فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر صنعت تاکید کرد:

لزوم هماهنگی دستگاههای ذیربط با دولت برای اجرای طرح اسقاط خودروهای سنگین فرسوده

عصر خودرو- معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرایی شدن ابرپروژه اسقاط و جایگزینی خودروهای سنگین فرسوده مستلزم هماهنگی مثلث دولت، سیستم بانکی و خودروسازان است تا مشتریان انگیزه کافی برای تحقق آن داشته باشند.

لزوم هماهنگی دستگاههای ذیربط با دولت برای اجرای طرح اسقاط خودروهای سنگین فرسوده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، «محسن صالحی نیا» امروز (سه شنبه) افزود: این طرح بزرگ در ادامه طرح پیشین از رده خارج کردن خودرورهای سنگین فرسوده در کشور و یک کار جمعی است، اما اجرایی کردن آن نیازمند مساعدت و هماهنگی وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و کشور، بانک مرکزی، بانک های عامل و شرکت های تولید کننده است.
    به گفته این مقام مسئول، با توجه به اینکه بین 20 تا 30 درصد قیمت خودروهای سنگین (بسته به نوع خودرو) آورده نقدی متقاضیان بوده و 20 تا 30 درصد دیگر آن را تسهیلات ریالی تشکیل می دهد، اقساط این خودروها ارقام سنگینی نخواهد بود.
    صالحی نیا ادامه داد: متوسط اقساط پرداختی مشتریان در این طرح از ماهانه بیش از 10 میلیون ریال برای کامیونت ها تا 60 میلیون ریال برای اتوبوس ها متفاوت خواهد بود.
    وی بیان داشت: تامین ارزی قطعات منفصله این خودروها با ارائه پیش فاکتور از سوی خودروسازان انجام می شود و بازپرداخت آن از محل صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد بود.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: طرح های پیشین جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین، کفایت متقاضیان و مشتریان را نمی داد، اما در طرح جدید و با افزایش ظرفیت خودروسازان داخلی با سرعت بیشتری اجرایی خواهد شد.
    او خاطرنشان کرد: شرکت های خودروساز داخلی حاضر در این طرح، هر یک بر اساس ظرفیت تولیدشان دسته بندی شده و مشارکت خواهند داشت.

    ** طرح جایگزینی 202 هزار و 500 خودروی فرسوده در سه سال
    بر اساس آمار پلیس راهنمایی و رانندگی و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بیش از 21 هزار اتوبوس درون شهری، بیش از 13 هزار اتوبوس برون شهری، 19 هزار کامیونت، 57 هزار مینی بوس و ون و 240 هزار کامیون و کشنده فرسوده در کشور وجود دارد.
    برنامه دولت برای بازسازی این ناوگان پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده است؛ در این پیوند محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و درون شهری گفت: تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه است که منابع اختصاص یافته از سوی دولت معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از هفت میلیارد دلار) برآورد شده است.
    وی افزود: در این طرح سهم تسهیلات بانکی 212 هزار و 600 میلیارد ریال و آورده متقاضی 183 هزار میلیارد ریال خواهد بود.
    به گزارش ایرنا، خروج خودروهای فرسوده نخستین بار در دولت اصلاحات اجرایی شد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، به نوسازی ناوگان تاکسیرانی بویژه در کلانشهرها روی آورد.
    به کمک این طرح و سیاست گذاری های دولت بویژه مجوز واردات خودرو به ازای خروج خودروهای فرسوده بود که بسیاری از خودروهای بالای 25 سال از چهره شهرها رخت بستند و جای خود را به خودروهای جوانتر دادند.
    با این حال این مسیر همچنان ناتمام مانده است بویژه آنکه در حوزه ترانزیت و ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و جاده ای، اقدام های اساسی برای نوسازی صنعت حمل و نقل کشور صورت نگرفته است.
    اکنون دولت دوازدهم امیدوار است با اجرای چند طرح، مسیر نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی را بپیماید تا در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش آلایندگی هوا، زمینه ساز تولید و اشتغال بیشتر در کشور باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط