فونیکسریمکسبهتام

کدام شرکت خودروسازی کدام نشان تجاری را در اختیار دارد؟

«درخت فامیلی» خودروسازان جهان

عصر خودرو- در صنعت خودرو جهان آنقدر خرید و فروش نشان تجاری و کارخانه زیاد است که گاهی علاقه‌مندان دچار سردرگمی می‌شوند.

«درخت فامیلی» خودروسازان جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش صنعت ، گاه درک اینکه کدام خودروساز زیر چتر کدام نشان تجاری قرار دارد، گیج‌کننده می‌شود؛ به‌ویژه وقتی یک شرکت بخش‌هایی دارد که هر یک از این بخش‌ها در منطقه خاصی از جهان فعالیت می‌کنند. علاوه بر اینها، تغییرات گاه به گاه می‌تواند باعث شود شرکت‌ها دست به‌دست شوند.برای نمونه، واکسهال و اوپل نشان‌های تجاری متمرکز در بریتانیا و اروپا هستند که دهه‌ها در مالکیت شرکت جنرال‌موتورز امریکا قرار داشتند اما گروه پی‌اس‌ای این نشان‌های تجاری را در مارس 2017 (اسفند 1395) به ارزش 2/3 میلیارد دلار خرید. این یعنی نشان‌های تجاری کهنه‌کار بریتانیایی از حدود یک سال پیش به این سو زیر چتر همان شرکتی هستند که نشان‌های تجاری فرانسوی پژو و سیتروئن را در مالکیت خود دارد. فهمیدن اینکه کدام شرکت چه نشان تجاری را در مالیکت خود دارد باعث می‌شود علاقه‌مندان به دنیای خودرو راحت‌تر بتوانند اشتیاق خود را پیگیری کنند و حتی اگر می‌خواهند به نمایندگی برای خرید خودرو مراجعه کنند، با آگاهی و اطلاعات بیشتری این کار را انجام دهند. شرکت‌های گوناگون خودروسازی در طول سال‌ها فعالیت خود بارها بزرگ و کوچک شده‌اند. برخی از این شرکت‌ها به‌دلیل ورشکستگی در شرکتی دیگر ادغام شده‌اند و برخی دیگر نیز برای توسعه یک نشان تجاری در مالکیت آن قرار گرفته‌اند. به‌هرحال اینکه چه نشان تجاری در کنترل چه شرکتی در صنعت خودرو حال حاضر جهان است، پرسشی است که در این گزارش پاسخ آن را خواهید یافت.


    شرکت ب‌ام‌و
    «رپ موتورن‌ورکه» (Rapp Motorenwerke) یک شرکت تولیدکننده موتور خودرو بود که در سال 1917 میلادی (96-1295 خورشیدی) به «بایریشه موتورن ورکه» (Bayerische Motoren Werke) تبدیل شد. این شرکت در سال 1922 (01-1300) با یک شرکت هواپیماسازی به نام «بایریشه فلوگزوگ-ورکه» (Bayerische Flugzeug-Werke) ادغام شد. آنها در سال 1923 (02-1301) تصمیم گرفتند کسب وکارشان را از عرضه موتور به ساخت موتورسیکلت تبدیل کنند. تولید این موتورسیکلت‌ها در سال 1928 (07-1306) کلید خورد.گروه ب‌ام‌و از همان ابتدا تاکنون ساختار خود را به‌نسبت پایدار و ساده حفظ کرده است. این گروه خودروسازی اکنون مالکیت نشان‌های تجاری ب‌ام‌و، مینی، رولزرویس و ب‌ام‌و موتاراد (نشان تجاری موتورسیکلت‌ساز) را در اختیار دارد.


    شرکت دایملر
    شرکت دایملر موتورن (DMG) در سال 1899 (78-1277) بنیان‌گذاشته شد. این شرکت در سال 1926 (05-1304) با شرکت «بنز و سی» (Benz & Cie) ادغام و به دایملر-بنز ای‌جی تبدیل شد.
    نشان تجاری بهتر شناخته‌شده مرسدس نیز در سال 1900 (79-1278) راه‌اندازی شد. در آن زمان، فردی به نام امیل جلینک، فروشنده دایملر برخی مدل‌های این شرکت را با نام مرسدس که نام دخترش بود به بازار رقابت وارد کرد. موفقیت او منجر به ظاهر شدن نام مرسدس روی خودروهای جاده‌ای دایملر در سال 1902 (81-1280) شد.دفتر مرکزی دایملر ای‌جی در شهر اشتوتگارت آلمان است. این شرکت ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد که همه کلاس‌های خودرویی را پوشش می‌دهد.نشان‌های تجاری دایملر ای‌جی شامل مرسدس-بنز، اسمارت، مرسدس-بنز تراکز، فریتلاینر (تولیدکننده سمی‌تراک)، فوسو (تولیدکننده کامیون‌های تجاری)، وسترن استار (سازنده سمی‌تراک)، براتبنز (شرکت هندی وسایل نقلیه تجاری)، مرسدس-بنز ونز، مرسدس-بنز باسز، سترا (سازنده اتوبوس) و توماس بیلت، شرکت سازنده سرویس مدرسه است.


    شرکت جنرال موتورز
    در سال 1908 (87-1286)، ویلیام سی دورانت، مالک وقت شرکت خودروسازی بیوک، شرکت جنرال موتورز را به‌عنوان شرکت هلدینگ برای نشان‌های تجاری خودرو راه‌اندازی کرد. کمی بعد، این شرکت چند خودروساز دیگر از جمله اولدموبیل و کادیلاک را خرید.دفتر مرکزی جنرال موتورز اکنون در شهر دیترویت در ایالت میشیگان امریکا است. ورشکستگی این نشان تجاری در سال 2009 (88-1387) منجر به بسته شدن برخی از نشان‌های تجاری خوشنام و قدیمی خودروسازی از جمله اولدموبیل، پونتیاک، ساترن و هومر شد. نشان‌های تجاری جنرال موتورز اکنون شامل اوتوباجون (خودروساز چینی)، بیوک، کادیلاک، شورولت، جی‌ام‌سیِ، هولدن (برای بازار استرالیا)، جیفانگ (شرکت وسایل نقلیه تجاری مستقر در چین) و وولینگ (خودروساز چینی) می‌شود.


    شرکت فیات کرایسلر اتوموبیلز
    اکتبر 2014 (مهر 1393) کار ادغام شرکت‌های فیات ایتالیا و کرایسلر امریکا به‌طور رسمی به پایان رسید. این فرآیند در سال 2011 (90-1389) زمانی که کرایسلر به ورشکستگی رسید، آغاز شد. آن زمان فیات مالکیت بخشی از کرایسلر را برعهده گرفت. شرکت ایتالیایی آرام آرام سهام بیشتری از شرکت امریکایی خرید تا اینکه مالکیت فیات بر کرایسلر کامل شد. فیات کار خود را در سال 1899 (78-1277) با عنوان طولانی Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino که کوتاه‌شده آن F.I.A.T است، آغاز کرد.والتر کرایسلر، مالک شرکت کرایسلر نیز پیشینه‌ای طولانی در صنعت خودرو حتی پیش از راه‌اندازی شرکت کرایسلر موتور در سال 1925 (04-1303) داشت. از نظر فنی، اف‌سی‌اِی دفتر مرکزی شرکت خود را در لندن بنا نهاد اما بیشتر کارهای اصلی این شرکت در دفتر اصلی کرایسلر در ابرون هیلز میشیگان و کارهای اصلی فیات نیز در محل اولیه‌اش یعنی تورین ایتالیا انجام می‌شود.نشان‌های تجاری اف‌سی‌ای شامل کرایسلر، دوج، جیپ، رم، فیات، آلفا رومئو، فیات پروفشنال، لانچیا و مازراتی می‌شود.


    شرکت فورد موتور
    هنری فورد با کمک چند سرمایه‌گذار، شرکت خودروسازی فورد موتور را در سال 1903 (82-1281) بنیان گذاشت. این کسب‌وکار خودرویی در سال 1908 (87-1286) توانست با معرفی «مدل تی» (Model T) یک «خودرو مردمی» واقعی به جهان عرضه کند. این خودروساز تا سال 1927 (06-1305) نزدیک 15 میلیون دستگاه خودرو مدل تی ساخت. دفتر مرکزی فورد در دیربورن میشگان در امریکا است. درحالی‌که فورد زمانی نشان‌های تجاری مانند آستون مارتین و ولوو را زیر چتر خود داشت اکنون ساختاری بسیار ساده دارد و تنها دو نشان تجاری فورد و لینکلن در اختیار این خودروساز است.


    شرکت هوندا موتور
    ساچیرو هوندا و تاکئو فوجیساوا، شرکت هوندا موتور را در سال 1948 (27-1326) راه‌اندازی و یک سال بعد یعنی در سال 1949 (28-1327) شروع به فروش نخستین موتورسیکلت خود کردند. این پیش از آن بود که هوندایی‌ها موتورهایی برای نصب کردن روی دوچرخه‌ها ساختند. این شرکت با کامیون‌های کوچک «تی 360» (T360) در اوت 1963 (42-1341) و 2ماه بعد خودروهای اسپرت «اس500» (S500) وارد دنیای خودروسازی شد.دفتر مرکزی هوندا در میناتو وارد توکیو، پایتخت ژاپن است. این شرکت اکنون دو نشان تجاری هوندا آکورا و نیز هوندا پاوراسپرت را در کنترل خود دارد. هوندا پاور اسپرت شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی، ای‌تی‌وی، کشتی و سایر وسایل نقلیه ویژه حمل‌ونقل را در اختیار دارد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو