فونیکسریمکسبهتام

نرخ جدید طرح ترافیک سال ۹۷

عصر خودرو- کلیات نرخ‌ گذاری طرح ترافیک جدید، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، دیروز با ۱۴ رأی موافق و ۶ رأی مخالف در شورای شهر تهران به تصویب رسید.

نرخ جدید طرح ترافیک سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

      به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  اما تصویب این طرح پرحاشیه، بازهم با اما و اگرهای زیادی مواجه شد و حتی تعیین نرخ عوارض، الهام فخاری، عضو جوان شورا را مجبور کرد تا به نشان اعتراض، جلسه را ترک کند. فخاری مصوبه حمل و نقل ترافیک را بر خلاف ادعای مسئولان شهرداری، عین تبعیض خواند و گفت که چرا فراخوان عمومی برای بررسی این مصوبه انجام نشده است؟! او سپس ادامه داد: «چرا می‌گویید ماه‌هاست که درباره این طرح مطالعه شده در صورتی که ابعاد این طرح مشخص نیست؟ و باید بگویم نهادهای دانشگاهی و مدنی نگران پیامدهای اجتماعی و سیاسی هستند و این درحالی است که ما به‌عنوان اعضای شورا هنوز نمی‌دانیم موضوع چیست؟ وقتی سهمیه‌های رایگان نهادهای دولتی به مانند قبل برقرار است این چه عدالتی است؟ متأسفانه سطح شورا به رأی‌دهندگی به طرح‌هایی که درباره جزئیات آن اطلاعی ندارند تنزل پیدا کرده است.»

    او همچنین در توئیتر خود نوشت: «گذر زمان دلایل خروج امروز من از صحن شورا را برای مردم تهران شفاف خواهد کرد.» با این حال این انتقاد او از زبان رئیس شورا بی‌پاسخ نماند و محسن هاشمی را به واکنش واداشت. «این طرح دو ماه است که در دستور کار شورا قرار دارد و حتی مصوبه شورای ترافیک را هم دریافت کرده و درست است که ما موضوع را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اصلی ارجاع دادیم، اما رونوشت نیز به مابقی کمیسیون‌ها رفته و ما با عجله کاری را انجام ندادیم.»

    جالب اینکه این انتقاد هاشمی هم با واکنش مجید فراهانی، دیگر عضو شورا روبه‌رو شد. او خطاب به هاشمی گفت: «هیأت رئیسه باید بی‌طرف باشد نه اینکه اعلام نظر کند!»

    پورسیدآقایی، معاون شهردار هم در این جلسه حضور یافت و گفت: در حال حاضر به قیمت‌هایی رسیده‌ایم که با این قیمت‌ها، میزان تقاضای ورود به محدوده مرکزی شهر 20 درصد نسبت به گذشته کاهش پیدا خواهد کرد.

    وی با تأکید بر اینکه شهروندان اگر با گرانی ورود به محدوده طرح رو به رو شوند از راه‌های جایگزین استفاده خواهند کرد، گفت: اگر قیمت‌ها ورود به محدوده طرح را کنترل نکرد، ما از سقف 103 هزار خودرو برای ورود به محدوده استفاده خواهیم کرد. معاون شهردار تهران افزود: برای 63هزار خودرو جواز دائمی صادر خواهیم کرد اما برای این خودروها نیز مکانیسم پرداخت در نظر گرفته‌ایم. افرادی که جواز ورود به محدوده را به‌طور دائمی دریافت می‌کنند نیز باید روزانه 36 هزار تومان پرداخت کنند.

    پورسیدآقایی با بیان اینکه مقامات کشوری، پزشکان و سایر مشاغلی که باید در محدوده تردد داشته باشند می‌توانند مجوز دائمی دریافت کنند، گفت: این افراد باید روزانه مبلغ 36 هزار تومان پرداخت کنند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در طرح جدید تمام شهروندان بر اساس میزان ساعت ورود و نوع آلودگی خودروهای خود مبالغی را پرداخت می‌کنند و عدالت اجتماعی اکنون برقرار شده است؛ طرح مذکور اکنون نظر تمام دستگاه‌های اجرایی را جلب کرده و مراجع تصمیم‌گیری نیز قانع شده‌اند.

    در ادامه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا به‌عنوان فردی که قرار بود کلیات و جزئیات طرح را بررسی کنند، از موافقت اعضای کمیسیون با طرح ترافیک جدید پرده برداشت.

    او سپس گزارشی درباره تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه درمحدوده‌های مرکزی شهر تهران ارائه داد و گفت: «به پیشنهاد معاونت حمل و نقل و ترافیک مقرر شد قبل از طرح لایحه درصحن شورا، جلسه‌ای در فرمانداری تهران با اعضای هیأت تطبیق برگزار شود تا نظرات آنها نیزدرباره این لایحه دریافت شود تا به این ترتیب پس از تصویب این طرح با ایراد و مشکلی مواجه نشویم. به‌منظوردریافت پیشنهادها و جلسه با هیأت تطبیق فرمانداری تهران یک نظر حقوقی به این لایحه اضافه شد و همچنین پیشنهاد اعضای کمیسیون مبنی بر دریافت عوارض از معابرخاص مطرح شد که درنهایت مقررشد این موضوع به شکل لایحه‌ای مجزا به شورا ارائه شود تا با طرح ترافیک جدید تداخل پیدا نکند.»علیخانی البته از ابهامات هم رد نشد و به صراحت اعلام کرد طرح معاونت حمل و نقل با طرح کمیسیون تفاوت‌های زیادی دارد.

    «ما در طرح اولیه زون‌بندی محدوده‌های مختلف را در نظر گرفته بودیم که این شیوه درنهایت در این طرح تغییر کرده، اما محدوده همان محدوده است و مکانیسم پرداخت تغییرکرده و تبعیض به علت نوع نرخ‌گذاری و مکانیسم پرداخت بسیار کاهش یافته است. از طرفی ما در این طرح وانت‌بارها و آژانس‌ها را به علت آنکه اقتضای شغلی‌شان ورود به این طرح است تعیین تکلیف کردیم در حالی که در طرح اولیه این تعیین تکلیف انجام نشده بود. همچنین باید امتیازاتی برای معلولان، بیماران خاص و جانبازان دیده می‌شد.»

    وی با اشاره به اینکه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از طریق رایزنی با نمایندگان مجلس در تلاش است تا اعضا بتوانند از این پس در تهیه محدوده و نوع طرح‌های ترافیکی نیز نظر بدهند، افزود: با همه اشکالاتی که وجود دارد این طرح یک حرکت رو به جلو قلمداد می‌شود، ضمن اینکه اشکالات موجود را می‌توان در هنگام اجرا اصلاح کرد.» این گزارش علیخانی و همچنین گزارش محسن‌پور سید آقایی، معاون حمل و نقل شهرداری البته نظرات مخالف و موافق شورایی‌ها را به‌دنبال داشت.

    مرتضی الویری، به‌عنوان موافق از نکات مثبت این طرح نام برد و گفت که این مصوبه زمان، مکان، ساعت و... را در تعیین نرخ عوارض در نظر گرفته و به نظرم این لایحه ضد ترافیک، ضد رانت و آلودگی است و باید سعی کنیم به‌عنوان یک حرکت ضد فساد آن را ادامه دهیم.

    حجت نظری، اما با اعلام اینکه از توضیحات پورسید آقایی، قانع نشده به‌عنوان مخالف گفت:‌ ای کاش معاون شهردار همان‌طور که وزیر را قانع کرده، ما را هم قانع می‌کرد. به اعتقاد من، اجرای این طرح آلودگی را بیشتر می‌کند چرا که سبب می‌شود مردم به سمت استفاده از موتورسیکلت که بسیار آلاینده است سوق داده شوند. علاوه براین در دوره‌های گذشته برای اشخاص خاص امتیازاتی در نظر گرفته می‌شد مثلاً خبرنگاران که حقوق بالایی هم ندارند از این سهمیه‌ها استفاده می‌کردند اما حتی اگر نیم بها هم برای آنها حساب شود هر ماه باید 320هزار تومان بابت طرح پول بدهند که این درست نیست یا وکیل و پزشکی که محل کارش در محدوده طرح ترافیک است مجبور است هزینه‌های افزایش یافته را روی ویزیتش بکشد که این موجب فشار به کف جامعه می‌شود.»

    او همچینن از افزایش هزینه تاکسی و آژانس به‌دنبال این طرح یاد کرد و گفت: هم‌اکنون ناوگان اتوبوس و مترو ضعیف است و حمل و نقل عمومی آماده جابه‌جایی تهرانی‌ها نیست و این طرح تنها اعتراضات را افزایش می‌دهد.

    در مقابل، افشین حبیب‌زاده با بیان اینکه این گونه نیست که پول طرح گران باشد، گفت: افراد می‌توانند سفر خود را مدیریت کنند و در بدترین حالت هم پول پرداختی کمتر از قیمت فعلی آرم است.
    او در پاسخ به افزایش آلودگی هم این‌طور توضیح داد: سقف خودروها 20هزار دستگاه کاهش یافته و آیا این آلودگی را کم نمی‌کند؟ این در حالی است که بعد از سه ماه قرار است محدوده زوج و فرد هم به طرح اضافه شود. ضمن اینکه اجرای این طرح، ترافیک را 26درصد کم می‌کند. محسن هاشمی هم با جمع‌بندی این موضوع اگرچه گفت که در همه دنیا ابتدا حمل و نقل عمومی را افزایش داده و بعد از آن محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند، تأکید کرد: خوشبختانه در محدوده طرح 40ایستگاه مترو و 70 ایستگاه بی‌آر تی داریم و هر 500 متر تقریباً یک ایستگاه مترو یا بی‌آر تی وجود دارد.» او البته پیشنهادی هم داشت و اینکه مردم برای سلامتی‌شان باید راه بروند، براین اساس از همه بویژه اعضای شورا خواست تا به طرح ترافیک جدید احترام بگذارند و همه جا با خودرو نروند. فخاری درباره این پیشنهاد رئیس شورا گفت: «باید یک ماه اعضای شورا و مدیران ارشد شهری رصد شوند که آیا با مترو به محل‌های کار خود می‌آیند یا خیر.»

    ** مسجدجامعی: خبرنگاران از طرح ترافیک برخوردار شوند
    احمد مسجد جامعی نیز با بیان اینکه لازم است خبرنگاران به‌عنوان نیروهایی که بخشی از مسئولیت‌های شورای شهر در سطح شهر را به انجام می‌رسانند، از طرح ترافیک برخوردار شوند، گفت: حذف آنها در واقع دیده نشدن شهر است. درعین حال لازم است اسامی خبرنگارانی که از طرح استفاده می‌کنند، در سایت شورا و شهرداری اعلام شود. وی با اشاره به ابهام در توزیع طرح ترافیک گفت: در سال‌های اخیر 1300 طرح در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گرفت که آن را میان گروهی از خبرنگاران و نشریات توزیع می‌کرد، بیش از این تعداد هم به شهرداری و تعدادی هم به صدا و سیما اختصاص می‌دادند. در شورای چهارم هم خواستار اعلام اسامی خبرنگاران شدم ولی انجام نشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو