فونیکسریمکسبهتام

واقعیت‌هایی در زمینه مصرف سوخت خودروهای هیبریدی

عصر خودرو- یکی از دلایلی که در دفاع از افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید بیان می‌شود، مصرف بالاتر آن‌ها نسبت به آنچه در کاتالوگشان درج شده است و به همین دلیل مسئولین معتقدند این خودروها آنقدر کم مصرف نیستند که ارزش حمایت از طریق تعرفه‌ها را داشته باشند.

واقعیت‌هایی در زمینه مصرف سوخت خودروهای هیبریدی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صبحانه،اجازه بدهید این بحث را با یک سوال ساده آغاز کنیم؛ آیا خودروهای هیبرید در عمل بیشتر از آنچه کارخانه سازنده ادعا می‌کند بنزین مصرف می‌کنند؟

    شاید شرکت‌های خودروساز دوست داشته باشند جواب این سوال منفی باشد اما واقعیت آن است که خودروهای هیبرید در عمل (چه در رانندگی شهری و چه در یک رانندگی با سرعت در بزرگراه‌ها) مصرف سوخت بیشتری از آنچه در کاتالوگشان نوشته شده است دارند و به‌سختی می‌توان به اعداد اعلام شده از سوی شرکت‌های خودروساز نزدیک شد. این شاید یک عیب بزرگ برای این خودروها باشد، امری که این روز‌ها از سوی مسئولان کشورمان نیز به عنوان دلیل افزایش تعرفه واردات آن‌ها مطرح می‌شود اما باید گفت هیبرید‌ها از این نظر تنها نیستند و اختلاف میان مصرف سوخت اعلامی از سوی خودروسازان و مصرف سوخت واقعی خودرو واقعیتی است که در تمامی خودروها وجود دارد و اتفاقا بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت هیبرید‌ها بهتر از بقیه نیز هست.

      اعداد از کجا می‌آید؟

    برای بررسی مصرف سوخت خودروها روش‌های مختلفی از سوی کشورهای مختلف وجود دارد که در نهایت در استانداردهایی تقسیم‌بندی می‌شود اما همه آن‌ها شرایط مشخصی را به عنوان استاندارد برای بررسی در نظر می‌گیرند و مصرف سوخت را در دو حالت رانندگی شهری و رانندگی جاده بررسی می‌کنند. در نهایت اعداد حاصل از این بررسی‌ها به عنوان اعداد رسمی مصرف سوخت به خودروسازان اعلام می‌شود و این اعداد است که در کاتالوگ خودروها درج می‌شود. در کشورمان هم اداره استاندارد با تست‌هایی نسبت به بررسی میزان مصرف سوخت خودروهای عرضه شده در کشور اقدام می‌کند و با این بررسی، در نهایت مصرف سوخت خودرو را مشخص کرده و به سازنده یا وارد کننده ابلاغ می‌کند و به این ترتیب عدد درج شده در کاتالوگ خودرو را می‌توان دقیق ترین سند برای مصرف سوخت خودروها دانست.
    این اعداد البته با توجه به شرایط کنترل شده در زمان تست‌ها به دست می‌آید و طبیعی است نمی‌توان در رانندگی شهری یا راندن در جاده به آن‌ها رسید و عملا همواره اعداد واقعی که توسط خریدار تجربه می‌شود عددی بیش از کاتالوگ است.

      خودروها چقدر دروغ می‌گویند؟

    همانطور که پیش از این گفتیم خودروهای هیبرید در عمل مصرف سوخت بالاتری نسبت به کاتالوگ خود دارند اما در این زمینه تنها نیستند چراکه بررسی‌های مختلف در خارج از ایران نشان داده تمامی انواع خودروها، چه خودروهای بنزینی و دیزلی و چه هیبرید‌ها و حتی برقی‌ها، در عمل مصرف انرژی بیشتری نسبت به آنچه کارخانه سازنده اعلام می‌کند دارند و به این ترتیب این مسئله را نمی‌توان یک نکته منفی برای هیبرید‌ها دانست. نکته قابل توجه آن است که در این میان اتفاق اختلاف مصرف سوخت خودروهای هیبرید با واقعیت، کمتر از اختلاف مصرف سوخت خودروهای بنزین سوز یا دیزلی با واقعیت است و این یک برگ برنده برای هیبرید‌ها است. به عنوان نمونه تحقیق  مشترکی که در کشور انگلستان و آمریکا بر روی صدها خودرو با سوخت‌های مختلف انجام گرفته است نشان داده خودروهای هیبرید در رانندگی شهری به‌مراتب عملکرد بهتری از خودروهای بنزین سوز دارند. بر اساس این تحقیق که نتایج آن در وبسایت emissionsanalytics. com منتشر شده است، در رانندگی آرام شهری، خودروهای هیبرید بنزینی، 3. 3درصد سوخت بیشتری نسبت به کاتالوگ مصرف می‌کردند و این در حالی است که خودروهای بنزینی 6 درصد سوخت بیشتری مصرف کرده بودند. در رانندگی آرام شهری (مشابه آنچه در ترافیک شهرهای شلوغ ایران می‌بینیم)، عملا بخشی از مسیر با موتورهای برقی طی می‌شود و موتور بنزینی خودروهای هیبرید خاموش است و به این ترتیب مصرف سوخت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و این در حالی است که در مورد موتورهای بنزین سوز، همواره شاهد روشن بودن موتور بنزنی هستیم.

    بر اساس این بررسی، با افزایش سرعت و رانندگی تهاجمی و سریع در شهر، اختلاف در هر دو خودرو بیشتر می‌شود به گونه‌ای که در خودرو هیبرید شاهد 7. 5درصد مصرف سوخت بیشتر نسبت به کاتالوگ هستیم و در خودروی بنزینی این عدد به نزدیک 13درصد می‌رسد که باز هم رای به برتری هیبرید‌ها می‌دهد. در حرکت با سرعت‌های بالا در بزرگراه، وضعیت البته متفاوت است و کفه ترازو به نفع بنزینی‌ها سنگینی می‌کند چراکه در این حالت باتری خودروهای هیبرید خالی می‌شود و موتور آن‌ها باید تلاش بیشتری برای حرکت خودرو کند (چراکه وزن این خودروها بالاتر از نمونه‌های بنزینی است) و به همین دلیل خودروهای بنزین سوز عادی کارآیی بالاتری دارند اما نباید فراموش کرد عمده مشکل آلایندگی خودروها در ترافیک‌های شهری است و هیبرید‌ها باوجود اعداد بالاتر مصرف سوخت نسبت به کاتالوگ، در این بخش برتری دارند.

    نتیجه نهایی

    خودروهای هیبرید مانند تمام انواع خودروها در عمل سوخت بیشتری نسبت به کاتالوگ مصرف می‌کنند اما اگر این موضوع را معیار قرار دهیم باید گفت وضعیت در مورد خودروهای بنزین سوز بدتر است. با این حساب حتی اگر قرار است با دو خودرو دروغ‌گو طرف باشیم بهتر است خودرویی وارد خیابان‌ها شود که دروغ کمتری می‌گوید ضمن آنکه نباید فراموش کرد مصرف پایه خودروهای هیبرید هم به‌مراتب پایین‌تر از خودروهای بنزین سوز است و به این ترتیب حتی اگر در رانندگی واقعی سوخت بیشتری مصرف کنند همچنان کم مصرف‌تر و کم آلاینده‌تر از انواع بنزینی هستند. به عنوان مثال سوناتا با موتور 4. 2 لیتری مصرف سوخت ترکیبی حدود 1. 8 لیتر دارد در حالی که نمونه هیبرید آن 6. 5 لیتر مصرف سوخت دارد و حتی با فرض اختلاف برابر هر دو عدد در خیابان، باز هم نمونه هیبرید به مراتب کم مصرف‌تر است. فراموش نکنیم سوناتا یک سدان بزرگ است و برای مقایسه بد نیست بدانید پژو 405 مصرف سوخت متوسطی معادل 9 لیتر در شهر دارد.

    به این ترتیب می‌توان با اطمینان گفت حتی باوجود اختلاف مصرف واقعی خودروهای هیبرید با نمونه‌های بنزین سوز، به دلیل مصرف سوخت نهایی پایین‌تر و آلایندگی کمتر آن‌ها، حمایت از این خودروها در مقابل خودروهای بنزین سوز گزینه‌ای مقرون به صرفه خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط