فونیکسریمکسبهتام

بررسی میزان تاثیر افزایش نرخ ارز بر افزایش هزینه‌های واردات خودرو

پرواز قیمت خودروهای وارداتی؛ اجبار دلار به واردکنندگان

عصر خودرو- در حالی که این روزها وارد کنندگان خودرو با افزایش قیمت محصولاتشان بر اثر افزایش تعرفه واردات خودرو دست ‌وپنجه نرم می‌کنند، افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر نیز عامل دیگری است که واردکنندگان را تحت ‌فشار گذاشته است. به‌ گونه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه واردات برخی از خودروهای عرف بازار ایران بخاطر این موضوع افزایش بیش از ۱۶ میلیون تومان را تجربه خواهد کرد.

پرواز قیمت خودروهای وارداتی؛ اجبار دلار به واردکنندگان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بازار خودروهای وارداتی این روزها بازار عجیبی است؛ از یک ‌سو خریداران از افزایش قیمت خودروها ناخرسند هستند و از سوی دیگر واردکنندگان نیز با توجه به افزایش تعرفه واردات، چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارند. همه این‌ها اما یکروی سکه است چرا که واردکنندگان با افزایش دیگری در هزینه‌های خود نیز دست ‌وپنجه نرم می‌کنند،عاملی که هرچند شاید از سوی مصرف‌ کنندگان چندان به چشم نیاید اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این امر باعث افزایش 10 تا 16 میلیون تومانی هزینه‌های واردات خودرو برحسب سگمنت های مختلف خواهد گردید.
    بخش عمده‌ای از هزینه های واردات خودرو به کشور بر اساس تبادل دلار انجام می‌شود و به این ترتیب افزایش قیمت این ارز می‌تواند اثر مستقیمی بر هزینه‌های واردات و درنهایت قیمت تمام شده خودروها داشته باشد. این عاملی است که عموما از سوی مردم و حتی تصمیم‌ گیرندگان دولتی در ایران نادیده گرفته می‌شود اما اثر مستقیم این افزایش درنهایت باعث افزایش هزینه‌های واردات خودرو خواهد شد و خودروسازان نیز چاره‌ای جز افزایش قیمت فروش محصولات خود در آینده نخواهند داشت.
    بررسی روند واردات نشان می‌دهد به ازای هر 100 تومان افزایش در نرخ دلار، برای خودروهای عمومی بازار وارداتی‌های ایران (که این روزها نرخی بین 180 تا 300 میلیون تومان دارند)، افزایش قیمتی بین 2.5 الی 4 میلیون تومان در هزینه‌های تمام شده خودرو در بازه زمانی کوتاه تجربه خواهند نمود.. این مسئله از یکسو ناشی از افزایش هزینه‌های خرید خودرو است که باید توسط وارد کننده و با نرخ ارز آزاد پرداخت شود و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز در سایر پرداخت‌های ارزی واردکنندگان ازجمله هزینه‌های حمل‌ و نقل و بیمه بین‌المللی نیز مؤثر است.
    با در نظر گرفتن این شرایط و با توجه به این مسئله که نرخ دلار در بازار آزاد در هفته‌های اخیر از 4350 تومان به 4750 تومان رسیده است می‌توان گفت در همین بازه زمانی و تنها از محل افزایش نرخ ارز، هزینه واردات خودروهای عرف وارداتی به کشور، رقمی بین 10 تا 16 میلیون تومان افزایش خواهد یافت، هزینه‌ای که درنهایت واردکنندگان ناچار به افزودن آن به قیمت خودروها خواهند بود.
    برای بررسی بیشتر، با در نظر گرفتن هزینه‌های واردات خودروهای رنو کلئوس و سانتافه می‌توان گفت به ازای افزایش هر 100 تومان به نرخ دلار، قیمت خودروهای مذکور حدودا 4 میلیون تومان و خودروی الانترا حدود 2.5 میلیون تومان افزایش خواهد یافت و با در نظر گرفتن افزایش 400 تومانی در نرخ ارز افزایش قیمت این خودروها به ترتیب حدود 16و 10 میلیون تومان خواهد بود.
    با توجه به موارد عنوان شده و در صورت  تثبیت نرخ ارز فعلی به نظر می‌رسد واردکنندگان چاره‌ای جز افزایش قیمت خودروها در آینده نداشته باشند، امری که قطعا به مذاق خریداران خوش نمی‌آید و شاید حتی حجم بازار واردات را کوچکتر کند اما با توجه به افزایش پی‌درپی هزینه‌ها، واردکنندگان نیز ناچار به این افزایش قیمت‌ها خواهند بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو