فونیکسریمکسبهتام

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:

توسعه حمل‌ونقل عمومی باعث بهبود کیفیت عبور و مرور در تهران نشده است

عصر خودرو- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که توسعه حمل‌ونقل عمومی باعث بهبود کیفیت عبور و مرور در تهران نشده است، گفت: زمان رسیدن به مقصد از طریق مترو در تهران حدود یک ساعت و نیم است، در حالی که با خودروی شخصی ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

توسعه حمل‌ونقل عمومی باعث بهبود کیفیت عبور و مرور در تهران نشده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، محسن پورسید آقایی در همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، اظهار کرد: تفکر خود را در مورد TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) باید اصلاح کنیم، چرا که نباید صرفا به یک مورد از شاخص‌های مدنظر حمل و نقل عمومی بسنده کرد.

    وی افزود: مهم‌ترین مشکل تهران، ترافیک و آلودگی هواست که هر دو ریشه در خودرو محوری دارد. این مشکل در همه شهرهای دنیا قبلا اتفاق افتاده که برای حل مشکل به حمل و نقل عمومی روی آورده‌اند، ولی بعضا نتوانستند مساله ترافیک را در شهرهای بزرگ حل کنند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کاهش سهم حمل و نقل عمومی نسبت به خودروی سواری در تهران، گفت:  در شهر تهران طی سال‌های اخیر تلاش شد که خطوط مترو و حمل و نقل گسترش پیدا کند، اما شاهدیم که بعد از راه‌اندازی مترو سهم خودروی سواری نسبت به حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرد زیرا هرچقدر حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کرد در سوی مقابل زیرساخت‌های شهر برای خودرو ساخته شد.

    پور سیدآقایی ادامه داد: شهروندی که در تهران می‌خواهد با مترو رفت و آمد کند حدود یک ساعت و ربع تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد تا به مقصد برسد، اما همین زمان با استفاده از خودروی شخصی حدود 45 دقیقه است، بنابراین توسعه شهری باید بر پایه حمل و نقل باشد و همه چیز به نفع عابران و به ضرر خودروها برنامه‌ریزی شود.

    وی با اشاره به طرح موضوع TOD توسط کالتورب، اظهار کرد: کالتورب طبق این نظریه هفت شاخص را برای TOD مطرح می‌کند. نقطه صفر این است که پایه حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد که خوشبختانه در تهران با وجود کمبودها پایه نسبتا مناسبی در مترو وجود دارد، لذا از این نظر مشکل چندانی نداریم.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شاخص و گام اول این نظریه را تراکم بالا در زون مرکزی عنوان و تاکید کرد: گام دوم این است که در اطراف ایستگاه‌ها، مراکز تجاری، مسکونی و اداری همراه با هم باشند و صرفا نباید به یک مورد بسنده کرد.

    پورسید آقایی با بیان این‌که اصل سوم نفوذ پذیری است که بلوک‌ها ترجیحا کمتر از 150 متر باشند، گفت: کوچه‌های طولانی پیاده‌پسند نیستند، بنابراین لازم است افراد پیاده با طی 150 متر به مراکز تجاری و اداری دسترسی داشته باشند.  

    وی یکپارچگی را اصل دیگری دانست و تاکید کرد: موضوع دیگر تغییر کارکرد معابر است به نحوی که خیابان‌های کامل داشته باشیم تا مدهای پیاده، دوچرخه، حمل و نقل عمومی و خودرو همه در آن سهم داشته باشند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اصل ششم را پیاده‌روی دانست و گفت: رکن حمل و نقل باید پیاده‌روی باشد همچنین استفاده از دوچرخه موضوع مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد. البته در تهران به دلیل وجود فرازونشیب امکان دوچرخه‌سواری طولانی وجود ندارد، اما باید بخشی از مسیر توسط دوچرخه طی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو