فونیکسریمکسبهتام

نگرانی‌های فعالان محیط‌زیست رفع شود

موانع اتصال قزوین به مازندران

محوری که مسیرشمال راکوتاه‌تر می‌کند

عصر خودرو- با احداث پروژه ملی قزوین- الموت- تنکابن ضمن صرفه‌جویی ۱۰۰ میلیون لیتری در سوخت و کاهش ۱۸۰ کیلومتری مسیر استان‌های قزوین و مازندران، گره ترافیکی محورهای شمال رفع می‌شود.

موانع اتصال قزوین به مازندران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  افزایش جمعیت و تعداد خودروها در سال‌های اخیر و در کنار آن بالا رفتن تعداد مسافرت‌ها از پایتخت به شمال کشور موجب شده محورهای اصلی سه‌گانه اتصال پایتخت به استان‌های شمالی کشور همواره شاهد ترافیک بسیار بالایی باشد به‌طوری‌که گاهی اصل مسافرت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مردم را از رفتن به سفر شمال پشیمان می‌کند.
    جاده‌های هراز، فیروزکوه و چالوس با قدمتی بیش از نیم‌قرن در حال حاضر تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران است که ظرفیت کم آن‌ها هرساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و بروز سوانح منجر به جرح و فوت می‌شود.

    هرچند اقدامات خوبی در سال‌های گذشته برای تعریض و بهسازی این جاده‌ها در راستای کاهش سوانح و روان‌سازی تردد صورت گرفته، اما طولانی شدن ساخت آزادراه تهران به شمال، موجب شد تا همچنان مشکلات این محورها باقی بماند.

    در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به قزوین در آذرماه سال 82 طرحی به تصویب رسید که بر اساس آن ساخت جاده قزوین-الموت به تنکابن با هدف تحت پوشش قرار دادن چند استان کشور موردتوجه قرار گرفت و عملیات احداث آن آغاز شد.

    جاده قزوین- الموت- تنکابن به‌عنوان راه دسترسی جدید از شمال به جنوب رشته‌کوه البرز و چهارمین راه ارتباطی به مازندران و به‌ویژه غرب استان مطرح شد که با احداث آن مسافت کنونی قزوین تا تنکابن در غرب مازندران که حدود 330 کیلومتر است، حدود 182 کیلومتر کاهش می‌یابد.

    محدود بودن محورهای منتهی به شمال موجب شد مطالعه ایجاد مسیرهای جدید برای دسترسی به شمال کشور به‌عنوان مسیر جایگزین به‌ویژه در ایام تعطیلات و مناسبت‌ها و نیز مواقع بروز بحران در پدافند غیرعامل نیز موردتوجه قرار گیرد و در کنار توسعه و چهار خطه کردن محورهای موجود برای کاهش حجم ترافیک مطرح شود.

    راهی پدافندی

    مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: راه اصلی قزوین، الموت به تنکابن به طول 148 کیلومتر دارای 6 قطعه است که تکمیل قطعات 1، 2و3 حدفاصل کیلومتر صفر تا کیلومتر 62 قزوین تا الموت در اولویت قرار گرفت که البته در حال حاضر نوع قطعه‌بندی تغییر کرده است.

    محور قزوین، الموت به تنکابن یک طرح ملی است که راه پدافندی محسوب می‌شود و زمان سفر را 2 تا 3 ساعت کاهش می‌دهد
    وی افزود: محور قزوین، الموت به تنکابن یک طرح ملی است که راه پدافندی محسوب می‌شود و زمان سفر را 2 تا 3 ساعت کاهش می‌دهد.

    به گفته حق لطفی در برآورد اولیه برای ساخت این جاده حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد که با هزینه‌های کنونی رقم موردنیاز حدود 2500 میلیارد تومان برآورد می‌شود که تاکنون 270 میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد: اعتباری که تا پایان پروژه در محدوده استان نیاز داریم بالغ‌بر 400 میلیارد تومان است تا بتوانیم 62 کیلومتر مسیر را تا مرز مازندران در قطعه اول تکمیل کنیم.

    حق لطفی گفت: 10 کیلومتر مسیر هم در پایین اکبرآباد با رانش زمین مواجهیم و امیدواریم تا پایان سال آینده 95 درصد مسیر به پایان برسد که امسال قرار بود 39 میلیارد تومان به پروژه تزریق شود و تاکنون 26 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

    مجوز زیست‌محیطی به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: در همایش مدیران راه و شهرسازی کشور وضعیت راه‌های استان و نیازهای خود را با وزیر مطرح خواهیم کرد و برای تعیین تکلیف ارزیابی محیط‌زیست مسیر قزوین، الموت به تنکابن هم تصمیم‌گیری می‌شود تا ادامه کار تسریع شود.

    وی سرعت اجرای طرح را مطلوب دانست و یادآور شد: در شرایطی که دولت با محدودیت‌های شدید مالی مواجه است تزریق اعتبارات فعلی هم به این پروژه ارزشمند و قابل‌قبول است.

    حق لطفی افزود: هرچند اجرای طرح‌های عمرانی مشکلات زیست‌محیطی هم دارد اما باید پذیرفت که راه زیرساخت توسعه است و با همه مشکلاتی که برای محیط‌زیست ایجاد می‌کند و ما باید آن را کاهش دهیم در توسعه و شکوفایی اقتصادی و گردشگری نقش اساسی دارد که امیدواریم با اجرای این طرح شاهد کاهش سوانح و هزینه مسافرت و رونق گردشگری و خروج از بن‌بست مناطق دیدنی مانند الموت هم باشیم.

    کاهش سوانح جاده‌ای

    سرهنگ نصرالله بیگلری رئیس پلیس‌راه قزوین مهم‌ترین ویژگی اجرای پروژه قزوین به الموت و تنکابن را کاهش سوانح جاده‌ای به‌ویژه در مسیرهای پرترافیک دسترسی به استان‌های شمالی می‌داند و به خبرنگار مهر می‌گوید: در روزهای تعطیل و پرترافیک بین 300 تا 400 هزار دستگاه خودرو از راه‌های مواصلاتی استان به‌ویژه محور قزوین به رشت تردد و در طرح نوروزی تا یک‌میلیون دستگاه خودرو از این مسیر عبور می‌کنند که ساخت این جاده بهترین راه برای شکستن ترافیک مسیرهای شمالی و کاهش سوانح است.

    سرهنگ بیگلری اضافه کرد: در فصل سرما و زمستان معمولاً جاده هراز بسته می‌شود و مسافران از مسیر قزوین به رشت استفاده می‌کنند که اگر این جاده ساخته شود عملاً راهی جایگزین برای جاده فعلی شمال است.

    وی گفت: خستگی و خواب‌آلودگی به دلیل بالا بودن ترافیک و شلوغی مسیر موجب افزایش سوانح در محورهای شمال می‌شود که جاده قزوین به الموت و تنکابن می‌تواند این مشکل را حل کند و به کم شدن سوانح جرحی و فوتی منجر شود.

    سرهنگ بیگلری تصریح کرد: با احداث این جاده ترافیک اتوبان کرج به رشت هم کاهش می‌یابد و از نگاه ترافیکی برای ما اهمیت دارد و به کم شدن استرس و اضطراب رانندگان و ایمن شدن مسافرت‌ها کمک می‌کند.

    رئیس پلیس‌راه استان قزوین بیان کرد: این مسیر می‌تواند از برخی مسافرت‌های بازگشتی به تهران و کرج جلوگیری کند. همچنین در تابستان با توجه به اینکه محور قزوین به الموت با داشتن قلعه و دریاچه اوان محور گردشگری است می‌توان با عبور از این مسیر به رونق اقتصادی و گردشگری منطقه کمک کرد و مسافرتی جذاب را محقق کرد.

    مسیر استان‌های قزوین و مازندران 180 کیلومتر کوتاه می‌شود

    با اجرای این طرح ملی فاصله استان‌های قزوین و مازندران 180 کیلومتر کاهش می‌یابد و روستاهای مسیر هم از بن‌بست خارج‌شده و در مسیر شکوفایی اقتصادی قرار می‌گیرند.

    همچنین با ساخت جاده قزوین-الموت-تنکابن ضمن کاهش مسافت بین استان‌های مرکزی با استان‌های شمالی کشور، سالانه بیش از100 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود که ارزشی معادل 2 هزار و 250 میلیارد ریال دارد. 

    کم شدن سوانح رانندگی و تلفات انسانی، کم شدن ترافیک جاده‌های شمالی، صرفه‌جویی در وقت مردم و رونق اقتصادی، کشاورزی و گردشگری و ایجاد اشتغال از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد احداث جاده قزوین، الموت به تنکابن است.

    جعفر قزوینیان مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص پیشرفت فیزیکی این جاده به خبرنگار مهر گفت: ترافیک موجود در محورهای شمالی تنها به شهرهای مقصد ختم نشده و قسمت عمده آن به مقصد شهرهای شمالی، وارد جاده کناره دریای خزر می‌شوند که در این شرایط دیگر محور ساحلی کشش ترافیک یادشده را ندارد.

    قزوینیان بیان کرد: در این راستا احداث محور قزوین به الموت- تنکابن در برنامه اجرایی قرار گرفت که این محور از کیلومتر 10 آزادراه قزوین- کرج آغازشده و پس از عبور از منطقه الموت و رشته‌کوه‌های البرز با طی مسیری 148 کیلومتری به کمربندی تنکابن متصل می‌شود.

    وی اضافه کرد: 92 کیلومتر این مسیر در استان قزوین قرار دارد و آنچه باید احداث شود حدود 118 کیلومتر است و 30 کیلومتر همان جاده‌های موجود در استان مازندران است که به مسیر جدید متصل خواهد شد.

    قزوینیان گفت: در محدوده صفر تا کیلومتر 13 یک‌لایه آسفالت ریخته شده و از کیلومتر 13 تا 40 حدود 90 درصد ابنیه و 80 درصد عملیات خاکی انجام‌شده است.

    مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: یکی از مشکلات کنونی عبور از محدوده لغزشی کیلومتر 35 تا 45 است که برای این کار به مطالعات دقیق ژئوتکنیک و تهیه طرح‌های حفاظتی و پایدارسازی نیاز داریم که این کار انجام‌شده است.

    قزوینیان اضافه کرد: همچنین از کیلومتر 58 تا 62 نیز آسفالت شده و امیدواریم محور قزوین تا روستای شهرک تا پایان سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

    وی بیان کرد:اجرای این پروژه حدود 1000 میلیارد تومان هزینه دارد که تاکنون برای اجرای نیمی از مسیر قزوین به الموت و تنکابن بالغ‌بر280 میلیارد تومان هزینه شده است و تکمیل آن در محدوده استان قزوین با برآورد جدید به 400 تا 600 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

    تأمین اعتبار به‌موقع موجب تسریع در ساخت جاده می‌شود

    قزوینیان اظهار داشت: اگر اعتبارات به‌موقع پرداخت شود امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم 62 کیلومتر مسیر را در حوزه استان قزوین تحویل دهیم و ترافیک این مسیر برقرار شود.

    نگران عبور وحوش منطقه از مسیر جاده هستیم

    سیاوش شمسی‌پور مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین هم در مورد نگرانی‌های زیست‌محیطی اجرای این پروژه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در کشور 170 پروژه ملی، ارزیابی زیست‌محیطی ندارد که یکی از آن‌ها همین طرح است لذا در شرایط کنونی برای بررسی وضعیت جاده قزوین، الموت به تنکابن جلسات مختلفی برگزار شد.

    قرار شد برای حفظ وحوش منطقه و پوشش گیاهی مسیر در کیلومتر 45 تا 55 تونلی ایجاد شود تا وحوش بتوانند عبور کنند
    وی ادامه داد: در دو ماه گذشته نیز بازدید مشترکی با همراهی کارشناسان راه و شهرسازی و محیط‌زیست صورت گرفت و قرار شد برای حفظ وحوش منطقه و پوشش گیاهی مسیر در کیلومتر 45 تا 55 تونلی ایجاد شود تا وحوش بتوانند عبور کرده و از بین نروند.

    وی بیان کرد: البته باید پذیرفت احداث جاده در محورهای کوهستانی و جنگلی حتماً به محیط‌زیست آسیب می‌رساند و باید تلاش کنیم این آسیب‌ها به حداقل برسد و این پروژه هم به‌هرحال به پیشرفت 50 درصدی رسیده و هزینه‌های سنگینی داشته و ما هم کمک می‌کنیم تا با رفع مشکلات زیست‌محیطی این طرح به پایان برسد.

    شمسی‌پور اضافه کرد: در محدوده استان قزوین مشکل خاصی نداریم و اگر دغدغه‌های محیط‌زیست برطرف شده و تونلی برای عبور حیات‌وحش منطقه ساخته‌شده و طبیعت و محیط‌زیست مسیر با رعایت همه موارد فنی حفظ شود بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

    مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین در پاسخ به این سؤال که آیا دغدغه‌ای در اجرای این طرح دارید تصریح کرد: این طرح دو فاز دارد که یک بخش از قزوین تا الموت است که از سال 86 آغازشده که در منطقه شیرکوه باید تونلی احداث‌شده و زیرگذر و روگذر برای وحوش منطقه پیش‌بینی شود.

    وی اظهار داشت: فاز دوم در محور الموت تا مرز مازندران است که در این مسیر درختان ارس و جمعیت زیادی از گونه‌های درختی وجود دارد که در این مسیر 5 تونل در دست ساخت است و باید مراقب باشیم این درختان قطع نشود و باطله‌ها و خاک‌برداری‌ها در آبراهه رودخانه ریخته نشود اما درنهایت به زودی با تعیین تکلیف نهایی این پروژه وضعیت جواز زیست‌محیطی آن مشخص می‌شود.

    محمدی: تحقق آرزوی 50 ساله مردم استان در اتصال به مازندران

    داود محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با مهم دانستن اجرای این پروژه ملی اظهار داشت: یکی از وظایف مسئولان ایجاد راه‌های ایمن برای مسافرت‌های آسان و کم حادثه برای مردم است و محور شمال به دلیل ترافیک سنگین همواره دغدغه مسئولان راه و شهرسازی و مجلس بوده و به همین دلیل جلسات متعددی با وزیر راه و شهرسازی برگزار کردیم تا این مسیر ایجاد شود.

    محمدی بیان کرد: کاهش مسیر تا 50 درصد و کم شدن ترافیک مسیرهای دیگر دسترسی به شمال از مهم‌ترین اهداف احداث جاده قزوین، الموت به تنکابن است و مهم‌ترین رویکرد ما پاسخگویی به موضوع پدافند غیرعامل است که این جاده آن را تأمین می‌کند.

    نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با همراهی همه مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط خوشبختانه در محدوده استان قزوین هیچ مشکل و مانعی در اجرا نداریم و پروژه در چند مرحله در حال اجراست.

    محمدی روند اجرای پروژه را مطلوب می‌داند و می‌گوید: با همه محدودیت‌های مالی دولت توانستیم از محل فروش سهام فولاد خوزستان منابع مالی پروژه را تأمین کنیم و امروز وضعیت خوبی داریم و در 5 سال اخیر روند کار بسیار مطلوب بوده و حمایت مالی مناسب است و سرعت قابل قبولی دارد.

    رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نیمی از مسیر تاکنون در محدوده استان قزوین از پیشرفت خوبی برخوردار است و 62 کیلومتر آن تا سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

    نقش پدافند غیرعامل جاده الموت به تنکابن اهمیت مضاعف دارد

    محمدی با اشاره به مزایای احداث این جاده بیان کرد: مهم‌ترین مزیت این پروژه نقش پدافند غیرعاملی آن است تا اگر برای مسیرهای قزوین به رشت مشکلی ایجاد شد راه جایگزینی باشد.

    وی کاهش مسافت، مصرف سوخت و ترافیک در دسترسی به شمال را از دیگر مزایای این طرح دانست و افزود: آرزوی دیرین مردم قزوین به‌ویژه مناطق الموت که در بن‌بست قرار دارند این بود که بتوانند با هزینه کمتر و زمان کوتاه‌تری به شمال مسافرت کنند و با این منطقه مراودات اقتصادی داشته باشند که این آرزو پس از نیم‌قرن در آستانه برآورده شدن است و این طرح می‌تواند کشاورزی و اقتصادی منطقه گردشگری و زیبای الموت و روستاهای مسیر را متحول کند.

    ارتباط سریع و آسان استان‌های مرکزی با شمال کشور از دیگر مزایای اجرای پروژه قزوین، الموت به تنکابن است که موجب کاهش ترافیک محورهای منتهی به شمال به‌خصوص محورهای کرج به چالوس و قزوین به رشت نیز می‌شود.

    کاهش ترافیک در محور کناره دریای خزر، امکان حمل‌ونقل سریع محصولات صنعتی، کشاورزی، دامی از استان‌های شمالی به سایر نقاط کشور و بالعکس و توسعه همه‌جانبه مناطق واقع در مسیر از دیگر مزایای این پروژه است.

    با احداث این پروژه مسافت فعلی قزوین به الموت و تنکابن نزدیک به 180 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد که این امر می‌تواند به کاهش مصرف سوخت تا 100 میلیون لیتر در سال منجر شود که کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی را نیز به دنبال خواهد داشت.

    محدوده قزوین تا الموت پیشرفت مناسبی داشته است

    توسعه و رونق گردشگری در منطقه الموت و شهرستان‌های شمالی واقع در مسیر به لحاظ شرایط طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد، ایجاد اشتغال در مدت‌زمان اجرای طرح و پس‌ازآن با رونق فعالیت‌های اقتصادی با توجه به توسعه همه‌جانبه و رونق گردشگری در منطقه و صرفه‌جویی در سرعت و زمان سفر با توجه به کاهش طول مسیر از دیگر مزایای این پروژه است.

    بسیاری از اهالی روستاهای منطقه الموت قزوین حداقل هشت ماه از سال را در شهرهای مازندران به‌ویژه تنکابن سکونت دارند و مسیر خاکی فعلی را برای سفر انتخاب می‌کنند و محصولات باغی و زراعی فراوانی همچون گیلاس، آلبالو، زردآلو، سیب در منطقه الموت تولید می‌شود که بیش از نصف آن برای فروش از مسیر خاکی بازگشایی‌شده به تنکابن برده می‌شود که بازگشایی این مسیر موجب کاهش زمان و هزینه‌های سفر، فروش و بازاریابی محصولات و ایجاد درآمد بیشتر برای کشاورزان می‌شود.

    همچنین حدود 60 کیلومتر از این مسیر مربوط به حوزه استحفاظی شهرستان است که مشکلاتی در مسیر اجرای طرح به لحاظ زیست‌محیطی و تملک اراضی در منطقه سربالان ایجاد شده که با کمک مسئولان استان مازندران قرار است به‌تدریج آن‌ها نیز حل شود.

    تسهیل در بهره‌برداری از معادن منطقه، رونق گردشگری در منطقه تاریخی و طبیعی الموت، تسهیل در دسترسی مردم مناطق صعب‌العبور استان‌های قزوین و مازندران به مراکز استان، کاهش ترافیک مسیر کناره دریای خزر، کاهش ترافیک مسیر کرج ـ چالوس و قزوین ـ رشت و رونق کشاورزی و آبزی‌پروری در مناطق الموت و شهرستان تنکابن در غرب مازندران با توجه به منابع آبی از دیگر مزایای این طرح ملی است که با بهره‌برداری از این طرح اقتصاد مازندران به‌ویژه غرب این استان نیز در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعتی متحول خواهد شد.

    امید است با تأمین به‌موقع اعتبارات پیش‌بینی‌شده و اختصاص آن به پروژه در ادامه اجرای این طرح ملی شاهد تکمیل جاده قزوین به الموت و تنکابن در سال آینده باشیم و گامی اساسی در ایمن‌سازی مسیرهای دسترسی به شمال و کاهش هزینه‌های مسافرت و نیز رونق گردشگری برداشته شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو