فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل ۲۰۱۳؛‌ خودرو مردم، به سبک جدید

عصر خودرو- فولکس‌واگن مدل Type۱ که در ادبیات عامیانه آلمانی آن را به نام Käfer (به معنی سوسک) می‌شناختند، ابتدا در سال ۱۹۳۸ به دستور آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی روی خط تولید قرار گرفت.

ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل ۲۰۱۳؛‌ خودرو مردم، به سبک جدید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱:۰۰
  • ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل 2013؛‌ خودرو مردم، به سبک جدید
  • ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل 2013
  • ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل 2013
  • ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل 2013
  • ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل 2013
  • ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل 2013
  • ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل 2013
  • ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل 2013
  • ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل 2013
  • ملاقات با فولکس‌واگن بیتل مدل 2013

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در سال 1334 هیتلر طی نامه‌ای از فردیناند پورشه درخواست کرد تا یک خودرو متوسط اقتصادی را برای تولید انبوه طراحی کند. VolksWagen که در زبان آلمانی به‌معنای «خودرو مردم» است در ابتدا با مدل Type1 به‌عنوان یکی از اولین خودروهایی که بعد از Brass Era‌، پیشرانه و محور محرک آن در عقب خودرو قرار داشت، کار خود را آغاز کرد. نسخه اولیه این خودرو به پیشرانه 4سیلندر 25 اسب بخاری افقی(H4) مجهز بود که می‌توانست حداکثر 100 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد که در آن زمان و با توجه به در دست‌کار بودن ساخت اتوبان رایش(Reichsautobahn) سرعت بالایی به‌حساب می‌آمد. بعد از جنگ جهانی دوم که آلمان دوباره توانست بودجه‌ راهسازی را تأمین کند، اتوبان رایش بازسازی شد و به‌تبع آن فولکس‌واگن هم خودرو بیتل را به پیشرانه‌های قوی‌تر 36 تا 40 اسب بخاری مجهز کرد تا بتواند در اتوبان‌های جدید سرعت‌های بالاتری را تجربه کند. در انتخاب خودروهای برتر قرن بیستم، بیتل توانست پس از Ford Model T، Mini و Citroen DS مقام چهارم را از آن خود کند. تولید خودرو بیتل از سال 1938 به‌صورت صعودی افزایش یافت در سال 1971 به عدد  1.400.000 دستگاه در سال رسید و تا سال 2003 با همان شکل سنتی ولی با تغییرات فراوان همانند تغییر موقعیت پیشرانه و محور محرک از عقب به جلو و همچنین بالا رفتن چشمگیر راندمان ادامه داشت و توانست با ثبت عدد 21.529.464 دستگاه، لقب بیشترین تولید خودرو از یک پلت‌فرم را از آن خود کند. قبل از اینکه تولید بیتل قدیمی متوقف شود، اتاق جدید بیتل بانام New Beetle در سال 1997 معرفی شد و تا سال 2012 هم با همین نام به فروش ‌رسید ولی از 2012 به بعد فولکس‌واگن با معرفی اتاق جدیدتر ولی با همان پلت‌فرم از Beetle‌ا(A5) رونمایی کرد تا جایگزین بیتل جدید شود. در این ملاقات به سراغ یک بیتل مدل 2013 رفتیم که توسط شرکت »آراد خودرو هرمز« و با کیت ABT‌ به بازار ایران وارد شده و توسط تیم تیونیگ »ثباتی« کاور شده است و بنابراین چهره جذاب و متفاوتی به‌نسبت دیگر مدل‌های موجود در بازار دارد.

طراحی؛ یک سوسک زیبا
Käfer در زبان آلمانی به معنی سوسک است، ترجمه آن در انگلیسی هم با نام Beetle شهرت دارد که آن هم به نوعی سوسک گفته می‌شود. نام این خودرو آلمانی که در ایران با واژه تلطیف‌شده فولکس قورباغه‌ای شهرت پیدا کرده، در واقع براساس ظاهر بیرونی این خورو در نمونه‌های اولیه انتخاب شده‌است. نمونه قدیمی بیتل از سال 1997 با نام جدید New Beetle و با اعمال تغییرات فراوان در نحوه عملکرد و طراحی ‌روی خط تولید فولکس‌واگن قرار گرفت. در طراحی این خودرو کامپکت که در دو نوع کوپه و کانورتیبل به بازار عرضه شد از رگه‌های اصلی طراحی همان خودرو Type1 معروف استفاده شده بود ولی با تمام این اوصاف فولکس‌واگن نتوانست این خودرو جدید را به شهرت نمونه اولیه برساند. سرانجام در سال 2011 نمونه جدیدی از این خودرو با کد A5 و با نام Käfer (در بازار آلمان) و (Beetle  در بازار آمریکا) به‌عنوان جایگزینی برای New Beetle ارائه کرد. این خودرو که بر پایه پلت‌فرم گروه A5 فولکس‌واگن (‌با کد PQ35‌) بنانهاده شده، یک خودرو کامپکت شهری با طراحی جذاب و نسبتا متفاوتی است که هرچند در اولین نگاه شما را به یاد همان فولکس قورباغه‌ای معروف می‌اندازد، ولی در نگاهی عمیق‌تر مایه‌های اسپرت‌بودن را از خود به نمایش می‌گذارد. رینگ‌های 18 اینچی اسپرت با لاستیک‌های 235/45 درکنار سیستم تعلیق مستقل برای جلو و جناغی دوبل برای عقب در نگاه اول می‌تواند حس ملاقات با یک خودرو اسپرت را به شما منتقل کند. درهای بزرگ که به دلیل کوپه‌بودن خودرو با شعاع بیشتری باز می‌شوند تا سرنشینان عقب بتوانند به‌راحتی سوار و پیاده شوند. چراغ‌های جلو و عقب که سبک طراحی آنها به شدت به بیتل افسانه‌ای مشهور شباهت دارد اما فولکس‌واگن با تزریق جذابیت‌های به‌روز مانند دی‌لایت و چراغ‌های LED کمک کرده تا بیتل جدید بتواند با ظاهری اصیل و درعین‌حال مدرن در بازار حضور پیدا کند. سقف شیشه‌ای مجهز به سانروف، وکیوم شیشه‌ها بعد از بسته شدن در، بال عقب و آینه‌های جانبی تاشو با تنظیم برقی و مجهز به گرمکن از مهم‌ترین امکانات ظاهری این خودرو هستند. در نمای داخل اما، سیستم صوتی Fender مجهز به 8 بلندگو و یک ساب‌ووفر که می‌تواند از بلوتوث، USB و AUX پشتیبانی کند، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، استارت دکمه‌ای و نمایشگرهای بوست توربو، درجه حرارت روغن و تایمر و ساعت آنالوگ از جمله امکاناتی هستند که در نگاه اول به چشم می‌خورند. شرکت آراد خودرو هرمز این خودرو را در چند نوع مختلف به بازار ایران وارد کرده ‌که تفاوت آنها در تعداد و نوع آپشن‌هایشان است. برخی از این مدل‌ها پدال‌های شیفتر دنده در پشت فرمان دارند ولی در عوض برخی دیگر از وجود 3 گیج وسط داشبورد بی‌بهره‌اند. خودرو مورد بررسی ما اما فاقد شیفتر پشت فرمان بود ولی در عوض به 3 گیج وسط داشبورد که نمایشگر بوست توربو، درجه حرارت روغن و همچنین تایمر و ساعت آنالوگ است، مجهز بود. همچنین در بعضی از مدل‌ها سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای وجود ندارد که البته در نمونه مورد بررسی ما سیستم استارت دکمه‌ای وجود داشت.

قوای محرکه؛ کوچک و چابک
بیتل جدید با 2 ترکیب موتوری متفاوت به بازار جهانی عرضه شده ‌که یکی از آنها با پیشرانه 4سیلندر خطی 2 لیتری مجهز به توربوشارژر و دیگری با پیشرانه 5 سیلندر 2.5 لیتری تنفس طبیعی در بازار وجود دارد. تنوع گیربکس نیز برای این خودرو در 3 حالت 5 سرعته دستی، 6 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه است. خودرو مورد بررسی ما در این تست در واقع نمونه 2 لیتری مجهز به توربوشارژر است که می‌تواند 200 اسب‌بخار قدرت و 280 نیوتن‌متر گشتاور را به ترتیب در دورهای 5300 و 1700 تولید کند، این بدان معنی است که بیتل می‌تواند به‌ازای هر لیتر حجم، 100 اسب‌بخار قدرت تحویل دهد! همچنین این خودرو از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه بهره می‌برد که قدرت و گشتاور تولید‌شده را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. برخلاف نمونه‌های قدیمی بیتل، پیشرانه و محور محرک این خودرو در جلو قرار دارد. سیستم فرمان هیدرولیک در کنار سیستم تعلیق مستقل در جلو و جناغی دوبل در عقب این خودرو کمک می‌کند تا فرمان‌پذیری بیتل 1417 کیلوگرمی نرم‌تر و کنترل‌پذیرتر از حالت انتظار باشد. رینگ‌های 18 اینچی اسپرت با لاستیک 235/45 باعث شده تا سواری این خودرو به‌خصوص در محور عقب تا حدی خشک به‌نظر برسد ولی اگر به‌صورت صحیح به بیتل نگاه کنید، متوجه می‌شوید که رانندگی با یک خودرو دو‌در اسپرت نمی‌تواند به نرمی رانندگی با یک سدان لوکس و جادار باشد.

ایمنی؛ 5 ستاره از Euro-NCAP
بیتل برخلاف اندازه کوچکش بسیار ایمن است. وجود ایربگ برای راننده و سرنشین به همراه کیسه‌های جانبی و پرده‌ای باعث می‌شود تا در هنگام تصادف جای شما در اتاق کوچک بیتل بسیار امن باشد. وجود سیستم‌های کنترلی الکترونیکی مانند ABS ،‌ASR ،‌XDS‌ ،‌EBD ،‌EDL‌ ،‌ESC‌ ،‌EBA ،‌HBA باعث شده تا این خودرو بتواند در تست NCAP اروپا موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شود. از جزئیات نتیجه این تست می‌توان به محافظت 92 درصدی از سرنشین بزرگسال، 90 درصدی از سرنشین خردسال، 53 درصدی از عابر پیاده و همچنین اعتماد 86 درصدی به سیستم‌های کمکی ایمنی اشاره کرد که تماما گویای بالا بودن ایمنی این خودرو هستند.

برخورد نزدیک؛ سوار بر 200 اسب‌بخار
بیتل به‌عنوان یک خودرو کوپه از اتاق بسیار کوچکی برخوردار است که شاید در نگاه اول ذهن شما را از درک صحیح توانایی‌هایش منحرف کند. پیشرانه 2‌لیتری بیتل با فشردن دکمه استارت با صدای بسیار کم شروع به کار می‌کند، بعد از قراردادن دنده در حالت D و خواباندن ترمزدستی مکانیکی خودرو با سرعت عادی و همانند دیگر خودروهای اتوماتیک شروع به حرکت می‌کند اما کافی است تا پای خود را ناگهان روی پدال گاز فشار دهید تا عملکرد فوق‌العاده گیربکس در کنار به‌کار افتادن توربوشارژر احساس تحت کنترل داشتن 200 اسب‌بخار قدرت را به شما منتقل کند. از آنجایی که بازه گشتاور ماکسیمم این پیشرانه در دور 1700 آغاز می‌شود، در دور‌های پایین شتابگیری فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد و اگر برای نخستین‌بار تجربه رانندگی با یک خودرو اینچنینی را داشته باشید، ممکن است احساس ترس بر شما غالب شود. عملکرد گیربکس 6 سرعته دوکلاچه به گونه‌ای است که تعویض دنده‌ها در کسری از ثانیه و با کمترین ضربه انجام می‌شود به‌نحوی‌که در کمتر از 7.5 ثانیه می‌تواند این اتاق 1417 کیلوگرمی را به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برساند. در هنگام تست به دلیل نبود فضای کافی برای شتابگیری، به رانندگی با سرعت ملایم اکتفا کردیم ولی برای مدت کوتاهی و در حاشیه اتوبان یادگار امام با فشردن ناگهانی پدال گاز توانستیم با 3 نفر سرنشین بالغ در حدود 8.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنیم. فرمان برقی بیتل به شدت به سرعت حساس است و این مسئله کنترل خودرو را در هنگام رانندگی در اتوبان راحت‌تر می‌کند. در مورد فرمان‌پذیری این خودرو می‌توان گفت که با توجه به طول 4.7 متری آن بسیار قابل کنترل است و در فرمان‌های تیز و در سرعت‌های نسبتا زیاد به خوبی عمل می‌کند. شاید نتوان واکنش‌های آن را در تحمل شتاب جانبی با آلفارومئو جولیتا و یا سئات لئون مقایسه کرد ولی باید گفت که در نوع خود و با توجه به سال تولیدش بسیار قابل کنترل و مطمئن عمل می‌کند.

جمع‌بندی
این مدل از بیتل به تعداد بسیار محدود و به‌صورت شخصی وارد بازار کشور شد و بنابراین قیمت آن در بازار دست‌دوم از قانون خاصی تبعیت نمی‌کند. همچنین تامین قطعات آن هم هرچند نه به شدت دیگر برندهای کمیاب ولی با سختی‌های زیادی همراه است و به‌تبع قیمت بالایی هم دارد. از طرفی اتاق آن بسیار کوچک است و تنها برای یک زوج جوان و حداکثر با یک کودک مناسب است ولی دلایل گفته شده هیچ‌کدام نمی‌تواند نظر مالکان این خودرو را از خرید و نگهداری آن منحرف کند زیرا دلیل آنها برای خریدن این خودرو استفاده بین‌شهری و رفتن به یک مسافرت خانوادگی نبوده بلکه حس خاص‌بودن و اصیل‌بودن با چاشنی جذابیت و اسپرت‌بودن است که توانسته نظر مالکان این خودرو را به خود جلب کند. در پایان لازم است از مالک محترم که خودرو خود را جهت تست و عکاسی در اختیار تیم خودروامروز قرار دادند، کمال تشکر و قدردانی را به‌جای آوریم.

آزمایش و نوشته: روزبه نوروزیان
عکس: نیما صمدی نسب

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو