فونیکسریمکسبهتام

خودروی خودران تسلا زودتر از تصور عرضه می‌شود؟!

عصر خودرو- بنیانگذار شرکت تسلا از عرضه خودروی خودران این شرکت در سال ۲۰۱۸ خبر داد.

خودروی خودران تسلا زودتر از تصور عرضه می‌شود؟!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا  ، "الون ماسک" (Elon Musk)، بنیانگذار شرکت "تسلا" (Tesla)، به جهان قول یک خودوری خودران را تا پایان سال 2018 داده است اما ممکن است ما مجبور نباشیم تا آن زمان صبر کنیم.

    ماسک وعده داده که خودروی کاملا خودران تسلا تا پایان سال 2018 در دسترس خواهد بود.

    اگرچه شرکت‌های دیگر نیز در ارزیابی‌های خود در مورد عرضه وسایل نقلیه خودران به بازار مصرف تجدید نظر می‌کنند – مانند پروژه خودروی خودران "گوگل"(Waymo)  که تاریخ عرضه را به سال 2020 آورده است- شرکت الون ماسک حتی ممکن است پیش از پایان 2018 آن را آماده بهره برداری کند.

    "جامعه مهندسین خودرو" (SAE International)، پنج مرحله برای تایید خودران بودن وسایل نقلیه، اعلام کرده است.

    مرحله پنجم معادل رانندگی واقعی است که در آن، خودروها می‌توانند مانند انسان‌ها به طور کامل (یا بیشتر از این) رانندگی کنند.

    چهار مرحله قبلی، رسما به عنوان "بدون نیاز به پا، دست، چشم و مغز" شناخته می‌شود و ماسک می‌گوید: "معتقدم تا پیش از پایان سال 2018،  تسلا از یک خودروی خودران مرحله چهار برای طبقه مصرف کننده رونمایی خواهد کرد.

    اما سوال اینجاست که تاکنون یک تسلای مرحله سه نداشته‌ایم؟ آیا نباید این خودرو اول عرضه شود؟ در واقع خیر. اگرچه وجود پنج سطح به لحاظ تئوری منطقی است، عملا هیچ تمایز کارآمدی میان سطوح سه و چهار وجود ندارد.

    در حقیقت، سطح سه یعنی "چشم بسته اما مغز فعال"، می‌تواند خطرناک باشد چون این مرحله، همه مواردی که انسان در آنها عملکرد بدی دارد یعنی تغییر سریع میان وظایف، نگه داشتن تمرکز بر دو چیز در یک لحظه و هوشیار ماندن در بزرگراه‌های خسته‌کننده را در بر دارد.

    پیش از این شاهد رخ دادن مشکل عدم تمرکز راننده بر خودرو بوده‌ایم. اتوپایلوت تسلا، یک سیستم سطح دو است که برای تشخیص اتفاقات اطراف، به انسان نیاز دارد اما انسان‌ها نمی‌توانند فقط کمی تمرکز کنند.

    در سال 2016، سیستم اتوپایلوت تسلا مدل S متعلق به "جاشوا براون" (Joshua Brown)، در گستره واضحی متوجه یک کامیون سفید نشد و براون که در حال تماشای یک فیلم بود، نتوانست آن را به موقع اصلاح کند. خودرو به کامیون برخورد کرد و براون درگذشت.

    انسان‌ها برای این گونه همکاری با ماشین‌ها ساخته نشده‌اند. منطقی است که تلاش برای تقسیم کار با انسان‌ها و رانندگان را متوقف کنیم و مستقیما سراغ ماشین‌هایی برویم که آماده قبول این مسئولیت هستند. یعنی مرحله چهار و تسلا شرکتی است که این کار را انجام می‌دهد.

    امکان داشت فاجعه‌ای مانند تصادف سال 2016، پایانی برای هر برند خودروی دیگری باشد اما هنگامی که جزئیات تصادف نشان داد که راننده در حال تماشای فیلم بوده است، هواداران تسلا، او را بیش از خودرو مورد سرزنش قرار دادند.

    این حادثه، به اشتباه راننده خودرو نسبت داده شد و هواداران شرکت تسلا، ثبت نام برای خریدن مدل بعدی را ادامه دادند. این ذهنیت بخشش در بین هواداران ماسک، این اطمینان را حاصل کرد که تسلا، اولین شرکتی خواهد بود که خودروهای خودران تولید خواهد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو