فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

افزایش نرخ تورم تولیدکننده خودرو

عصر خودرو- شاخص بهای تولیدکننده بخش «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» در فصل پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

افزایش نرخ تورم تولیدکننده خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی در خصوص شاخص بهای تولیدکننده در فصل پاییز سال ١٣٩٦ نسبت به متوسط شاخص در پاییز سال قبل بیانگر افزایش نرخ تورم تولیدکننده خودرو است.

    ارزیابی های صورت گرفته حکایت از آن دارد که بخش «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» و «تولید سایر وسایل حمل و نقل» در مدت زمان مورد بررسی با افزایش تورم تولید همراه بوده اند. بنابر اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده بخش «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» نسبت به دوره زمانی مشابه گذشته 2.6 درصد رشد داشته است.

    براساس آمار اعلام شده، تولید «سایر وسایل حمل و نقل» نیز در دوره زمانی مورد بررسی رشد 11 درصدی داشته است  که با این شرایط می توان گفت هزینه تولید خودرو در کشور در فصل پاییز و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه به نقطه کل بخش صنعت و زیر بخش های اصلی، به تفکیک فصل نیز در پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» از رشد 4.2 درصدی این شاخص حکایت دارد؛ همچنین در فصل تابستان در مقایسه با دوره زمانی مشابه نرخ تورم نقطه به نقطه رشد 1.8 درصدی داشته است.

    شاخص بهای تولیدکننده یکی از شاخص‌های تعیین قیمت است که وضعیت و تغییر قیمت‌هایی که در مراحل مختلف فرآیند تولید توسط تولیدکنندگان وضع می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص علاوه‌بر کالاها و خدمات نهایی، کالاهای نیم ساخته و مواد خام را نیز در برمی گیرد و می توان گفت ابزار مناسبی برای بررسی تغییرات هزینه تولید در صنایع و بخش‌های مختلف محسوب می‌شود که تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر و سایر وسایل حمل و نقل نیز از این بخش‌ها محسوب می شود.

    تحریم های بین المللی و دسترسی غیر مستقیم به مواد اولیه از جمله دلایلی است که پیش از این افزایش نرخ  شاخص بهای تولیدکننده به آن نسبت داده می شد، اما با رفع تحریم های بین المللی و آسان شدن دسترسی به مواد اولیه از یک سو و بازگشت مجدد صاحبان تکنولوژی به کشور نه تنها شاهد تعدیل این شاخص بها نبوده ایم، بلکه آمار از تداوم افزایش نرخ تورم تولیدکننده خودرو حکایت دارد. رشدی که فعالان این صنعت آن را به افزایش نرخ ارز نسبت می دهند، بطوریکه طی یکسال اخیر و به دلیل افزایش نرخ ارز شاهد افزایش غیرمعقول مواد اولیه در کشور بوده ایم که این امر بر بخش خودرو نیز اثرگذار بوده و موجب شد تا شاخص بهای تولیدکنندگان این بخش نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کند.

     

    نویسنده: مهدی اسدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط