فونیکسریمکسبهتام

کلانشهری که در 'پارکینگ' گیر کرده است

عصر خودرو- در حالی که شهرهای پرترافیک و پیشرفته به استفاده از 'پارکینگ های مکانیزه' روی آورده اند، بسیاری از کلانشهرهای ایران از جمله کرمانشاه همچنان در مقدمات پارکینگ‌های طبقاتی سنتی و حتی روباز، لَنگ می زنند.

کلانشهری که در 'پارکینگ' گیر کرده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، بالا بودن حجم ترافیک شهری در شهرهای بزرگ بویژه محدوده مراکز خرید و عمومی، قیمت بالای زمین و دسترسی‌های نامناسب در مناطق بحران ترافیک و تمایل خانواده ها به داشتن خودروهای بیشتر سبب تداوم مشکل پارک خودرو و ضرورت تغییر در ساختار پارکینگ های سنتی شده است.
    لزوم تهیه زمینی با ابعاد بزرگ و خاص، پارک کردن سخت و زمانبر خودرو و اتلاف وقت راننده، نیاز به استفاده از پرسنل زیاد، بالا بودن خطاهای انسانی در هنگام ورود و خروج و امنیت کم خودرو از مهمترین معایب پارکینگ های سنتی است که مدیران شهری را به فکر استفاده از پارکینگ های مدرن مکانیزه انداخته است؛ پارکینگ هایی که فضای کمتری لازم دارند و معایب مورد اشاره را هم ندارند.
    تا اوایل سال 96 بیش از 90 درصد معابر عمومی شهر کرمانشاه دو طرفه بود که شهرداری با هدف ساماندهی ترافیک های شهری، اقدام به یک طرفه کردن تعداد زیادی از خیابان ها کرد.
    ایجاد پارکینگ های طبقاتی بویژه از محل دریافت جریمه های ساختمان های احداثی بدون پارکینگ، دیگر برنامه شهرداری برای بهبود ترافیک اعلام شد اما سرمایه گذاران خسته از بروکراسی اداری، چندان از این ایده استقبال نکرده اند تا کرمانشاه همچنان فقط 2 پارکینگ طبقاتی سنتی فعال داشته باشد.
    اکنون بسیاری از پارکینگ های سطح شهر کرمانشاه روباز هستند و حتی کف بخشی از آنها خاکی است که با اندک بارشی، مملو از گِل و لای می شوند.
    نداشتن حفاظ و امنیت کافی، نبود خط کشی و فضای لازم برای تردد آسان و فقدان سرویس بهداشتی از دیگر کمبودهای پارکینگ های فعلی است.
    شهریور ماه 96، در حادثه آتش سوزی در یکی از پارکینگ های کرمانشاه، خودروهای سه شهروند کرمانشاهی دچار صدمه جدی شد اما تنها امید آنان بیمه بدنه خودرو بود.

    **اتحادیه باید پاسخگو باشد نه شهرداری
    کامران ملکی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرمانشاه در باره این موضوع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هزینه ای که از سوی پارکینگ ها دریافت می شود، در واقع در قبال یک پارکینگ مسقف با امنیت، کف مناسب و فضای آراسته است.
    مشکل اما فقط نواقص متعدد پارکینگ ها نیست زیرا بسیاری از پارکینگ ها 'تعرفه مصوب' را رعایت نمی کنند و در مقابل اندک خدمت ارائه شده، گاه از رانندگان 2 تا سه برابر نرخ قانونی پول می گیرند.
    ملکی در این خصوص هم گفت: بنابر اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت، قیمت گذاری خدمات پارکینگ های سطح شهر در اختیار شهرداری نیست و به اتحادیه این صنف واگذار شده است.
    او افزود: شهرداری پارکینگ ها را با برگزاری مناقصه واگذار می کند و اختیاری برای نظارت بر آنها ندارد.
    ملکی با اشاره به پیگیری این موضوع از اتحادیه پارکینگ های عمومی گفت: بنابر اعلام این اتحادیه، از سال 95 تاکنون هیچ افزایش قیمتی برای استفاده شهروندان از پارکینگ وضع نشده و ظاهراً هیات نظارت بر اصناف کرمانشاه با درخواست افزایش تعرفه پارکینگ ها موافقت نکرده است.

    **نرخی که رعایت نمی شود
    بنابر اظهارات عضو شورای شهر کرمانشاه، تعرفه کنونی استفاده از پارکینگ های عمومی از زمان ورود تا سه ساعت، 2 هزار تومان است و این قیمت در همه پارکینگ های سطح شهر یکسان است.
    پیدا کردن پارکینگی که نرخ 2 هزار تومان را رعایت کند، سخت است زیرا مشاهدات خبرنگاران ایرنا و گزارش های شهروندان نشان می دهد که در بیشتر پارکینگ ها برای کمتر از یک ساعت هم مبلغ سه هزار تومان دریافت می شود.
    محمدی، شهروند جوان کرمانشاهی به ایرنا گفت: من برای پارک حدود 2 ساعته خودروی خودم در محدوده خیابان مصدق، مجبور شدم چهار هزار تومان به مدیر پارکینگ بپردازم در حالی که هم خودم و هم ماشین حسابی گِلی شدیم.
    'پارکینگ باغ فردوس برای پارک چند دقیقه ای خودرو سه هزار تومان دریافت می کند که با توجه به حجم بالای مراجعه مردم، اضافه دریافتی آن در مجموع مبلغ قابل توجهی است'؛ این را هم سعیدی، دیگر شهروند ساکن مرکز کرمانشاه به ایرنا گفت.

    **مردم به تعزیرات شکایت کنند/ قول پیگیری
    عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرمانشاه تاکید کرد: هرگونه دریافتی بیش از قیمت مصوب تخلف محسوب می شود و شهروندان در صورت مشاهده می توانند آن را به سازمان تعزیرات اطلاع دهند تا با متخلف برخورد شود.
    او همچنین معتقد است که 'شهرداری کرمانشاه هم می‌تواند با اعمال سختگیری بر مدیر متخلفی که پارکینگ را اجاره کرده است، او را تهدید به قطع همکاری کند.'
    ملکی در پایان قول داد که این مشکل را در شورای شهر پیگیری و از حقوق شهروندان دفاع کند.

    **قرق خیابان
    شاید یکی از دلایل استفاده نکردن مستمر مردم از پارکینگ های عمومی و ترجیح دادن پارک حاشیه‌ خیابان، دریافت هزینه بالا و غیرقانونی در پارکینگ ها و ارائه نشدن خدمات حداقلی در آن باشد.
    همین موضوع اما سبب روی آوردن برخی کسبه به قرق کردن خیابان و سودجویی عده دیگری شده است تا جایی که دادسرای عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه چندی پیش اطلاعیه داد و اعلام کرد: اقدام افرادی که بدون مجوز با عنوان صاحب پارکینگ، پیاده روهای عمومی یا معبرهای مقابل منزل یا محل کسب خود را که متعلق به شهرداری است، قرق کرده و برخی هم قبض صادر می کنند، غیرقانونی است و پلیس و واحد اجراییات شهرداری باید نسبت به شناسایی و برخورد با آنان اقدام کنند.
    بیش از 600 هزار دستگاه خودرو در استان کرمانشاه در حال تردد است و سالانه 30 تا 35 هزار خودروی جدید هم وارد استان می شود.
    شهر کرمانشاه 965 هزار نفر از جمعیت 2 میلیون نفری استان را در خود جای داده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو