فونیکسریمکسبهتام

جابه‌جایی هوشمند با کمک صنعت خودرو پا می‌گیرد

تلاش خودروسازان جهان برای خلوت کردن خیابان‌ها

عصر خودرو- شرکت خودروسازی فورد مدت‌ها است درباره گزینه‌های جدید جابه‌جایی برای شهرهای هوشمند در آینده صحبت می‌کند اما هنوز نتوانسته فرمولی برای تبدیل این صحبت‌ها به یک کسب‌وکار بیابد. این شرکت حالا در تلاش است تغییری در این وضعیت ایجاد کند.

تلاش خودروسازان جهان برای خلوت کردن خیابان‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش صمت ، یک روز پس از آنکه میزان ناامیدکننده درآمد فورد اعلام شد، یعنی روز 25 ژانویه (5بهمن)، این شرکت تصمیم گرفت در راه پر کردن شکاف‌های این طرح و تبدیل شدن به یک ارائه‌دهنده اصلی خدمات جابه‌جایی عزم خود را جزم کند. درآمد فورد در سال 2017 میلادی (96-1395خورشیدی)، 7/3 میلیارد دلار بود که نسبت به سال پیش از آن یعنی 2016 (95-1394)، 23 درصد کاهش نشان می‌داد. این شرکت اعلام کرد وزش باد مخالف برای آن در امسال میلادی نیز ادامه خواهد یافت و درآمد این شرکت تنها با 3 درصد افزایش به 145/7 میلیارد دلار خواهد رسید. فورد همزمان با به‌رسمیت شناختن کسب‌وکارش در زمینه جابه‌جایی، دو استارت‌آپ کوچک در زمینه فناوری را می‌خرد تا درآمد خود را از بخش غیرخودروسازی افزایش دهد.سازنده پیکاپ‌های اف-150، دو استارت‌آپ فعال در سیلیکون‌ولی به‌نام‌های «اتونومیک» (Autonomic) و «ترانس‌لوک» (TransLoc) را می‌خرد. اتونومیک، پدیدآورنده سرویس ابری حمل‌ونقل است که داده‌ها را میان خودروها، کامیون‌ها و وسایل نقلیه ترانزیتی، پیاده‌روها و زیرساخت‌ها، به اشتراک می‌گذارد. ترانس‌لوک نیز برنامه‌های کوچک ترانزیتی شهرها را مدیریت می‌کند. فورد درباره هزینه این خریدها صحبتی به میان نیاورده است.
    در واحد «فورد موبیلیتی» (Ford Mobility)، با مدیریت مارکی کلوورن، تمرکز کار در امسال میلادی بر رشد و راه‌اندازی کسب‌وکارهای مربوط به سامانه‌های عملیاتی حمل‌ونقل، ارتباط وسایل نقلیه، به‌اشتراک‌گذاری خودروها، حمل‌ونقل پزشکی غیراورژانسی و مدیریت ناوگان حمل‌ونقل است.این بازسازماندهی شامل ساخت «فورد ایکس» است؛ دستگاهی که از سوی مدیرعامل اتونومیک و شرکت شریکش یعنی «سانی مادرا» (Sunny Madra) برای کار با شرکت‌های فناوری فعال در مراحل ابتدای جابه‌جایی ساخته خواهد شد. فورد موبیلیتی همچنین یک گروه کسب‌وکاری مشخص برای بخش جابه‌جایی دارد؛ گروهی که روی پلتفرم‌ها و محصولات تمرکز کرده است. این واحد همچنین از یک گروه برای بازاریابی خدماتش بهره می‌برد.کلوورن دراین‌باره گفت: «ما در حال پیگیری رویکردی نظام‌مند برای ارائه مجموعه‌ای گسترده از محصولات و خدمات به تمامی لایه‌های سامانه حمل‌ونقل، از وسایل نقلیه و زیرساخت‌ها گرفته تا ارتباطات اینترنتی و خدمات دیجیتال هستیم.» به‌گفته مدیر بخش فورد موبیلیتی این کار رقابت‌پذیری این شرکت را افزایش می‌دهد و از آن مهم‌تر ارزشی بلندمدت برای سهامدار فورد به همراه خواهد آورد.بیل فورد، رئیس اجرایی فورد، مدت‌ها است از بکارگیری فناوری و داده‌ها برای بهبود در جابه‌جایی شهری حمایت می‌کند. در همین راستا، فورد شرکتی با نام «فورد اسمارت موبیلیتی» (Ford Smart Mobility) را به‌عنوان یک شرکت زیرشاخه خود در سال 2016 (95-1394) راه‌اندازی کرد که ماموریت آن طراحی، ساخت و سرمایه‌گذاری روی طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها و خدمات جابه‌جایی در آینده اعلام شد؛ ماموریتی که آن زمان تاحدی درهم و پیچیده به‌نظر می‌رسید اما حالا که دو سال گذشته، اهداف آن منظم‌تر و تخصصی‌تر به‌نظر می‌رسد.عجیب و غریب و در عین حال نیاز فوری است که شرکت‌های بزرگ و عمده خودروساز به‌عنوان پدیدآوردندگان اصلی تراکم شهری، همزمان در تلاش برای یافتن راه‌هایی با هدف خلوت کردن خیابان‌ها باشند. فورد، جنرال موتورز، فولکس واگن، تویوتا و سایر بزرگان خودروسازی جهان، همگی در تلاشند که گزینه‌هایی برای سفر بدون رانندگی یا با استفاده از داده‌ها در زمان واقعی پیشنهاد دهند. هدف آنها از این تلاش بی‌شک آسان‌تر و ایمن‌تر کردن سفرها برای خودروسواران است. آنها همچنین در حال آماده‌سازی برای عصری هستند که جابه‌جا شدن از این نقطه به آن نقطه به واسطه خدمات وسایل نقلیه خودران، ارزان شده و روی فروش وسایل نقلیه شخصی اثر می‌گذارد.


    اگرچه درآمد فوردی‌ها کاهش پیدا کرده اما جیم هکت که در سال 2016 (95-1394) برای راه‌اندازی فورد اسمارت موبیلیتی به این شرکت پیوست، این کسب‌وکار را از همان ابتدای حضورش در رأس سکان هدایت فورد در سال گذشته میلادی در اولویت کارهای خود قرار داد. او خاطرنشان کرد پیشرفت این شرکت در واقع زیرساختی برای راهبرد فورد یعنی «وسایل نقلیه هوشمند برای جهان هوشمند» ایجاد کرده است.فورد موبیلیتی بی‌تردید اهداف درآمدی ویژه‌ای را در برنامه کسب‌وکاری سال 2018 (97-1396) خود در نظر گرفته اما مدیر این بخش از فورد حاضر نشد در ادامه صحبت‌هایش به آن بپردازد.نخستین چراغی که فورد در مسیر پیوستن به پیشروهای جابه‌جایی مدرن روشن کرد، خرید شرکت «چاریوت» (Chariot)، یک شرکت خدماتی ارائه‌دهنده خودروهای ون برای جابه‌جایی‌های کوتاه در سال 2016 (95-1394) بود. سرمایه‌گذاری فورد اکنون در حال تبدیل شدن به منبع درآمدی برای این شرکت است. اثر این کار باید در امسال میلادی افزایش پیدا کند زیرا فعالیت فورد در بخش جابه‌جایی اکنون در 5 شهر متمرکز و قرار است فعالیت‌های این شرکت با تمرکز بر بستن قراردادهای یکپارچه‌تر افزایش یابد.به گفته رئیس فورد موبیلیتی، این واحد در تلاش برای مرتفع کردن دو مشکل است؛ یکی مشکلات مربوط به جابه‌جایی کارمندان در درون محوطه‌های این شرکت است. در این شرکت تلاش می‌شود برای جابه‌جایی کارمندان از ساختمانی به ساختمان دیگر امکانات لازم با روش جابه‌جایی‌های مدرن ایجاد شود. مسئله دوم این است که فوردی‌ها احتمال دارد به دنبال پیشنهاد حمل‌ونقل از در منزل یا نقاط مشخص شده به محل کار به‌عنوان راهی برای افزودن ارزش افزوده به خدمات ارائه‌شده به کارمندان خود باشند. موانع موجود پیش روی این دو مشکل باید برطرف شوند.شکی نیست که مسیرهای شهری پرترافیک و شلوغ و استفاده از خدمات هوشمند و فناوری برای آسان‌تر کردن سفرهای شهری یک فرصت کسب‌وکاری بزرگ است و فورد در حال رقابت برای گرفتن جایگاه نخست در این عرصه است. این خودروساز قدیمی و پرآوازه همچنین عزم خود را جزم کرده تا به سرمایه‌گذاران ثابت کند تلاش‌های کنونی‌اش در مسیر جابه‌جایی‌های نوین درست، بجا و مناسب است.به‌هرحال شرکت‌های خودروسازی به‌عنوان اصلی‌ترین عوامل شلوغ کردن خیابان‌ها حالا تلاش می‌کنند خودشان با دست خود خیابان‌ها را خلوت‌تر و حال مسافران درون شهری را بهتر کنند. ارائه خدمات حمل‌ونقل از سوی این شرکت‌ها در زمانه‌ای که رو به سوی خودروهای اشتراکی و در مسیر دور شدن از مالکیت خودرو شخصی گام برمی‌دارد، یکی از بهترین و جذاب‌ترین راه‌ها برای کسب درآمدهای جایگزین یا جانبی است.اگرچه چشم‌انداز این نوع فعالیت‌ها و کسب‌وکارها هنوز به‌درستی و به‌طور کامل روشن نشده اما آنچه معلوم است اینکه آینده از آن این نوع حمل‌ونقل خواهد بود.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو