فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

آشنایی با برند فارادی فیوچر؛ تولید‌کننده خودروهای الکتریکی

عصر خودرو- تأسیس شرکت تسلا، بدون‌شک سنگ‌بنای محکمی در تولید و عرضه خودروهای تمام الکتریکی بود‌. تا جایی که تسلا را می‌توان طلایه‌دار خودروهای پاک در دنیا محسوب کرد‌. اما این به این معنا نیست که رقبا بیکار نشسته و میدان را تمام و کمال به تسلا تقدیم کرده‌اند بلکه در دنیای پر‌رقابت این روز‌ها، هر روز شاهد تولد برندهای جدیدی هستیم که تفکری آینده‌نگرانه داشته و سعی دارند سهم هرچه بیشتری از آینده روشن خودروهای الکتریکی داشته باشند.

آشنایی با برند فارادی فیوچر؛ تولید‌کننده خودروهای الکتریکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  در نوشتار پیش رو قصد داریم با یکی از همین برندها آشنا شویم‌. برند نوپای «‌فارادی فیوچر»، با آنکه قدمت چندانی ندارد اما روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و اکنون آماده آن است که زنگ خطر را برای رقبا به صدا درآورد‌. با ما همراه باشید.

    پیشینه
    فارادی فیوچر (‌Faraday Future‌) که نام خود را از یکی از دانشمندان بزرگ صنعت الکتریسیته یعنی «‌مایکل فارادی‌» برگرفته است، 3 سال پیش، یعنی در آوریل 2014‌، در منطقه «‌سیلیکون‌ولی‌» کالیفرنیا تأسیس شد. سرمایه‌گذار اصلی فارادی فیوچر، یک میلیاردر چینی به نام جیا یوتینگ (‌Jia Yueting‌) است که هدایت هولدینگ لی‌اکو (‌LeEco‌) را نیز در چین به عهده دارد. (‌فعالیت اصلی LeEco‌، در زمینه تولید وسایل الکترونیکی از جمله تلویزیون، گوشی هوشمند و هدست‌‌های واقعیت مجازی است.‌) البته یکی از مهندسان سابق تسلا موتورز یعنی «‌نیک سمپسون‌» نیز در راه تأسیس شرکت مذکور، با «‌یوتینگ‌» همکاری داشت. فارادی فیوچر از ابتدا شروع به جذب نیرو‌های برجسته و نخبگان کرد تا بتواند شروعی قوی داشته باشد. به گونه‌‌‌ای که تعداد کارمندان آن در سال 2016 ، فراتر از 1000 نفر شد.

    چالش‌ها
    فارادی فیوچر مانند هر شرکت نوپای دیگر، نیازمند یک کارخانه برای تولید محصولات آینده‌نگرانه خود بود. بنابراین مدیران شرکت در سال 2015 تصمیم به احداث یک کارخانه بزرگ در ایالت نوادا گرفتند. پروژه ساخت کارخانه مذکور، تا مراحل اولیه ساخت پیش رفت اما مدت کوتاهی پس از شروع آن، مشکلات مالی بسیاری گریبانگیر شرکت مادر (‌یعنی LeEco‌) شد و همین مسئله باعث توقف فرآیند ساخت کارخانه مذکور و در نهایت، لغو آن شد. مشکلات مالی و بدهی‌های فارادی فیوچر، علاوه بر لغو پروژه کارخانه 1 میلیارد دلاری نوادا، باعث شد تا شرکت مذکور، بسیاری از مهره‌های کلیدی خود را نیز از دست بدهد و برخی مدیران بلند‌پایه شرکت، ناچار به ترک مجموعه شوند. به نظر می‌رسید که چالش‌های پیش‌روی این استارت‌آپ چینی- آمریکایی، تمامی ندارد؛ چرا‌که هنگام رونمایی رسمی از محصول شاخص فارادی فیوچر یعنی خودرو ff91‌، وقتی مدیران شرکت در حال نشان دادن قابلیت پارک اتوماتیک خودرو بودند، ff91 از دستور آنها سرپیچی کرده و باعث خجالت مقامات شرکت پیش چشم هزاران بیننده شد.

    آینده روشن است
    از چالش‌های فراوان پیش‌روی فارادی فیوچر صحبت شد اما بایستی در نهایت ببینیم راه آینده شرکت مذکور چگونه است؟ هرچند که چالش‌های مذکور، ضررهای هنگفتی را به فارادی فیوچر تحمیل کرده و باعث تأخیر جدی در به ثمر رسیدن برنامه‌های آن شد اما شرکت کماکان سرپا بوده و امید‌های فراوانی به آینده آن وجود دارد. پس از لغو پروژه کارخانه عظیم نوادا، شرکت تصمیم گرفت که یک کارخانه کوچک‌تر (‌با هزینه کمتر از 400 میلیون دلار‌) در ایالت کالیفرنیا تأسیس کند. ساخت این کارخانه هم‌اکنون به صورت جدی پیگیری شده تا برای افتتاح در سال 2018 آماده شود. برخی منابع خبری نیز از احتمال شراکت و سرمایه‌گذاری کمپانی هندی تاتا موتورز (‌مالک جگوار و لندروور‌) ‌ روی پروژه‌های فارادی فیوچر خبر داده‌اند. در مجموع، شاید اوضاع فارادی فیوچر آنطور که مدیران این شرکت نوپا تصور می‌کردند، پیش نرفت و مشکلات مانع آن شد که فارادی فیوچر به سلطه تسلا بر بازار خودروهای الکتریکی پایان دهد اما همانطور که از نام این شرکت برمی‌آید (‌فیوچر به معنی آینده است‌‌)، می‌توان به آینده آن امیدوار بود. در هر صورت، در دنیای پررقابت امروز، هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست؛ شاید در سال‌های آینده، فارادی فیوچر تبدیل به یکی از بزرگان صنعت خودرو جهان شود و شاید هم مثل برخی از برند‌های دیگر، برای همیشه به تاریخ پیوسته و تنها نامی از خود به یادگار بگذارد. 

    ‌  لوگوی فارادی فیوچر که آینده نگری و حرکت رو به جلو را در ذهن تداعی می‌کند.

     

    ‌  نخستین محصول فارادی فیوچر با نام FFZERO1 که در سال 2016 معرفی شد  یک ابر خودرو مفهومی تک سرنشین با پیشرانه الکتریکی 1000 اسب بخاری بود .

     

     خودرو FF91 که در سال 2018 از سوی فارادی فیوچر رونمایی شد، با بهره‌گیری از یک پیشرانه الکتریکی 1050 اسب بخاری، شتاب صفر تا 100 زیر 2.4 ثانیه دارد . قرار است نخستین نمونه‌های این خودرو، سال آینده وارد بازار شود .

     

    ‌  نمای کامپیوتری از کارخانه درحال ساخت فارادی فیوچر در کلیفرنیا

    نویسنده:‌امیز خادمی پور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم