فونیکسریمکسبهتام

معضلی به نام «جاده پایانه» در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب پایتخت

عصر خودرو- پایانه حمل و نقل نسیم شهر نزدیک به ۲ دهه است، که با تردد روزانه ۱۰ هزار خودرو سنگین سبب ایجاد مخاطرات فراوان برای اهالی این شهر در جنوب غربی تهران شده است.

معضلی به نام «جاده پایانه» در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، «هر دم از این باغ بری می‌رسد» ، روایت خلاصه و چکیده ای است که می‌شود برای صحبت از پایانه حمل و نقل نسیم شهر به کار برد.
    نسیم شهر، مرکز بخش «بوستان» از توابع شهرستان «بهارستان» در استان تهران است، که در 35 کیلومتری جنوب‌غرب تهران قرار گرفته‌است.

    این شهر با مساحت 30 کیلومتر مربع و جمعیت حدود 160 هزار نفری 55 امین شهر بزرگ ایران محسوب می شود.

    اهالی این شهر مجبورند هر روز تعداد زیادی میهمان ناخوانده و تردد آن ها را در این شهر بپذیرند، میهمانان غول پیکری که دود و سروصدای فراوان دارند، اما آن چه این میهمانان غول پیکر را ترسناک می کند، تصادفات ناشی از حضور آن ها در نسیم شهر است، این میهمانان ناخوانده، خودروهای سنگین حمل بار هستند، که سالیان سال مردم این منطقه را آزار می دهند.

    برخی از اهالی به عنوان عابر پیاده با ماشین آلات سنگین تصادف کرده اند و برخی دیگر نیز با خودروی سواری طعمه چرخ‌های سنگین تریلی ها شده و از همان جا مستقیم به دیار باقی شتافته‌اند.

    پایانه نسیم شهر که طرح اولیه آن به دو دهه قبل باز می‌گردد، حالا بعد از گذشت این همه سال و رشد چشمگیر نسیم شهر تبدیل به معضلی پیچیده و چند لایه شده است، تا جایی که نه تنها دیگر خاصیت و منفعتی برای منطقه ندارد بلکه هر روز بر ابعاد مصائب و مشکلات آن افزوده می‌شود و مردم منطقه را با نگرانی‌های تازه‌تری آشنا می‌کند.

    فرمانداری بهارستان در 2 الی 3 سال اخیر همواره پیگیری حل معضلات اساسی این شهرستان و به طور ویژه مسایل ناشی از وجود پایانه بوده است.

    تردد روزانه 10 هزار خودرو سنگین در نسیم شهر

    فرماندار بهارستان، همواره گزارش‌های دقیقی از پیگیری های انجام شده در اختیار رسانه ها قرار داده است، اما ظاهرا حل ریشه ای مشکلات نیازمند عزمی جدی تر در دستگاه‌های استانی و ملی است.

    شاید باور تردد روزانه 5 تا 10 هزار تریلی و کامیون سنگین به واسطه وجود پایانه در نسیم‌شهر سخت باشد، اما وقتی نماینده عالی دولت در منطقه این آمار رسمی را اعلام می کند، باور می کنیم که با پدیده‌ای جدی و  مساله‌ساز روبه‌رو هستیم.

    بیژن سلیمان پور در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اعلام این آمار می‌گوید: بروز تصادفات منجر به فوت و مجروح شدن ساکنان، مستهلک شدن تاسیسات شهری و معابر عمومی که طبیعتا برای خودروهای سنگین طراحی نشده است و همچنین ایجاد مشکلات امنیتی خاص از جمله پیامدهای وجود پایانه در این منطقه است.

    فرماندار بهارستان درباره پیگیری‌های انجام شده پیرامون این معضل، از برگزاری جلسات مهم خبر داده و توضیح می‌دهد: بارها جلساتی برگزار شده و در یکی از آن ها در جلسه شورای تامین که با حضور مدیرکل راهداری استان تهران برگزار شد، به تصمیمات و مصوبات مهمی دست یافتیم، اما در نهایت این مدیرکل به وعده‌های خود عمل نکرد.

    وی ادامه داد: بارها نامه‌هایی حاوی گلایه‌های مردم و مشکلات ناشی از پایانه را به وی منعکس کردیم، اما ظاهرا اراده و علاقه‌ای به رفع گلایه ها و عمل به نظر مردم ندارند.

    مقصر اصلی مرگ و میرهای ناشی از تصادفات پایانه نسیم شهر است

    سلیمان پور به همین میزان بسنده نکرده و پیگیری های زیادی از کانال مسئولان استانی انجام داده است.

    به گفته او در سفر اخیر محمدحسین مقیمی، استاندار تهران نیز مشکلات به شکل مفصل به وی منتقل شده و گلایه‌مردم از عملکرد اداره کل راهداری استان تهران نیز به نماینده عالی دولت در این استان انعکاس داده شده است.

    نماینده عالی دولت در شهرستان بهارستان در ادامه به یکی از اقدامات انجام شده برای کاهش خطرات ناشی از تصادف‌ با خودروهای سنگین اشاره کرده و با انتقاد از بی تفاوتی اداره کل راهداری استان تهران،‌ می‌گوید: ما از راهور خواستیم تا با استقرار نیروهای خود وضعیت تردد این مسیر را کنترل کند، اما با وجود کاهش حوادث باز هم حادثه‌هایی پیش آمد و منجر به جرح و مرگ شهروندان شد.

    وی گفت: در بسیاری از موارد کارشناسان راهور به این جمع بندی رسیدند که مقصر اصلی مرگ و میرهای موجود، پایانه نسیم شهر است، اما باز هم هیچ واکنشی از سوی دستگاه مربوطه دیده نشد.

    سلیمان پور در ادامه از برگزاری جلسات جدید برای حل این معضل خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق صحبت‌هایی که با استاندار تهران انجام شده قرار است، بازدیدی از این پایانه، با حضور مقامات قضایی و مسئولان استانی و استاندار تهران انجام بشود و سپس در جلسه شورای تامین با حضور این عزیزان تصمیم گیری‌های فوری صورت بگیرد، تا این معضل برای همیشه رفع شود، که به طور حتم نتایج آن را به مردم منطقه اطلاع رسانی می‌کنیم.

    آمار بالای تصادف خودروهای سنگین با سواری‌ها

    مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نسیم شهر نیز از آمارهای نگران کننده‌ای سخن می‌گوید.

    او در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بخش عمده‌ای از تصادف‌های مسیر منتهی به پایانه و حتی در سطح شهر مربوط به برخوردهای خطرناک میان کامیون‌ها و تریلی‌ها با سواری ها که گاهی نتیجه آن مرگ راننده است، می شود.

    نادر هنرمند در این باره می‌افزاید: بر اساس اعلام کارشناسان راهور، بخش عمده تصادفات ماشین آلات سنگین به نیم ساعت آخر سفر مربوط می‌شود، که این نیم ساعت آخر در سفرهایی که مقصد آن ها نسیم شهر است، در حوزه محورهای مواصلاتی این شهر قرار خواهد داشت.

    در هر صورت، نمی توان مزایای یک پایانه حمل و نقل را نادیده گرفت، اما استقرار این پایانه در یک شهر پر جمعیت سبب ایجاد مشکلات و مزاحمت هایی برای اهالی آن شهر می شود.

    امید است، مسئولان جمعیت حدود 160 هزار نفری نسیم شهر را فدای حمل و نقل بار برای پایتخت نشینان نکنند و با تدبیر و هماهنگی لازم، این پایانه را به خارج از شهر و مکانی مناسب تر منتقل کنند، تا شاهد تصادفات متعدد ناشی از تردد خودروهای سنگین در این شهر نباشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو