فونیکسریمکسبهتام

بررسی آمار واردات خودرو های سواری در ۹ ماهه ۱۳۹۶؛

از قدرت‌نمایی رنو تا بازگشت سانتافه به صدر جدول

عصر خودرو- بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بخش مطالعات بازار خودرو امروز، واردات خودرو به کشور طی ۹ ماهه سال جاری با رشد ۱۸درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش به بیش از ۵۶هزار دستگاه رسیده است.

از قدرت‌نمایی رنو تا بازگشت سانتافه به صدر جدول
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو», بخش مطالعات بازار خودرو امروز گزارش تفصیلی واردات خودرو به کشور طی 9 ماهه سال 1396 را منتشر کرد که بر این اساس در مدت یاد شده، واردات انواع خودروهای سواری (شامل خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور) به ایران با رشد 18درصدی نسبت به 9 ماهه سال 1395 به 56,640 دستگاه رسیده است.
    بر اساس این گزارش، در مدت یاد شده برندهای رنو، هیوندای و نیسان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بازار خودروهای وارداتی کشور را در اختیار داشته‌اند که نسبت به آمار 8 ماهه تفاوتی را نشان نمی‌دهد.
    صدرنشین فرانسوی
    رنو در سال‌های اخیر در بازار ایران عملکرد بسیار موفقی داشته است و از یک بازیگر در حاشیه بازار توانست خود را در میان سه برند برتر بازار جای دهد و در سال جاری نیز رتبه نخست را از آن خود کرده است. این برند در مدت مورد بررسی با واردات 16,163 دستگاهی، شاهد افزایش قابل توجه 145درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش است که پس از نیسان، بالاترین نرخ رشد در میان 10برند اول بازار ایران است.
    پرچم‌دار رنو در مدت مورد بررسی، دو خودرو جدید این برند در بازار ایران، رنو تلیسمان و کولئوس هستند، خودروهایی که با وجود قیمت بالاتر نسبت به دیگر محصولات این برند توانسته‌اند موفقیت خیره‌کننده‌ای داشته باشند تا جایی که تلیسمان رتبه نخست بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کرده است و به‌تنهایی سهمی بیش از 8درصد از بازار وارداتی‌های ایران را در اختیار دارد تا درنهایت رنو بتواند سهم بازاری معادل 28.5درصد از بازار خودروهای وارداتی ایران را از آن خود کند.
    هیوندای و قناعت به رتبه دوم
    هیوندای سال‌ها صدرنشین مطلق بازار خودروهای وارداتی ایران بود اما از سال گذشته مشکلات این برند به‌مرور آغاز شد تا درنهایت رنو امسال تاج پادشاهی را از هیوندای گرفت و هیوندای ناچار به رتبه دوم قناعت کرد و این در حالی است که سه نماینده مختلف، واردات محصولات این برند را بر عهده دارند. به نظر می‌رسد هیوندای ضربه بزرگی از ممنوعیت واردات توسط واردکنندگان متفرقه خورده است.
    در مدت مورد بررسی هیوندای درمجموع 11,775 دستگاه خودرو وارد کشور کرد که کاهش حجم 19درصدی در واردات این برند نشان می‌دهد تا سهم بازار هیوندای در ایران به کمتر از 21درصد برسد. صدرنشین وارداتی‌های هیوندای همان‌گونه که قابل پیش‌بینی بود به هیوندای سانتافه رسید، خودرویی که هرچند شاهد حضور رقبای جدید در بازار است اما همچنان توانسته محبوبیت خود را حفظ کند و با واردات 5,459 دستگاهی، به‌تنهایی سهمی بیش از 9درصد از بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کند. پس از سانتافه و البته با اختلاف زیاد، توسان جای دارد، خودرویی که نسل جدید آن از سال گذشته وارد بازار ایران شده است و هرچند هنوز تا رسیدن به جایگاه خود راه درازی در پیش دارد اما با سهم بازار 5درصدی، جایگاه هیوندای را در این بخش حفظ کرده است.
    نیسان، غافلگیری بزرگ
    در میان صدرنشینان بازار ایران شاید حضور رنو در رتبه اول قابل پیش‌بینی بود اما حضور نیسان در رتبه سوم واردات کشور قطعا غافلگیری بزرگ سال جاری است، برندی که تنها با دو محصول در بازار کشورمان حضور دارد و عمر فعالیتش در بازار خودرو کشور حدود دو سال است اما در بازار رقابتی خودروهای وارداتی ایران توانسته در کلاس کراس‌اوور ها و شاسی‌بلند ها که اتفاقا شلوغ‌ترین کلاس خودرویی ایران نیز هست قد علم کند و با واردات 6,020 دستگاهی، بالاتر از برندهای با سابقه بازار ایران همچون کیا و تویوتا جای گیرد و سهمی 10.6درصدی از بازار خودروهای وارداتی ایران را از آن خود کند.
    موفقیت اصلی نیسان در این میان متعلق به جوک است، خودرویی با طراحی ظاهری خاص که شاید در ابتدا عده‌ای با تردیدی به موفقیت آن می‌نگریستند اما واردات 3,023 دستگاهی آن نشان می‌دهد بازار روی خوش به آن نشان داده است. البته وضعیت ایکس‌تریل هم مناسب است و باوجود رقبای قدرتمندی که در بازار دارد توانسته با کسب سهم بیش از 5درصدی در بازار، جایگاه خود را میان رقبا تثبیت کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو