریلرها نیز می شود هم از رده خارج و اسقاط شود، سالانه شامل 800 میلیون لیتر گازوئیل در کشور صرفه جویی می شود.
    بیگی به مسئله اشباع بازار نیز اشاره و بیان کرد : با همین روندی که صنعت خودرو در حال طی کردن است، تا چند سال آینده به مرز اشباع در بازار خودرو نزدیک می شویم و بر اساس مطالعاتی که انجام داده ایم، اگر بتوانیم تا سال 1404 تمام خودروهای موجود را از رده خارج کنیم، تقریبا به طور میانگین سالیانه 330 هزار دستگاه می توانیم بیشتر خودرو بفروشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو