فونیکسریمکسبهتام

بررسی برنامه‌های گذشته و آینده انجمن قطعه‌سازان کشور نشان داد

برنامه‌های روشن با آینده‌ای نامعلوم

عصر خودرو- انجمن‌ها و اتحادیه‌ها به عنوان متولیان بخش خصوصی هر صنعتی پیگیر مشکلات و مسائل تولیدکنندگان بوده که باید دید در این راستا صنعت قطعه چه برنامه‌هایی برای آینده خود تدوین کرده است؟

برنامه‌های روشن با آینده‌ای نامعلوم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش صنعت ، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی گفت: امروز برای صنعت خودرو و قطعه هدف‌گذاری‌های بسیاری انجام شده است که نیاز به اجرای یک سلسله الزامات دارد مانند حمایت بخش‌های غیردولتی که این اقدامات باید از سوی انجمن‌ها پیگیری شود و در حال انجام است.او افزود: در این راستا گفت‌وگوهای بسیاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین بانک مرکزی و بانک‌های عامل شده تا بتوانیم با رایزنی بهره‌های بانکی را برای تولید کاهش و سقف اعتبارات را افزایش دهیم. وی اظهار کرد: اما این مشکلات به‌طور قطع باید از سوی دولت و بخش‌های دولتی رفع شود. روند مذاکرات ادامه دارد اما برای نتیجه نهایی نمی‌توان زمان تعیین کرد زیرا مسئله‌ای است که باید در شورای پول و اعتبار دنبال و با حضور نمایندگان انجمن نتیجه‌گیری شود. پس از برگزاری این جلسات باید راهکار عملی حاصل شود. این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: انجمن با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جلسات بسیاری داشت و با مطرح کردن افزایش نرخ محصولات به شورای رقابت نیز ورود کرده و باید دید مجوز آن صادر می‌شود یا خیر. این در حالی است که بارها از سوی قطعه‌سازان درخواست شد نرخ خودرو آزاد شود و این مباحث یعنی نقدینگی، قیمت‌گذاری و... با کمیسیون در حال پیگیری است. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی درباره کارهای انجام‌شده در این انجمن عنوان کرد: در بخشی که هنوز انجمن موفق نشده برنامه‌های راهبردی را تغییر دهد و کارهای جدیدی داشته باشد شورای رقابت است و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود چالش‌ها باقی خواهد ماند.بیگلو اعلام کرد: اگر خودروساز مجوز افزایش نرخ ندارد زیان‌ده هم نباید باشد. حال با این وضعیت چه باید کرد، پرسشی است که دست‌اندرکاران این حوزه دارند. او گفت: شرایط امروز، دوران گذری سخت برای صنعت خودرو و قطعه کشور است اما این گذر تاریخی را یک بار دیگر در گذشته پشت‌سر گذاشتیم و در دهه 70 با پایان جنگ تحمیلی آن را تجربه کردیم. اتفاقاتی که در بحث قراردادها و روش‌های همکاری خودروسازان داخلی کشور با همتایان خارجی در حال رخ دادن است نشان می‌دهد از این تجربه‌ها بهره‌گیری شده و خودروسازان در حال دنبال کردن برنامه‌های خود به این شکل هستند.این فعال صنعت قطعه یادآور شد: قطعه‌سازان نیز تجربه این امر را دارند و امروز کاری که باید انجام شود این است که خودروساز و قطعه‌ساز با تعامل و همکاری خودکفایی خودروهای جدید را تسریع کنند. هرچه خودکفایی سریع‌تر انجام شود منفعت آن برای مصرف‌کننده نهایی و سهامداران و قطعه‌سازان بیشتر خواهد بود.وی گفت: واحدهای تولیدی می‌توانند با این سود قطعات باکیفیت مناسب تولید کنند و بازارهای صادراتی داشته باشند؛ زنجیره‌ای به‌هم پیوسته که باید همه با تعامل روی مسئله داخلی‌سازی متمرکز شویم. بیگلو ادامه داد: 30درصد پایان بومی‌سازی قطعات مهم‌تر از سایر محصولات بوده که باید حمایت‌های لازم در این بخش نیز انجام شود ضمن آنکه با توسعه تولید، اشتغالزایی نیز محقق می‌شود.


    برنامه‌های انجام‌شده
    انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور از دیگر نهادهای فعال در صنعت قطعه است که آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن نخست به کارهای انجام‌شده پرداخت و گفت: طرح‌های مختلفی ارائه شده که بیشتر آنها اجرا شده است. از جمله طرح چند بخشی جبران کسری نقدینگی به روش‌های تخصصی غیرپولی که مورد استقبال قرار گرفت و بخش زیادی از آن نیز انجام شد. این طرح بخشی از مشکلات قطعه‌سازان را پوشش داد و آخرین اقدام انجام‌شده در قالب آن طرح پرداخت 600میلیارد تومان مطالبات ازسوی شرکت سایپا بود. وی ادامه داد: دومین اقدام طرح تکوین مشارکتی خودرو با همکاری زنجیره تامین بود که به طرح «کی‌دی سنتر» معروف شده بود و با جدیت دنبال می‌شود. در این‌باره جلسه‌های بسیاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم. طرح احیا و اعتلای صنعت خودرو کشور ارائه شد که در قالب ساماندهی واردات خودرو و قطعات خودرو بود.وی افزود: امروز با وجود تمام انتقادهایی که به طرح وارد است شاهد ساماندهی واردات خودرو هستیم اما صنعت قطعه با مشکل جدیدی روبه‌رو شده است زیرا طرح‌ها به‌نوعی نیمه‌کاره است و به شکل گزینشی با آنها رفتار می‌شود. این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: تعرفه واردات خودرو به شکل پلکانی افزایش پیدا کرده اما پیش‌نیاز آن طرح این بود که همزمان با تعرفه خودرو تعرفه قطعات نیز افزایش پیدا کند. بارها عنوان شده که کف تعرفه واردات قطعات باید 32درصد باشد تا تولیدکننده داخلی زمینه رقابت با وارداتی‌ها را داشته باشد. این امر نادیده گرفته شد بنابراین به‌زودی شاهد خواهیم بود که خودروسازان به جای خرید از قطعه‌ساز داخل این قطعات را از حجم واردات تامین کنند. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور به سایر کارهای انجام‌شده در این انجمن اشاره کرد و گفت: طرح اصلاح ساختاری صنعت خودرو و قطعه کشور از دیگر اقدامات انجمن بود؛ تقویت توان طراحی، اصلاح ساختار مدیریتی، استفاده از فناوری و دانش فنی روز و نیز طرح تشکیل تی‌یرینگ از جمله این طرح‌ها بود.


    برنامه‌های در دست اقدام
    محبی‌نژاد در ادامه به برنامه‌های آینده این انجمن در ترکیب هیات‌مدیره جدید اشاره کرد و گفت: بناست در جلسات مستمر و در بازه‌های زمانی مشخص که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم درباره سیاست‌گذارهای کلان برای اصلاح ساختاری صنعت خودرو با تفکیک اجزای قطعه‌سازان و خودروساز اقدام شود. همچنین پیاده‌سازی طرح تحول فرهنگی اجتماعی درجهت جلوگیری از حمله‌ها و هجمه‌ها به صنعت خودرو و تولید ملی در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب است که روی بحث اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال تاکید دارند.وی ادامه داد: ارتقای توان طراحی و رقابت‌پذیری قطعه‌سازی کشور از سایر برنامه‌هاست تا طرح‌های تخصصی در این حوزه ارائه شود. همچنین طرح‌هایی مدون شده که نیاز به ویرایش دارد. در ادامه قراردادها و توافق‌های قطعه‌سازان ایرانی و خارجی و ایجاد قراردادهای جوینت‌ونچر در دستور کار است تا در این راستا خدماتی به قطعه‌سازان داخلی برای همکاری با قطعه‌سازان خارجی با هماهنگی انجمن‌های طرف‌های خارجی داده شود. این امر در قالب هماهنگی‌های کلی برای تسهیل مشارکت‌های بین‌المللی خواهد بود.دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در جمع‌بندی برنامه‌ها اعلام کرد: در قالب دو طرح کلی انجمن ادامه فعالیت خواهد داشت؛ نخست طرح احیا و اعتلای صنعت خودرو کشور است که نیاز به اصلاح و تقویت محیط پیرامونی این صنعت درجهت منافع و تولید ملی و تقویت سازندگان دارد. طرح دوم نیز اصلاح ساختاری صنعت خودرو است که به درون صنعت خودرو بیشتر توجه دارد و ضمن اصلاح ساختار خودروسازی، سیستم مدیریت، نگرش‌ها و فرهنگ کار نیز باید اصلاح شود.
    در کنار این امر ضروری است قطعه‌سازی با مدیریت نوین و دانش و فناوری جدید بخش تحقیق و توسعه خود را تقویت کرده و به‌لحاظ ساختاری تغییراتی داشته باشد. به‌طور نمونه فراهم‌کردن پیش‌نیازهای ادغام قطعه‌سازان که باید فرهنگ و قوانین آن تدوین شود.محبی‌نژاد در بحث مجموعه‌سازی صنعت قطعه تاکید کرد: نخست باید قوانین ضدانحصار تدوین شود و با تمهیداتی از این امر جلوگیری کرد و سپس ادغام‌سازی انجام شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو